BMW prezintă un crossover și un naked complet noi, cu motorul derivat din cel de pe F 850 GS, cu stil interesant și performanțe promițătoare, plus un nivel tehnologic de invidiat.
Noul BMW F 900 XR era așteptat de când a dezvăluit BMW conceptul 9cento la Villa d’Este în 2018. Acum, bavarezii intră într-un segment din care lipseau, cu un Adventure Sport cu estetică sportivă de cilindree medie, cu noul motor de 900 cmc, omologat Euro5, care dezvoltă 105 CP.
Estetic, F 900 XR preia sportivitatea și dinamismul conceptului 9cento, dar seamănă foarte mult și cu noul S 1000 XR, prezentat și el la EICMA astăzi. Lipsește sistemul inovator de prindere a genților laterale cu electromagneți, care apărea pe 9cento, dar are o șa care pare mult mai confortabilă decât cea a conceptului.
Motorul este identic cu cel de pe F 900 R, fiind derivat din cel al lui F 850 GS, prin mărirea cu 2 mm a alezajului (care ajunge astfel la 86 mm), cilindreea ajungând la 895 cmc. S-au îmbunătățit și chiulasele, pistoanele sunt acum forjate și s-a păstrat unghiul de 270/450 grade între fusurile manetoane, pentru a obține un caracter de V2 de la biclindrul paralel. Raportul de comprimare a crescut la 13,1 (de la 12,7 la 850), iar puterea ajunge acum la 105 CP la 8.500 rpm, pentru un cuplu maxim de 92 Nm la 6.500 rpm.
Cutia de viteze este cu șase trepte, conectată la motor printr-un ambreiaj antihopping.
Există, desigur, moduri de pilotaj selectabile de la ghidon, Rain și Road fiind în dotarea de serie, cu Dynamic și Dynamic Pro opționale (acesta din urmă este și configurabil de către utilizator), există controlul tracțiunii decuplabil, ABS Cornering și Dynamic Brake Control (care închide automat gazul pe frânările puternice), plus sistemul MSR pentru controlarea derapajelor roții spate în timpul decelerărilor puternice.
Opțional este disponibilă și suspensia reglabilă electronic Dynamic ESA pentru monoamortizorul spate. Modurile de pilotaj Pro (opționale) adaugă încă o pagină pe bordul cu display TFT de 6,5’’, care oferă conectivitate cu telefonul în echiparea de serie. Opțional sunt și Intelligent Emergency Call și pornirea keyless. Pentru prima dată în această clasă de motocicletă sunt disponibile luminile adaptive în viraj (cu opționalul Headlight Pro).
Cadrul din oțel folosește motorul ca element portant și este identic cu al fratelui „R”, dar are alte cote ale geometriei, cu o distanță de fugă de 115,2 mm și un ampatament de 1521 mm, iar suspensiile au cursă relativ lungă, tipică unui crossover, la 170, respectiv 172 mm pentru față și spate. Furca inversată nu este reglabilă, în timp ce amortizorul spate este reglabil la pretensionare și la revenire. Rezervorul din plastic are capacitatea de 15,5 litri și cântărește doar 2,8 kg, iar masa totală, cu plinurile făcute, este de 219 kg. Roțile de 17 inci au pneuri de 120/70 și 180/55. Înălțimea șeii variază între 775 mm și 870 mm, în funcție de șaua pentru care se optează, iar parbrizul poate fi reglat manual, chiar și în mers, în două poziții.
Discurile de frână au 320 mm pe față și 265 mm pe spate, cu etriere radiale pe față. Interesant este că și F 900 XR va fi disponibil în versiune de 48 CP pentru permisul A2, dar modelele limitate nu vor putea ajunge decât la 95 CP atunci când li se va înlătura limitarea, pentru a respecta regulile europene care spun că o motocicletă nu poate fi limitată pentru A2 de la o putere mai mult decât dublă față de valoarea limitată.
Motocicleta va fi disponibilă în trei variante de culoare, Light White, Galvanic Gold și Racing Red. Prețurile nu au fost comunicate încă.
BMW F 900 R
Roadsterul F 900 R era anunțat prin diverse scurgeri de informații în presă, dar nu se știau pe atunci suficiente detalii ca să ne facem o idee clară. Ei bine, bavarezii au prezentat noul roadster de cilindree medie, care îl înlocuiește în gamă pe venerabilul F 800 R, care exista în gamă din 2009 încoace (deși trecuse prin actualizări importante în 2012 și 2015).
Noua motocicletă este complet nouă, împărțind o mare parte din componente cu crossover-ul F 900 XR prezentat mai sus. Printre acestea se numără și motorul bicilindric paralel de 895 cmc și 105 CP, care respectă normele Euro5 și cadrul de oțel, care folosește motorul ca element portant.
Din punct de vedere estetic F 900 R duce foarte mult cu gândul la fratele mai mare, R 1250 R, atât din punctul de vedere al formei rezervorului, cât și din cel al traseului de evacuare și integrarea acesteia în designul motocicletei.
Electronica este identică cu cea a modelului F 900 XR prezentat mai sus, de la modurile de pilotaj, până la suspensia spate Dynamic ESA și farurile adaptive în viraj Headlight Pro.
Șaua este destul de joasă, la 815 mm, dar există variante de șa între 770 și 865 mm. Masa proprie a lui F 900 R este de 211 kg cu plinurile făcute. Cursa suspensiilor este mai mică decât la XR, la 135 mm față și 142 mm spate.
BMW F 900 R va fi disponibil în trei culori, Blackstorm Metallic, San Marino Blue Metallic și Hockenheim Silver Metallic/Racing red, aceasta din urmă fiind cea mai sportivă ca aspect, cu jantele negre și jambele furcii aurii. Încă nu știm prețurile, dar le vom afla cât de curând.