Capacitatea MT-09 de a îndeplini rolul de platformă tehnologică impresionează. După ce Yamaha a prezentat Yamaha MT-09 Y-AMT, cu transmisie automată, același MT-09 devine baza unui prototip de motocicletă care primește trenul de rulare hibrid al Casei din Iwata.
Acesta a fost prezentat inițial pe un scuter, la sfârșitul lunii februarie, așa după cum poți citi aici. De această dată, motorul electric a fost cuplat cu propulsorul CP3, de 890 cmc al MT-09. „Hibridul” rezultat poate accelera până la aproximativ 50 de km/h în modul pur electric.
Totodată, prototipul a avut parte de o mediatizare discretă, cel puțin până în prezent. Iată ce am înțeles din filmulețul de prezentare, care este în japoneză, evident după ce am activat subtitrările.
Înainte de toate, Yamaha pleacă de la o premisă corectă, și anume, „distracția” sau mai degrabă „plăcerea”, pentru că evităm să folosim obsesiv „fun”, este un motor puternic, care împinge oamenii înspre anumite comportamente. Așadar, dacă tot ne îndreptăm spre o societate „decarbonizată”, cea mai bună cale de a convinge oamenii să cumpere anumite produse este să le facem distractiv de folosit, consideră cei de la Yamaha.
Sistemul hibrid care ar trebui să facă din MT-09 o motocicletă distractivă – nu că ea nu ar fi deja, este unul tip plug in. Motorul termic elimină stresul legat de autonomia pe care o ai la dispoziție și, împreună cu motorul electric și bateria nu „bat la ochi”, în sensul că nu fac ca motocicleta să arate ca o struțo-cămila, designul fiind așa după cum știm, foarte important pentru cumpărători.
Totodată, motocicleta hibrid păstrează, spre deosebire de Kawasaki, maneta de ambreiaj și pârghia schimbătorului de viteze, așa cum observăm din clip. Interesant este și momentul în care motocicleta intră singură în modul de funcționare cu motor termic, odată ce motorul electric a accelerat-o până la 50 km/h.
Nu ne așteptam ca japonezii să fie atât de poetici, dar inginerii Yamaha descriu foarte elegant diferențele de percepție între rularea în modul pur electric și despre cum motocicleta se simte „pasivă” și momentul în care motorul termic prinde viață, transmițând vibrații și căldură pilotului. Surprinzător!
În final, în loc să copiem de la jurnaliștii de la MCN, putem pur și simplu să-i cităm și să-i felicităm pentru că au observat că prototipul este bazat pe o versiune 2023 a Yamaha MT-09, ceea ce denotă că proiectul are vechime. Totodată, așa cum observăm și noi, bateria pare o fi montată sub rezervor, pentru că pe acesta, clasicul bușon coexistă cu un slot de aripioare de răcire.