Casey nu menajează pe nimeni în declarații: i se pare că e trist că Valentino Rossi a ajuns să se bucure pentru un podium, crede că la Ducati e nevoie de o schimbare a mentalității și spune că a fost scos din schemă la Honda de către clanul lui Marc Marquez.
Casey Stoner a părăsit Motomondialul de aproape un deceniu, dar nu a fost uitat de pasionații de motociclism viteză. Australianul este intervievat frecvent pentru că se pricepe foarte bine la tot ce înseamnă curse și este mereu sincer și direct. Pentru Antonio Russo de la versiunea elvețiană a site-ului Motorsport.com, Casey a povestit câteva lucruri mai puțin cunoscute din culisele carierei sale. Și și-a exprimat câteva puncte de vedere și despre MotoGP-ul de astăzi.
„Nu cred”, a spus Stoner, „că acesta se poate numi un campionat mondial. Ăsta este un campionat european foarte restrâns, cu mai multe curse pe aceleași piste. Se aleargă de câte două ori pe anumite circuite, care se potrivesc mai bine anumitor motociclete, permițându-le unor piloți să obțină rezultate bune în două weekenduri consecutive. Și fără Marc Marquez pare că este mult haos și piloții nu reușesc cu niciun chip să fie constanți. Până acum a fost un sezon foarte bizar de privit.”
Casey adaugă că urmărește oricum toate etapele și că nu susține un pilot anume, iar pe unii nici măcar nu îi cunoaște, pentru că au apărut după retragerea sa. Și nu vede cine ar putea să-l bată pe Marc Marquez.
„Singurul care poate să-l bată pe Marc este Marc însuși. Anul acesta, în prima etapă, Marquez a fost bătut de el însuși și campionatul e în haos total, nu văd consecvență din partea niciunui pilot. Va fi interesant să vedem cum va arăta când va reveni Marc și totul va reveni cumva la normal.”
Casey exclude revenirea sa la curse, a părăsit motociclismul pentru că a pierdut pasiunea atunci când a trebuit să se lupte cu problemele de sănătate: cu acea ocazia a putut să cunoască cu adevărat anumite persoane și atunci, dezamăgit, a decis să se bucure de viață și de familie în loc să alerge în Motomondial.
Apoi îi indică pe Pedrosa și pe Lorenzo ca pe cei mai puternici adversari cu care s-a luptat în cariera sa. Nu pe Rossi. Ce crede despre longevitatea lui Rossi și de alegerile acestuia, la 42 de ani?
„Cred că depinde complet de Valentino: dacă se bucură încă de sport și are viteza de partea lui, atunci e fantastic. Pentru mine, atunci când concuram împotriva lui, era un învingător, un asasin, făcea orice pentru a câștiga curse. Acum, în schimb, o clasare în primii cinci sau un podium sunt pentru el ca o victorie și asta mi se pare trist.”
Apoi trece la Ducati. Este întrebat de ce nu a reușit să repete performanța din 2007, titlul luat cu Ducati?
„Când eram acolo nu aveam bugetul pe care îl au ei astăzi. Se începea campionatul cu o motocicletă și se termina anul tot cu aceea, în afară de electronică nu prea existau modificări majore. Era foarte greu pentru că ceilalți mergeau înainte și noi nu. Cred că unele decizii care se iau astăzi la Ducati ar trebui să se schimbe sau să se ajusteze. E clar că un motor puternic nu te face să câștigi campionate, e suficient să vezi că Yamaha a avut atâta succes cu una dintre cele mai puțin puternice motociclete, poate chiar cea mai puțin puternică de pe grilă. Cred că Ducati are nevoie să facă un pas în spate și să dea din nou atenție lucrurilor fundamentale: sunt mai multe viraje decât linii drepte pe un circuit, deci se poate câștiga mult mai mult pe viraje.”
Dacă tot se vorbește de Ducati, este foarte interesant ce spune Stoner despre felul său de a pilota. Rețeta pare foarte simplă, dar nu este deloc.
„La bază, eu pilotez mai mult cu instinctul decât cu capul. Mulți piloți au nevoie să facă multe tururi pentru a prinde încredere, eu știu cum să merg tare fără să ajung la limită, dar mergând foarte aproape de ea, fără mari greutăți; apoi lucrez tot la mine ca să fac acel ultim pas, adaptându-mă la motocicletă sau la condiții.”
Dublul campion mondial revine asupra lucrurilor care l-au îndepărtat de la Ducati: un i-a plăcut cum l-au tratat, îți amintește că i-au oferit unuia dintre cei mai duri adversari ai săi un salariu dublu față de al său.
„Au spus multe lucruri negative despre mine în presă și, având în vedere că eu eram singurul lor campion mondial și câștigasem mai multe curse decât toți ceilalți piloți ai lor laolaltă, asta m-a făcut să mă simt foarte nasol.”
Trecerea la Honda a fost naturală, era marca pentru care alergase conaționalul său Mick Doohan, deci o echipă de care fusese mereu fascinat, așa că a profitat de ocazia oferită în 2011. Dar este adevărat că Marquez a fost cel care nu l-a vrut pilot de teste la Honda?
„Nu știu”, răspunde Casey, „care a fost motivul exact pentru care Honda m-a eliminat. Nu știu dacă credeau că mă pregătesc să revin și că voi deveni o amenințare pentru Marc, dar el și echipa lui de management m-au scos din schemă. Ceea ce știu sigur este că șefii de la Honda nu voiau să plec, dar eu simțeam că nu pot face diferența ca pilot de testae pentru că echipa respingea constant ideile mele și direcția de dezvoltare pe care o propuneam. A fost dezamăgitor, pentru că eram acolo pentru a-l ajuta pe Marc și cred că aș fi putut să-l ajut chiar foarte mult. Dar cineva, pentru anumite motive, nu m-a vrut acolo și am înțeles foarte bine mesajul.”