Anul trecut, Yamaha Motor a anunțat Jin-Ki Kanno și Jin-Ki Anzen Safety Vision, o viziune și respectiv un proces prin care își propune să creeze o lume fără accidente alături de consumatori.
Cei trei piloni ai abordării sunt: 1) tehnologia care ajută la recunoaștere pericole, analiză și atenuare a daunelor, 2) încurajarea îmbunătățirii abilităților de condus ale utilizatorilor și 3) conectivitate, prin utilizarea Cloud-ul pentru a oferi feedback pentru inițiativele de siguranță.
Pentru a evidenția pilonul Tehnologie, departamentul de presă al Yamaha a discutat cu dezvoltatorii Sistemului avansat de asistență la stabilizarea motocicletelor (Advanced Motorcycle Stability Assist System sau AMSAS). Deoarece este în mod natural legat de Jin-Ki Anzen, iată care sunt obiectivele sale și valoarea pe care o oferă.
Un ajutor pentru a îmbunătăți stabilitatea la porniri și la viteze reduse
Accidentele care implică motociclete au fost atribuite în primul rând erorilor de recunoaștere (10%), erorilor de decizie (17%) și erorilor de operare (5%) din partea conducătorului. Datele indică, de asemenea, că aproximativ 70% dintre accidentele de motocicletă au loc în două secunde de la declanșarea care a dus la accident. Pe baza acestor analize ale cauzelor accidentelor, Yamaha Motor dezvoltă sistemele de asistență în conducere, în funcție de patru vectori: predicția asistată a pericolului, prevenirea daunelor și conducerea asistată defensivă, manevrele asistate de evaziune și atenuarea daunelor.
Dezvăluit anul trecut, AMSAS stabilizează atitudinea unui vehicul la viteze mici controlând forțele propulsie și de direcție. „Cea mai distinctivă caracteristică este capacitatea sa de a folosi un aranjament aplicabil motocicletelor existente, deoarece nu necesită nicio modificare a cadrului”, spune liderul de proiect Akitoshi Suzuki.
Prototipul este un YZF-R25 de producție pentru platforma sa și este echipat cu o unitate de măsurare inerțială (IMU) cu 6 axe împreună cu dispozitive de acționare și de direcție.
AMSAS este un ajutor pentru condus care se concentrează pe instabilitatea pe care o experimentează o motocicletă la pornire sau la deplasare la viteze reduse și lucrează pentru a spori stabilitatea vehiculului în aceste momente. „La pornire sau oprire, actuatorul de transmisie montat pe roata din față ajută la stabilitate, iar de acolo până la aproximativ 5 km/h, actuatorul de direcție atașat ghidonului preia”, explică Suzuki. Prin coordonarea celor doi, vehiculul prototip AMSAS de dezvoltare medie se poate deplasa la viteze de mers fără să cadă, indiferent de nivelul de calificare al persoanei din șa.
Yamaha Motor a făcut valuri atunci când a lansat MOTOBOT – un robot umanoid autonom care conduce o motocicletă – și MOTOROiD, o motocicletă experimentală echipată cu AI și tehnologie de auto-echilibrare.
„Cercetarea și dezvoltarea pentru AMSAS au început cu ideea de a aduce tehnologiile și know-how-ul dobândit prin dezvoltarea acestor două modele clienților din întreaga lume”, spune Suzuki. Jun Sakamoto, care se ocupă de strategia de siguranță la Yamaha, explică valoarea pe care AMSAS își propune să o ofere: „Scopul nostru este este să creăm condiții în care pilotul să se poată concentra mai mult pe utilizarea motocicletei, astfel încât toată lumea să se poată bucura de acel sentiment de a fi una cu motocicleta. Oferind o asistență atunci când ea este mai instabilă și necesită abilități pentru a opera, dorim să oferim ajutăm cât mai mulți motocicliști să se bucure de pasiunea lor, în ceea ce ar putea fi numit deplină liniște sufletească.”
Yamaha și-a stabilit obiectivul de a reduce numărul de accidente mortale de motocicleta până în 2050 și își intensifică eforturile în conformitate cu cei trei piloni menționați mai sus: Tehnologie, Abilități și Conectivitate. AMSAS este o tehnologie cu potențialul de a deveni un ajutor esențial pentru motocicliști și motocicliste, dacă este utilizată împreună cu alte tehnologii, cum ar fi sistemul de frânare asistat de radar – primul de acest fel din lume – deja implementat pe TRACER 9 GT+.
„Cu tehnologiile de bază implementate acum, ne aflăm la jumătatea obiectivului nostru de a aduce valoarea AMSAS clienților”, afirmă Suzuki. „De aici încolo, vom lucra pentru a reduce dimensiunile diferitelor componente deoarece dorim să o dezvoltăm într-o platformă nu doar pentru motociclete, ci și la una adaptabilă la o gamă largă de alte aplicații de mobilitate personală, cum ar fi bicicletele.”