Marc Marquez nu a pierdut nicio cursă pe teren american de foarte mulți ani încoace și nu pare că este pe cale să piardă nici cursa de la Austin. Asta dacă vom avea o cursă pe Circuit of The Americas, pentru că vremea potrivnică a dus deja la anularea sesiunilor FP3 de astăzi.
Piloții ar trebui să fie în plin avânt pe pistă în FP3 la această oră, dar aceste sesiuni au fost anulate din cauza vremii deloc favorabile. Ploaia ar fi în regulă, dar faptul că vine sub formă de furtună încurcă foarte mult lucrurile. Asta și pentru că legea din Texas obligă organizatorii de competiții motorizate să nu deschidă pista pentru desfășurarea sesiunilor atâta timp cât este furtună în zonă, adică pe o rază de 8 mile (13 km) de circuit.
Ceea ce înseamnă că am putea avea de-a face cu o repetare a evenimentelor de la Silverstone de anul trecut, când cursele au fost anulate în urma ploii intense, care nu permitea evacuarea apei de pe pistă. Dacă vremea va fi asemănătoare și mâine, programul curselor se va decala, în cel mai bun caz.
Circuitul din Austin este cel puțin la fel de denivelat ca anul trecut, când piloții de plângeau deja de unduirile create în asfalt de solul de dedesubt, care tinde să se lase pe alocuri cu tot cu porțiuni întregi din pistă. Organizatorii au mai încercat să niveleze prin măcinarea vârfurilor, ca anul trecut, dar fără rezultate notabile. Măcar praful rezultat în urma acestor lucrări a fost mult mai bine curățat, astfel încât nu se mai ridică norii imenși de praf când trec motocicletele pe liniile drepte, la viteze mari.
Situația este destul de dramatică pentru unii rideri, precum Aleix Espargaro, care spun că ar trebui să nu se mai alerge aici dacă nu se rezolvă situația, și mult mai puțin intensă pentru alții, precum fostul motocrosist Jack Miller, care s-a declarat destul de încântat de pistă, chiar dacă și el ar prefera ceva mai puține denivelări. Oricum, piloții sunt cu toții de părere că, din punctul de vedere al desenului, pista este una dintre cele mai interesante și plăcute din tot calendarul. Circuit of the Americas are 20 de viraje, 11 la stânga și 9 la dreapta, și este un adevărat carusel, având câte un pic din toate: schimbări de direcție la viteză mare, frânări la limită, de la 330 km/h până la sub 70 km/h, viraje rapide și diferențe importante de nivel.
Marc Marquez a câștigat cu relativă lejeritate fiecare cursă disputată pe circuitul texan până acum și pare să fie pe drumul către o nouă victorie. Asta cu atât mai mult acum, când motocicleta sa Honda RC213V are un plus de viteză și este una dintre cele mai rapide motociclete pe liniile drepte. Campionul en-titre este un specialist al circuitelor cu aderență slabă și preferă mereu circuitele cu mai multe viraje de stânga, iar pista din Austin se încadrează clar în aceste categorii.
În a doua sesiune de antrenamente libere, însă, Maverick Vinales i-a furat primul loc lui Marquez pentru doar 44 de miimi de secundă. Spaniolul de la Yamaha a mai fost rapid în antrenamente libere și în calificări și în primele două etape ale anului, dar nu a reușit să valorifice acest ritm în cursă, pentru că stilul său necesită anumite trase și o viteză mare de parcurgere a virajului, care nu se poate obține dacă ai în față piloți care încetinesc mai mult în apex.
Fanii Doctorului ar trebui să fie mulțumiți, căci Rossi s-a făcut și el remarcat în FP2, obținând al doilea timp, la relativ mică distanță de Marquez. Jack Miller a fost cel mai rapid pilot Ducati. Australianul este, de altfel, singurul dintre riderii Ducati care se simte bine pe circuitul denivelat din Texas. Dovizioso nu s-a descurcat grozav niciodată pe COTA, iar Danilo Petrucci s-a declarat extrem de incomodat de denivelări, spunând că motocicleta Ducati este mai sensibilă decât altele la circuitele cu denivelări multe (lucru cu care Jack Miller n-a fost deloc de acord).
Dintre debutanți, Fabio Quartararo a fost din nou cel mai rapid (al nouălea în FP2), urmat îndeaproape de Francesco Bagnaia (al zecelea), cu Joan Mir și el aproape de ei (locul 12).
Jorge Lorenzo continuă seria curselor nefaste. Asta pentru că încă nu este complet refăcut după accidentările recente (fracturi de coaste în Qatar și de scafoid în intersezon) și pentru că niciodată n-a fost foarte în largul său pe circuitul american. Deși motocicleta ar trebui să-l ajute mai mult decât o făcea Ducati-ul din anii trecuți, pilotul din Mallorca este, deocamdată, abia al 16-lea în clasamentul timpilor din FP2.
Pol Espargaro s-a făcut remarcat în prima zi de antrenamente libere, spaniolul de la KTM reușind al șaptelea timp, o performanță mult peste așteptări. Se pare, însă, că timpul excelent reușit de Pol este mai degrabă meritul său decât al motocicletei austriece, căci următorul KTM din clasament, al lui Johann Zarco, este abia al 17-lea. De asemenea, ultimele două locuri din FP2 au fost ocupate fără drept de apel de celelalte două KTM-uri, ale lui Miguel Oliveira și Hafizh Syahrin.
Timpii foarte buni reușiți în sesiunea FP2 de ieri au venit și ca urmare a prognozei meteo pesimiste (care s-a și adeverit, de altfel) pentru astăzi. Sesiunile FP3 s-au anulat, ceea ce înseamnă că timpii de ieri hotărăsc ordinea pentru intrarea în calificările de astăzi.
Tot ieri s-a ținut la circuit o ceremonie emoționantă, în cadrul căreia numărul regretatului Nicky Hayden a fost retras oficial din uz. După ceremonie, toată lumea s-a adunat la virajul 18, care de acum încolo va fi cunoscut drept Hayden Hill, pentru a-l comemora pe pilotul american, fost campion mondial în 2006, un sportiv și un om remarcabil.
Pronosticul pentru cursa de mâine? Marquez este clar marele favorit la victorie. Dacă nu va câștiga cursa, va fi, probabil, pentru că a pierdut-o singur printr-o greșeală de pilotaj sau o defecțiune la motocicletă. Lupta pentru podium ar trebui să fie destul de interesantă, însă. Rossi, Miller, Vinales, Crutchlow, Rins au ritm similar și par să se descurce bine pe circuitul american. Dovizioso simte și el că anul acesta poate să fie mai aproape de grupul fruntaș, deși nu s-a simțit niciodată grozav pe pista de la Austin.
Cam așa vor sta lucrurile, dacă vom avea parte de o cursă.