Cal Crutchlow a obținut a treia victorie în carieră pe circuitul Termas de Rio Hondo ieri, cu Zarco și Rins completând podiumul, dar, în mod surprinzător, nu aceasta a fost principala veste la finalul cursei disputate în condiții dificile.
Cursa de ieri din Argentina a fost una care va fi pomenită mulți ani de acum încolo de fiecare dată când va veni vorba de situații neobișnuite în Motomondial. În primul rând, Jack Miller pornea din pole-position după ce a aruncat zarurile în calificările de sâmbătă, optând pentru slick-uri pe o pistă în curs de uscare și obținând cel mai bun timp în ultimul moment posibil, după niște derapaje absolut înfricoșătoare pe secțiunile ude ale pistei.
Apoi, în timp ce piloții stăteau pe grilă, pista a continuat să se usuce. Mecanicii au retras motocicletele de pe grilă pentru a le schimba pneuri și setări, într-o panică totală, căci aproape toată lumea începuse cu pneuri de ploaie. În toată agitația Milller a fost singurul care și-a păstrat calmul, rămânând cu slick-urile pentru care optase inițial. În aceste condiții, direcția cursei ar fi trebuit să penalizeze toți piloții care au luat motocicletele de pe grilă, obligându-i să ia startul de la boxe. Evident, o astfel de soluție nu era fezabilă deloc, căci haosul s-ar fi dezlănțuit pe fâșia de asfalt îngustă de la ieșirea pe pistă, cu 23 de piloți înghesuindu-se să ajungă cât mai în față. Așa că directorul de cursă a improvizat: i-a mutat pe toți piloții care încălcaseră regulamentul cu șase grile mai în spate față de Miller. Astfel, australianul avea un avantaj de aproape 50 de metri la start față de următorii clasați în calificări, care ar fi trebuit în mod normal să fie pe aceeași linie cu el. Evident, această soluție nu a fost foarte corectă față de Miller, care ar fi avut un avantaj mult mai mare față de urmăritori (aproximativ 10 secunde) dacă aceștia ar fi plecat de pe linia boxelor.

Pedrosa zboară după ce un contact cu Johann Zarco în primul tur, în urma căruia spaniolul a ajuns pe partea udă a pistei. Din fericire, Pedrosa nu a pățit nimic.
Dar dramele nu s-au oprit aici. Cu câteva secunde înainte de start, lui Marquez i s-a oprit motorul. Acesta a împins motocicleta câțiva metri și a reușit să pornească, apoi, după ce a schimbat câteva cuvinte cu un oficial confuz, a mers călare înapoi la locul său, încălcând astfel regulamentul, care spune că pilotul nu are voie să meargă în sens invers pe pistă decât în cazul în care este îndrumat să o facă de către un oficial.
La start, Miller și-a folosit avantajul pentru a se instala la conducere, dar Marquez, care a fost semnificativ mai rapid decât oricine altcineva de-a lungul întregului weekend, a ajuns imediat în spatele australianului, apoi l-a depășit și a început să se distanțeze. În acel moment, campionul en-titre a fost anunțat că trebuie să ispășească o penalizare ride-through pentru incidentul de pe grilă. A și făcut-o, ajungând pe locul 19. Apoi, Miller a încercat să se distanțeze de Rins și de Zarco, care-l urmăreau, dar n-a reușit. Rins l-a remorcat pe Zarco până la Miller, apoi i-a ajuns din urmă și Crutchlow, care părea să aibă cele mai mari rezerve din acel grup și care s-a implicat cel mai puțin în duelurile acerbe și spectaculoase care au urmat. Miller, Zarco și Rins au trecut, pe rând, la conducere, luptându-se la baionetă, dar, la final, Crutchlow a trecut în față și, deși Zarco a ținut aproape, nu a avut resurse pentru a-l depăși pe britanic, care a obținut astfel a treia victorie din carieră. Zarco a terminat al doilea, urmat de Rins, care a obținut primul podium din carieră la categoria regină și primul podium pentru Suzuki din 2016 încoace. Miller a plătit prețul pentru câteva greșeli și a terminat al patrulea, la ceva distanță în urma primilor trei.
În spate, însă, dramele nu conteneau: Marquez a intrat în vrie, văzându-se pe 19, și a început să forțeze, depășind rivalii unul după altul. Dar, pista fiind umedă în mare parte și doar trasa fiind parțial uscată, fiecare depășire devenea o loterie, la care Marc adăuga și plusul său personal. Astfel, Marquez l-a depășit foarte agresiv pe Aleix Espargaro, față de care se apropia mult mai tare decât prevăzuse. Espargaro a fost lovit de Marquez la interior, aproape a căzut, dar a reușit să rămână pe roți. Marquez a ridicat o mână pentru a-și cere scuze în timp ce se îndepărta, dar a primit încă o penalizare, fiind instruit să piardă o poziție. A pierdut două, ca să fie sigur, apoi a continuat cursa nebună de recuperare, fiind cu peste o secundă pe tur mai rapid decât majoritatea rivalilor. Când l-a ajuns din urmă pe Rossi, care era al șaselea, a intrat la interior foarte agresiv, l-a izbit puternic pe Doctor, forțându-l să iasă larg. Apoi, chiar când Marquez se uita în urmă să vadă ce s-a întâmplat și ridica o mână în semn de scuze, Vale ieșea de pe pistă cu roata față pe iarba udă, căzând, cu trei ture rămase din cursă. Marquez și-a continuat marșul, depășindu-l și pe Vinales și terminând cursa pe cinci, dar imediat după finiș, era anunțat că a fost penalizat cu 30 de secunde (echivalentul unui ride-through), ceea ce l-a retrogradat până pe 18. Cu un loc în fața lui Rossi, care a urcat din nou în șa și a terminat pe 19.

Contact între Marquez și Rossi, în urma căruia Doctorul a fost scos de pe pistă și a căzut. Marquez a primit 30 de secunde penalizare, rămânând astfel cu 0 puncte în Argentina, în ciuda recuperării furibunde de pe 19 până pe 5.
Astfel, Vinales a obținut locul cinci, urmat de Dovizioso.
Vă vom ține la curent cu desfășurarea evenimentelor post-cursă, căci acuzele și scuzele nu au întârziat să fie aruncate din toate direcțiile, într-o reizbucnire a conflictelor de la finalul lui 2015. Un lucru e cert: spuneam că va fi un sezon plin de spectacol, dar se pare că am subestimat situația.
Iată rezultatele complete după a doua etapă a anului:
Poz. | Nr. | Pilot | Moto | Timp / Dif. | |
1 | 35 | Cal CRUTCHLOW | Honda | 40’36.342 | |
2 | 5 | Johann ZARCO | Yamaha | 0.251 | |
3 | 42 | Alex RINS | Suzuki | 2.501 | |
4 | 43 | Jack MILLER | Ducati | 4.39 | |
5 | 25 | Maverick VIÑALES | Yamaha | 14.941 | |
6 | 4 | Andrea DOVIZIOSO | Ducati | 22.533 | |
7 | 53 | Tito RABAT | Ducati | 23.026 | |
8 | 29 | Andrea IANNONE | Suzuki | 23.921 | |
9 | 55 | Hafizh SYAHRIN | Yamaha | 24.311 | |
10 | 9 | Danilo PETRUCCI | Ducati | 26.003 | |
11 | 44 | Pol ESPARGARO | KTM | 31.022 | |
12 | 45 | Scott REDDING | Aprilia | 31.891 | |
13 | 30 | Takaaki NAKAGAMI | Honda | 32.452 | |
14 | 21 | Franco MORBIDELLI | Honda | 42.061 | |
15 | 99 | Jorge LORENZO | Ducati | 42.274 | |
16 | 19 | Alvaro BAUTISTA | Ducati | 42.625 | |
17 | 12 | Thomas LUTHI | Honda | 43.35 | |
18 | 93 | Marc MARQUEZ | Honda | 43.86 | |
19 | 46 | Valentino ROSSI | Yamaha | 52.082 | |
20 | 17 | Karel ABRAHAM | Ducati | +1’03.944 | |
21 | 10 | Xavier SIMEON | Ducati | +1’10.144 | |
Neclasificați | |||||
38 | Bradley SMITH | KTM | 7 Tururi | ||
41 | Aleix ESPARGARO | Aprilia | 11 Tururi | ||
Nu au terminat primul tur | |||||
26 | Dani PEDROSA | Honda | 0 Tururi |