Kevin Benavides (Red Bull KTM Factory Racing) a câștigat ediția 2023 a Raliului Dakar, după o luptă foarte strânsă cu coechipierul său, Toby Price. Podiumul a fost completat de americanul Skyler Howes.
Kevin Benavides, argentinianul din Salta, care a împlinit 34 de ani cu doar câteva zile în urmă, a câștigat Raliul Dakar 2023, în Arabia Saudită. Bătălia s-a dat „la baionetă” în ultimele etape ale raliului între Benavides și Toby Price, și el pilot de uzină Red Bull KTM. Distanța dintre primii doi clasați a fost chiar de 3 secunde în clasamentul general la un moment dat și Kevin a câștigat cu un avantaj de doar 43 de secunde la general, după aproape 9.000 de kilometri parcurși în ultimele două săptămâni prin pustietățile vaste ale Arabiei Saudite, dintre care peste 4.300 km de probe speciale.
Ediția 2023 a Raliului Dakar, la categoria Moto, a fost probabil cea mai disputată și incertă din toate timpurile. Asta pentru că, dacă au existat era în istoria de 44 de ani a raliului în care un singur pilot domina (era Peterhansel, spre exemplu), sau în care se dădea un duel între doi titani ai sportului (ne gândim aici la Despres vs Coma, de exemplu), în 2023 oricare pilot dintre primii 10 clasați putea câștiga raliul. Foarte mulți dintre favoriți câștigaseră raliul în trecut sau aveau minim un podium la activ în Dakar.
Kevin Benavides mai simțise o dată gustul victoriei în cel mai lung și dificil rally-raid din lume, la finalul ediției 2021, când câștiga pentru Honda. În 2022 a fost scos din luptă în etapa a zecea, în urma unei probleme tehnice. Spre finalul ediției 2023 a raliului, se cristaliza deja bătălia la vârf între Benavides și australianul Toby Price, cu două victorii în Dakar la activ. În 2016, Price punea capăt unui deceniu de dominație Marc Coma – Cyril Despres, inaugurând epoca modernă a Dakarului. A doua victorie a lui Price a venit în 2019, în Peru, unde Price câștiga cu o încheietură fracturată!
Înainte de startul ultimei speciale, astăzi-dimineață, Toby Price conducea în clasamentul general, cu un avantaj de doar 12 secunde față de Benavides. Speciala fiind scurtă, cu 136 km de pistă rapidă și cu două zone de limitare de viteză, nu prea era loc pentru strategii. Era și o specială riscantă de făcut în modul full-gas, având și destule capcane. De-a lungul raliului, am avut opt câștigători diferiți de etapă, șase piloți s-au succedat în vârful clasamentului general și distanțele între piloții din top 10 au rămas mici tot timpul.
Duelul s-a dat, în cele din urmă, la o viteză medie de peste 110 km/h în nisip și noroi. Kevin Benavides a riscat totul și, după 30 km de specială, recuperase deja cele 12 secunde care îl despărțeau de Price. La finalul raliului, în Dammam, termina speciala pe primul loc, cu 35 de secunde mai rapid decât australianul Daniel Sanders și cu 55 mai rapid decât Price. Astfel, Benavides câștigă al doilea Dakar din carieră.
Podiumul e completat de americanul Skyler Howes, pe Husqvarna de uzină, care a condus în clasamentul general timp de șase zile. Echipa de uzină Honda a ratat podiumul, cu Pablo Quintanilla pe patru și Adrien van Beveren pe cinci.
Al nostru Mani Gyenes a făcut un raliu excelent din punct de vedere strategic, terminând pe locul 27 la general și locul 11 în noua categorie Rally2 . Teoretic, sătmăreanul de la Autonet Motorcycle Team a câștigat și categoria Original by Motul, dar, începând din acest an, organizatorii nu l-au mai lăsat să puncteze în categoria rezervată piloților fără asistență, considerând că are un palmares prea impresionant pentru o categorie rezervată mai degrabă eroilor amatori decât riderilor care au făcut carieră în rally-raid. Așa că Mani a rulat fără asistență, a figurat cu steagul roșu rezervat categoriei Original by Motul în clasamentul general, dar nu a contat efectiv în clasament. Astfel, oficial, sudafricanul Charan Moore, clasat imediat în spatele lui Mani, a câștigat la Original by Motul.