Pilot suspendat de FIM acuză: „Rossi și Marquez au trișat, dar lor li se dă voie!”

Anthony West, plin de furie și indignare în urma suspendărilor și aparentei “hărțuiri” din partea FIM, aruncă cu acuzații incendiare: “FIM acceptă ca Marquez și Rossi să trișeze, dar mie îmi distrug viața!”

Anthony West este un pilot australian în vârstă de 38 de ani, aflat la final de carieră, care a flirtat mult timp cu cel mai înalt nivel de competiție, arătând ceva potențial în ultimele două decenii, dar care, dintr-un motiv sau altul, nu a reușit niciodată să răzbată în Motomondial.

Este cunoscut ca un așa-zis „Rain Man”, un pilot care se descurcă excelent pe ploaie, condiții în care a dat adevărate recitaluri de-a lungul timpului.

„Westy”, cum i se mai spune în țara de baștină, a avut parte de o carieră tumultuoasă și în ultima perioadă este plin de furie, sentiment pe care îl revarsă ocazional pe conturile lui de pe rețelele sociale.

Australianul a fost suspendat pentru prima dată pentru doping în 2012. În luna octombrie a acelui an, s-a constatat că un test efectuat asupra lui West cu ocazia cursei de GP de la Le Mans, unde alerga la clasa Moto2 pentru echipa QMMF a Federației Moto din Qatar, ieșise pozitiv. Sistemul lui West conținea urme de metilhexanamină, o substanță interzisă de WADA (Agenția Mondială Anti-Doping), organizația care se ocupă de controalele anti-doping pentru FIM. Inițial, West a primit o pedeapsă relativ ușoară, fiind suspendat pentru o lună (astfel încât a ratat doar ultima etapă din acel an, de la Valencia). Dar WADA a făcut apel la decizia inițială și, în 2013, West a fost suspendat retroactiv pentru un doi ani, astfel încât toate rezultatele sale din acea perioadă au fost anulate.

Pilotul de la antipozi a povestit toată tărășenia pentru site-ul E-Motors în martie anul trecut. Din povestea lui reiese că rezultatul pozitiv de atunci a fost ca urmare a unei băuturi speciale pre-antrenament pentru sportivi, pe care West o consumase în dimineața cursei. Băutura respectivă nu fusese pe lista celor interzise de WADA cu un an înainte, West credea că e în regulă, dar se pare că lucrurile nu stăteau chiar așa. Într-o discuție între australian și FIM, s-a căzut de acord că era vorba de o confuzie, că oricum acesta nu beneficiase de cine știe ce ajutor din partea substanței respective, consumată în cantitate mică, cu trei ore înainte de cursă și că urma să primească doar un avertisment. Dar în octombrie 2012, când s-a anunțat decizia, avertismentul s-a transformat într-o suspendare de o lună. West spune că pedeapsa mult mai aspră a fost provocată de neînțelegerile dintre FIM și șeful federației qatareze și, implicit, al echipei QMMF în care alerga el: suspendarea lui era mai degrabă un mod de a-l pune la respect pe președintele QMMF.

Între timp, WADA a înăsprit pedepsele și West urma să primească doi ani de suspendare. Australianul, ajutat de QMMF, a angajat un avocat, cheltuind 33.000 de euro pentru a se lupta în tribunale cu WADA și cu FIM de-a lungul anului 2013.

West spune că a fost o perioadă foarte dificilă pentru el, stresul provocând-ui probleme mari. S-a despărțit de iubita lui cu care era împreună de șase ani, a rămas fără bani și s-a mutat la Madrid.

În cele din urmă, FIM i-a anulat toate rezultatele și punctele obținute în ultimii doi ani, o lovitură foarte grea pentru australian.

În 2014, West începuse să-și revină, câștigând o cursă la Moto2 la Assen, pe ploaie (plecat din poziția 23 de pe grilă!) și victorie în Cursa de 24 de Ore de la Le Mans la clasa Superstock, tot cu echipa QMMF. Ambele dăți, imediat ce s-a dat jos de pe podium, oficialii FIM și WADA îl așteptau cu un test de doping. De fiecare dată a ieșit negativ.

Australianul povestește alte posibile șicane făcute asupra lui de către FIM pe când alerga în Campionatul Asiei, unde ar fi putut câștiga titlul în 2017, dacă nu era descalificat într-o etapă pentru refuzul echipei sale de a demonta motorul pentru verificări tehnice. Asta în condițiile în care doar echipa lui fusese vizată, nu și celelalte echipe de top, și nu exista un oficial FIM calificat pentru verificări tehnice la fața locului.

În cele din urmă, West a fost suspendat din nou în 2018, pentru că la un control anti-doping i-au fost găsite în sistem urme de cocaină (aflată pe lista WADA a substanțelor interzise). De data aceasta, suspendarea s-a dat pe o perioadă de doi ani, în ciuda eforturilor lui West de a se lupta în tribunale, cu cheltuieli enorme.

Saga nu s-a terminat, însă, căci finalul apoteotic a venit abia în 2019. West găsise un loc în Campionatul Braziliei de Superbike pentru 2019, o competiție neafiliată FIM, unde, teoretic, suspendarea nu ar fi fost valabilă. Australianul urma să alerge cu un Kawasaki ZX-10R în campionatul sud-american. Dar FIM s-a implicat din nou, determinându-i pe brazilieni să renunțe la serviciile lui West și anunțând că este foarte probabilă prelungirea perioadei de suspendare, căci, dacă un pilot aleargă în ORICE competiție în timpul suspendării (indiferent de afilierea acesteia la FIM), se consideră că a încălcat suspendarea și perioada reîncepe de la zero din momentul ultimei încălcări.

La începutul acestui an, West a cedat și a postat un text foarte haotic pe Facebook și Instagram, vituperând la adresa FIM și WADA, care i-au „distrus cariera și viața”. Faptul că West ajunsese la capătul răbdării și chiar la anumite limite ale sănătății psihice era evident din text. Printre altele, australianul lansa acuzații incendiare la adresa lui Valentino Rossi, Marc Marquez și FIM. Spunea că Rossi primea pneuri speciale în ziua cursei de la Michelin, în 2001, primul an când ieșea campion mondial la categoria mare. Și că Marc Marquez „a trișat” cu acordul FIM în 2012, când ieșea campion la Moto2. Toate aceste acuze veneau pe fondul disperării lui West, care se certase cu familia și nu mai avea surse de venit, fiind disperat că, după o viață petrecută în competiții moto, nu avea niciun fel de abilitate reală de a-și câștiga pâine în alt domeniu, într-un job „normal”.

Evident, lucrurile nu stau atât de simplu. Acuzele lui West la adresa celor doi mari campioni nu prea au bază în realitate, deși pornesc de la fapte cunoscute. Adică Rossi chiar primea pneuri speciale de la Michelin în acea perioadă, dar la fel primeau și toți ceilalți piloți care foloseau gumele producătorului francez. Și chiar au existat ceva controverse legate de motocicleta lui Marquez în 2012, dar este vorba mai degrabă de o strategie inteligentă din partea echipei sale, urmată apoi de multe alte echipe din padocul Moto2: modificarea unității electronice ECU era interzisă atunci, dar echipa a găsit un quick-shifter aftermarket care nu necesita strategia de quickshifter din ECU-ul motocicletei, care întrerupea alimentarea la fiecare schimbare în treaptă superioară, câștigând ceva pe accelerație.

Așadar, cine e de vină? Greu de dat un verdict absolut. Până la urmă, chiar admițând teoria lui West cum că FIM ar avea ceva cu el și l-ar urmări cu lupa, ca să-i găsească ceva și să-i facă viața grea, nimeni nu l-a pus să consume cocaină în 2018. Și regulamentul FIM e clar în aceste privințe, la fel ca și în privința perioadei de suspendare și a felurilor în care aceasta se consideră încălcată. West este oricum la final de carieră și nu ar mai avea cine știe ce viitor în competiții de top, cu eventuala excepție a Mondialului de Anduranță. Deci și fără suspendare, nu ar bate la ușa lui echipe de top din WSBK sau MotoGP, pentru simplul fapt că face 39 de ani anul acesta. Pe de altă parte, când citești povestea lui, nu ai cum să nu rămâi pe gânduri: e foarte posibil ca FIM (sau unii reprezentanți ai acesteia) să gândească și să acționeze la un nivel foarte meschin și dezamăgitor pentru o organizație de acest nivel, urmărind vendete personale până în pânzele albe și distrugând vieți și cariere pentru asta.

Încă o problemă o constituie politica anti-doping a FIM, preluată complet de la WADA. Măsurile stricte și pedepsele grele au fost gândite de WADA pentru sporturi în care dopingul conferă avantaje clare și de netăgăduit față de adversari, precum atletismul, înotul, ciclismul sau fotbalul. De aceea WADA vrea să descurajeze complet aceste comportamente și să-i împiedice pe cei care sunt prinși cu ocaua mică să schimbe disciplina. De aceea interdicțiile impuse de suspendări sunt foarte cuprinzătoare: dacă ești prins cu substanțe interzise, nu ai voie să participi în niciun fel de competiție, în niciun sport în perioada de suspendare. Aceste pedepse sunt poate prea grele pentru motociclismul viteză, un sport în care dopingul îți poate da un avantaj, dar acest avantaj este cel puțin discutabil. Oricâte substanțe aș lua eu, spre exemplu, n-aș deveni mult mai rapid pe pistă și în niciun caz nu i-aș da emoții lui Marquez vreodată.

După tirada lui West, din care erau evidente problemele personale (și poate și psihice) ale acestuia, FIM a anunțat că nu va mai urmări nicio acțiune împotriva australianului. Între timp, Anthony a șters postarea cu pricina de pe rețelele sociale și lucrurile par să se fi liniștit. Dar discuțiile prilejuite de aceste controverse merită continuate, căci e clar că, în cuvintele marelui Shakespeare, ceva e putred în Danemarca.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account