Revoluționar: motorul într-un singur timp chiar există și se cheamă E-Rex Innengine

După numărul de curse efectuate de piston într-un ciclu complet, motoarele cu ardere internă se clasifică în motoare în patru timpi și motoare în doi timpi. Elementar, nu?

Există desigur și ciclul Wankel, în care o rotație completă a rotorului intern corespunde cu trei rotații ale arborelui cotit, motorul rotativ inventat de Felix Wankel fiind clasificat în mod „scolastic” drept unul în patru timpi.

În afară de câteva proiecte ce pot fi descrise drept exotice, așa cum ar fi motoarele Scuderi (timpi împărțiti pe două cilindri –admisie/compresie și explozie și evacuare) și alte câteva despre care am găsit un interesant articol aici, cam acesta este modul prin care energia chimică a combustibilului este transformată în energie mecanică.

De aceea, un subiect precum motorul într-un singur timp ne-a atras imediat atenția. Cum să fie posibil așa ceva?

După ce am studiat pe îndelete animația propusă de compania spaniolă Innengine, am înțeles, oarecum filosofic, că pentru a face ca trei din cei patru timpi ai ciclului Otto să fie redundanți, trebuie să crești numărul de pistoane. Și să regândești modul de interacțiune între pistoane și ceea ce în mod tradițional se numește distribuție și vilbrochen. Desigur, există motoare cu o sumedenie de pistoane și implicit cilindri, daaaar, putem considera că acel clasic cilindru care găzduiește un piston, a fost înlocuit cu un cilindru în care lucrează opt pistoane, cu cursă opusă. Sau, cel puțin așa văd eu problema, ca un tip de formație umanistă, dar din ce în ce mai fascinat de inginerie.

Astfel, multe componente privite drept elemente sine qua non ale motorului termic pur și simplu dispar: arborele cotit, supapele, arborele cu came, supapele, chiar si chiulasa. Astfel, motorul este compact și ușor, putând fi folosit într-o varietate de aplicații. Deocmadată, spaniolii de la INNengine au dezvoltat o versiune de 125 cmc, pentru un avion radio-comandat, care produce 21.5 cai putere.

Ce se întâmplă în măruntaiele motorului E-Rex?

Lucrând într-un alezaj comun, două pistoane cu curse opuse se „întâlnesc” într-un spațiu în care este injectat amestecul de aer și benzină, rezultatul fiind cel bine așteptat: explozia acestuia. Aceasta trimite inapoi pistoanele, care transferă mișcarea unui disc cu came. Întrucât există patru perechi a câte două astfel de pistoane, cele două discuri cu came sunt unite printr-un ax prin centrul motorului, care trimite puterea cutiei de viteze.

Practic, la fiecare cursă a unui piston este produsă putere, ceea ce face ca acest motor să poate fi descris drept într-un singur timp! Totodată, puterea este produsă de patru ori mai des decât într-un motor de patru timpi și de două ori mai des decât într-un motor cu doi timpi, ceea ce, face ca motorul E-Rex să fie extrem de promițător. Eficient, compact, economic, generator al unui nivel scăzut de noxe, fără vibații, E-Rex este propus deocamdată de către INNEngine drept „range extender” în cazul vehiculelor hibride, dar și în aviație, industria maritimă, ca și generator sau chiar funcționând pe hidrogen.

Desigur, sperăm ca cineva să se gândească să monteze acest surprinzător motor și pe un vehicul cu două roți. Potrivit unei prezentări INNEngine, puterea și eficienta unui motor în patru timpi, cu o capacitate cilindrică de 2.000 cmc, este oferită de E-Rex într-un „pachet” nu mai mare de 40 de centimetri , cu o masă de aproximativ 35 de kilograme.

Nu în ultimul rând, Ruben Garrido Requena, Senior Engineer INNEngine, arată că E-Rex implementează cu ușurință un Graal al industriei auto, și anume raportul variabil de compresie. Aceasta a existat vreme de decenii doar în laboratoare, regăsindu-se pe un automobil de serie de abia în 2019, mai exact pe Infiniti QX 50.Dar, în cazul E-Rex, controlul ECU al arborelui cu pinioane central permite modificarea offset-ului camelor de pe unul dintre cele două discuri, reglând astfel la propriu zis dintr-un foc,  distribuția și raportul de compresie!

Putem doar să încheiem cu un citat din Leonardo da Vinci, care i-a ghidat pe vizionarii spanioli: Simplitatea este sofisticarea extremă.

 

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account