Pe 1 octombrie, au început înscrierile pentru a 22-a ediție a celui mai dificil raliu hard enduro din lume, iar marea noutate constă în introducerea claselor dedicate motocicletelor adventure și celor electrice. În 2025, Red Bull Romaniacs se va desfășura în perioada 22-26 iulie și va deveni primul raliu hard enduro care are trasee pentru aceste tipuri de motociclete.
Pe lângă deja consacratele clase Gold (cel mai dificil traseu din raliu și clasa unde concurează preponderent piloții din Campionatul Mondial de Hard-Enduro), Silver, Bronze, Iron și Atom, anul viitor vor exista și două clase pentru motociclete din categoria adventure, numite Ultimate și Lite, și două pentru motocicletele electrice, numite Expert și Hobby. Ambele categorii de motociclete au o clasă de nivel hobby și o clasă de nivel mai avansat/expert, pentru ca riderii să-și poată alege clasa în funcție de abilități.
Nu a existat niciodată un eveniment de hard enduro extrem pentru „motociclete mari“, iar în edițiile trecute succesul unor concurenți precum Pol Tarres (Andorra), primul care a terminat vreodată pe traseul clasei Silver, locul 60 în 2024, și Kevin Gallas (Germania) care a câștigat la clasa Bronze, în 2024, ambii pe un Ténéré 700, a evidențiat potențialul categoriei Adventure.
Printre cei care au ajuns la finișul Red Bull Romaniacs pe motociclete Adventure se numără și Matthias Walkner (Austria), care a terminat pe locul 3 cu al său KTM 450 Rally la clasa Bronze în 2022, Simon Marcic (Slovenia), cu KTM 450 Rally Replica, locul 8 la clasa Iron, în 2022, Gerhard Forster (Germania, locul 14, Touratech BMW R9X) și Quinn Cody (SUA, locul 33, KTM 1090 Adventure), ambii în 2017, pe traseul clasei Iron.
Regula principală pentru motocicletele Adventure Class este ca acestea să aibă mai mult de un cilindru. Traseele clasei Ultimate se vor baza pe cele ale clasei Atom și vor include o serie de provocări tehnice pentru motocicletele mari și grele, care nu au manevrabilitatea motocicletelor de enduro care sunt mai ușoare, mai agile și mai ușor de manevrat la viteze mici. Traseele clasei Lite vor avea mai mult macadam, drumuri de căruță și drumeaguri ceva mai late. Concurenții se pot aștepta în continuare la obstacole naturale specifice enduroului și Carpaților, chiar dacă scopul nu este „să scoată untul“ din motocicletele Adventure.
Andy Fazekas, creatorul prologului, show-ul urban cu care debutează Red Bull Romaniacs, a declarat că va gândi obstacole negociabile pentru motocicletele Adventure, ceea ce va spori spectacolul.
Concurenții care vor să participe cu motociclete tip Adventure, care sunt monocilindru, o pot face în cadrul claselor Silver, Bronze, Iron sau Atom.
2024 a fost primul an în care motocicletele electrice au ajuns pe traseele de la Red Bull Romaniacs. Șapte rideri au testat diferite secțiuni ca să vadă cum se comportă motocicletele electrice într-o competiție atât de solicitantă. Pe baza feedback-ului primit după testele din timpul ediției Limitless, Marting Freinademetz, fondatorul raliului, și Teo Isac, directorul de traseu, alături de echipa sa, gândesc traseele pentru eMoto.
Se va ține pasul cu dezvoltarea acestui segment din industria de automotive, însă pentru moment se iau în calcul trasee de aproximativ 35 kilometri înainte de punctul de service și 20 kilometri după acesta, cu posibilitatea ca bateriile să fie încărcate/schimbate la punctul de service. Clasele categoriei eMoto vor participa la prolog și vor avea patru zile de off-road, doar că, evident, cu traseu mai scurt.
„Ne dorim să fim primul raliu hard enduro care să facă parte din dezvoltarea eMoto, nu știm în ce direcție vor merge lucrurile, dar vrem să susținem industria și cred că Red Bull Romaniacs este un test foarte bun pentru motocicletele electrice. Dorim să facem parte din viitor în acest sector și suntem încântați să fim primul raliu hard enduro care introduce două clase pentru eMoto. Vedem o dezvoltare foarte puternică în sectorul aventurii. Există multe companii care produc motociclete în această gamă: Ducati, Triumph, Fantic, precum și mărcile consacrate cum ar fi KTM, Honda, BMW, Yamaha și Suzuki. Avem și o mulțime de fani cărora le place fenomenul Red Bull Romaniacs și care merg pe motociclete mai mari. Munții Carpați oferă peisaje spectaculoase pe teritoriul României și sunt potriviți pentru motocicletele Adventure. Îmbinăm marea aventură cu motocicletele mari. Aștept cu nerăbdare să văd cum crește acest sport și cum vor evolua clasele nou-introduse, ne place să fim cu un pas înainte și cred că asta se va întâmpla în cea de-a 22-a ediție a raliului“, spune Martin Freinademetz, fondatorul Red Bull Romaniacs.