Joan Mir, de la origini modeste la campion mondial MotoGP

Joan Mir a devenit campion mondial la categoria regină acum câteva zile, după un sezon atipic, gestionat aproape perfect, cu viteză, consecvență și inteligență. Mir este al doilea campion mondial din Mallorca, după Jorge Lorenzo. Și începuturile sale în competiții sunt legate foarte strâns de familia lui Lorenzo.

Joan Mir Mayrata s-a născut în Palma de Mallorca, pe 1 septembrie 1997, și a împlinit 23 de ani în plin sezon 2020 – un sezon atipic, afectat profund de pandemia care ne-a dat viețile peste cap tuturor. A venit în categoria regină cu surle și trâmbițe, debutând direct în echipa de uzină Suzuki, dar originile sale sunt foarte modeste.

Mir s-a născut într-o familie care nu era legată de fenomenul moto în vreun fel. Tatăl său, Juan Mir, are un magazin de role, skateboard-uri și haine în centrul Palmei de Mallorca, iar mama sa, Ana Mayrata, este stilistă, designer de modă și personal shopper. Micul Joan a crescut fiind fascinat de orice avea roți și/sau motor, primind prima sa motocicletă ca pe o jucărie – era un Polini pe care l-a luat în primire la 6 ani. Dar Joan nu avea încă idei de competiție cu motocicleta, ci doar se juca cu ea, la fel cum o făcea și cu rolele, trotinetele și skateboard-urile.

Joan Perello, deși cu doar patru ani mai mare decât Mir, era unchiul și mentorul său în materie de moto. În onoarea lui poartă Joan Mir numărul 36 în competiție.

Ideea de a participa la curse moto i-a venit de la unchiul său (vărul tatălui), Joan Perello, care a ajuns destul de departe cu cariera în motociclism viteză, alergând timp de trei ani la categoria 125 în Motomondial, fără rezultate notabile însă. Mir avea deja 10 ani atunci când s-a apucat de curse, după ce unchiul și tizul lui l-a convins să se înscrie la școala lui Chicho Lorenzo, nimeni altcineva decât tatăl unui alt campion cu nume răsunător, Jorge Lorenzo. După un an și jumătate cu Lorenzo Senior, Joan a început să fie antrenat de Dani Vadillo din Jerez, antrenorul desemnat de Federația de Motociclism a Balearelor, acesta fiindu-i alături până la începutul sezonului 2019.

Un foarte tânăr Joan Mir în Cupa Bankia.

O dată ce Mir a luat titlul la clasa regină, Chicho Lorenzo nu a ratat ocazia să remarce pe rețelele sociale că tânărul din Palma de Mallorca este al doilea rider din insula spaniolă care ia titlul suprem și al doilea pilot care a început cu el care ajunge la acest nivel.

Tânărul Mir s-a remarcat pentru prima dată în Campionatul Balearic și în Cupa Bankia, câștigând clasa XL160 (practic, o clasă de pitbike-uri) în 2011. A urmat apoi o perioadă de ascensiune rapidă, în care Joan schimba motocicleta, echipa și de cele mai multe ori și clasa de la un an la celălalt.

Marea problemă pentru Mir era că familia sa nu avea mijloacele financiare pentru a-i susține această pasiune, așa că Joan trebuia să se lupte aprig în fiecare an ca să fie printre primii, dacă nu chiar primul, astfel încât să primească șansa de a continua anul următor fără să fie nevoie să plătească din buzunar. De altfel, tatăl său îi spunea în fiecare an: „Vezi că din octombrie ești șomer!” Doar că, în fiecare an, în octombrie, cineva venea și-i oferea o motocicletă pentru următorul sezon. Asta și pentru că talentul și perseverența pilotului din Mallorca se întrevedeau deja de pe atunci.

Mir în epoca Red Bull Rookies. Aici a pierdut titlul în fața lui Jorge Martin.

După competiția de pitbike-uri, a urmat PreGP 125, competiție pe care a câștigat-o, de asemenea, apoi a primit un loc în Red Bull Rookies Cup, unde a concurat două sezoane, 2013 și 2014. De altfel, Joan Mir este primul absolvent Red Bull Rookies care câștigă titlul în clasa regină. În Rookies Cup, după un sezon de acomodare, Joan a devenit vicecampion, în spatele lui Jorge Martin, un alt talent supranatural.

A urmat un an la Moto3 în CEV (Campionatul Spaniol și European de Viteză), unde a obținut patru victorii și încă trei podiumuri, dar a avut și trei abandonuri, un loc 15 și un loc 23 (într-un sezon în care a schimbat motocicleta de trei ori, începând pe Honda și terminând pe KTM) a terminat sezonul al patrulea, în spatele lui Niccolo Bulega, Albert Arenas și Aron Canet. Mir îl creditează pe managerul său, Paco Sanchez, un tip foarte practic, pentru gestionarea acelui sezon și progresul pe care l-a făcut în acel an, în ciuda tuturor problemelor pe care le avea echipa. Tot în 2015, Mir participa la prima sa cursă de Motomondial, la Phillip Island, unde făcea impresie bună, rulând o perioadă în poziția a patra, înainte să cadă.

Victorie la Moto3, în 2017.

În 2016, Mir a început primul său sezon complet în la Moto3 în MotoGP, tot cu Leopard Racing, terminând sezonul pe locul 5, dar obținând și prima sa victorie (pe Red Bull Ring), plus încă două podiumuri (Misano și Valencia). În acel sezon de învățare, Mir a și căzut destul de mult, ratând patru curse. A urmat sezonul dominat autoritar la Moto3, cu 10 victorii și încă trei podiumuri: Joan devenea campion mondial în al doilea său sezon în MotoGP, stabilind în același timp un record de puncte și de victorii într-un singur sezon în era motoarelor în patru timpi.

2018, Moto2, pe Kalex, la echipa Marc VDS.

2018 a fost un an de tranziție pentru Mir, rulând pentru Marc VDS la Moto2, cu rezultate promițătoare într-o clasă extrem de competitivă, unde o jumătate de secundă pe tur face deseori diferența dintre locul 1 și locul 15. Spaniolul a luat patru podiumuri și a terminat sezonul pe locul 6. În 2018, la Jerez, Mir a fost abordat de Davide Brivio, managerul echipei de uzină Suzuki, fiindu-i oferit un loc în echipă începând din 2019. Pilotul din Mallorca nu a stat pe gânduri, căci a rezonat din prima clipă cu Brivio, care nu punea deloc presiune pe el, căci voia să-l ajute pe tânărul rider să evolueze. A urmat un prim sezon dificil, dar promițător la categoria regină. Mir s-a acomodat repede, a arătat talentul și viteza care-l consacraseră, dar a avut și o accidentare urâtă la Brno, în urma căreia a suferit tot restul sezonului.

Anul acesta, Mir nu a fost neapărat cel mai rapid și nu a făcut furori până la finalul sezonului, dar a fost consecvent, a comis puține greșeli și, odată ce s-a văzut în poziția de a lupta pentru titlu, a făcut-o cu îndârjire și cu calm în același timp. Cel puțin aparent, căci după prima cursă de la Valencia, Joan nu voia să lase nimic la voia întâmplării (într-un sezon în care mai mulți piloți au ratat curse din cauza coronavirusului, printre care și Rossi). Așa că a pus-o pe iubita sa, Alejandra Lopez, cu care locuiește în Andorra, să-și facă un test de Covid și nu a pornit spre casă decât când testul ei a ieșit negativ. Și a făcut-o cu mașina, ca să minimizeze șansele de lua virusul.

Care e secretul lui Mir? Pe lângă talentul fenomenal, a fost motivația de a da mereu totul, pentru că știa că de asta depinde viitorul său. Tânărul rider din Mallorca spunea: „Sunt două moduri în care poți ajunge în MotoGP: plătind o grămadă de bani sau fără să plătești nimic. Eu sunt unul dintre foarte puținii care nu au trebuit să plătească niciodată.” Asta pentru că, în fiecare an, Joan trăgea „ca un animal” (vorbele lui) ca să treacă la nivelul următor. Fenomenul din Mallorca duce o viață simplă, îi place să se antreneze și o face foarte des și intens, cu motociclete de motocros, de enduro, cu pitbike-uri, cu motociclete supersport și superbike sau chiar cu jetski-uri. Trăiește cu iubita sa, și ea sportivă (antrenoare de gimnastică ritmică), îi are mereu alături pe Tomas Comas, preparatorul său fizic și asistentul personal, și pe mecanicul Juan Garcia. Ar trebui să ne obișnuim cu numele lui, pentru că îl vom vedea și auzi foarte des în anii care urmează.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account