Să ne dăm la trackdays: de ce, unde, cum?

Iată, pe scurt, cam ce trebuie să știți înainte să vă aventurați în prima voastră ieșire pe circuit. Așadar: mersul pe pistă. De ce, unde, cum?

track-day-logo-2-45

foto: Andrei Gemeș

În primul rând: de ce? Foarte simplu: întâi și întâi, pentru că e al naibii de distractiv. Te vei simți mult mai bine decât la o sesiune pe drumul virajat preferat, deși la început va fi puțin copleșitor. Dar nu există contrasens, copaci, borduri, câini, pietoni, gropi etc. Ești doar tu, motocicleta ta și banda de asfalt. Odată ce înveți circuitul, poți să te înclini, să frânezi, să dai gaz fără stres și, ușor-ușor, să te apropii de limitele tale în cele mai sigure condiții posibile. Atunci te vei simți în al nouălea cer, indiferent că ești un rider de motocicletă adventure care n-a pus roata pe un circuit în viața lui, sau un pilot de supersport cu talent și ambiții legate de competiție.

track-day-logo-2-40

Continuăm șirul răspunsurilor cu întrebarea „Unde?”. Dacă acum câțiva ani posibilitățile erau limitate, acum avem de unde alege. Cele mai la îndemână ar fi circuitele de karting: AMCKart la București, Skat Kart la Târgu Secuiesc, Speed Park la Bacău, Prejmer lângă Brașov, Vik Power la Arad. Costurile sunt mai mici decât la circuitele mari și, în general, se poate intra într-un regim mai lejer (nu trebuie să fie organizat trackday sau să fie o anumită zi ca să intri). În plus, circuitele mici, deși ceva mai sărace în senzații tari (vitezele maxime atinse sunt semnificativ mai mici) te ajută cel mai bine să-ți formezi o tehnică de pilotaj optimă, pentru că nu-ți creează foarte ușor senzația de panică și te penalizează mai repede și mai evident pentru o trasă greșită sau o înclinare timidă. Prin „te penalizează” a se înțelege că te anunță, nu te trântesc (neapărat). Adică, pe un circuit lent și foarte virajat, intrarea greșită într-o curbă te plasează greșit pentru următoarele trei-patru curbe și astfel devine evident pentru cel de la ghidon că undeva a sfeclit-o. Pe un circuit mare, rapid, dacă nu mergi cu adevărat tare, poți să fii la un metru-doi de trasă și să iei virajul fără nicio problemă, pentru că ești foarte departe de viteza cu care se poate lua acel viraj.

track-day-logo-2-34

Dacă vrei să te simți ca un mic Rossi, cu toate senzațiile aferente, poți intra pe circuite full-size. În România există acum două circuite: Motor Park România, la Adâncata, în Ialomița, la aproximativ 60 km de capitală, și Transilvania Motor Ring, lângă Târgu-Mureș. Cei din sudul țării pot ajunge destul de ușor și la Serres, în Grecia (aproximativ 600 km de București), unde costurile relativ reduse fac zona foarte atrăgătoare, mai ales la început de primăvară și final de toamnă, când vremea la noi nu e tocmai favorabilă mersului pe pistă. Cei din vestul și nordul țării sunt mai apropiați de Hungaroring și de Pannoniaring, în Ungaria, decât de Motor Park sau de Serres.

track-day-logo-2-22

Dezavantajul circuitelor mari îl constituie costurile mai ridicate și accesibilitatea mai complicată. Adică nu te poți duce pur și simplu în orice marți după-amiază cu bani în buzunar și poftă de a te da, ci, de cele mai multe ori, trebuie să te înscrii la un eveniment organizat pe pista respectivă (fie competiție, curs sau simplu track day). Aici, pot apărea costuri și, mai ales, condiții în funcție de organizator și de tipul evenimentului (echipament obligatoriu de piele, sau obligatoriu combinezon dintr-o bucată, carene de curse obligatorii sau nu, pneurile permise, nivelul maxim admis de zgomot al tobelor etc.). De regulă, costurile nu vor scădea mai jos de 50 de euro pe zi (Serres în extrasezon, fără eveniment organizat) și pot ajunge și chiar depăși 250 de euro pe zi în funcție de circuit și de tipul evenimentului. La Motor Park, majoritatea evenimentelor ajung pe undeva pe la 70 de euro pe zi, un cost mai mult decât rezonabil pentru cinci-șase ieșiri pe un circuit full-size cu un desen foarte interesant. La Transilvania Motor Ring, circuit inaugurat anul trecut, prețurile se pare că sunt cam piperate, cel puțin într-o primă fază. Cursele care se desfășoară sub egida federațiilor pot induce costuri suplimentare – licență sportivă, asigurare medicală obligatorie etc.

track-day-logo-2-31

Apoi, ultima întrebare. Vreau să intru pe pistă, cum procedez? Foarte simplu: te înscrii la un eveniment, plătind o taxă, în cazul circuitelor mari sau pur și simplu mergi la pistă, cu echipament, motocicletă și bani la tine, în cazul circuitelor mici. Nu ar strica să dai un telefon înainte, să te asiguri că pista e disponibilă la ora respectivă. Ai grijă să ai pneuri în stare bună, umflate la presiunea corectă (dacă ai motocicletă sportivă, poți să scazi puțin presiunea față de cea pe care o folosești pe stradă), echipament complet, de calitate și motocicleta în stare bună de funcționare (mai ales în ceea ce privește frânele și suspensiile).

În rest, bagă benzină în rezervor și dă-i bătaie!

track-day-logo-2-18

Decalogul începătorului pe circuit

  1. Nu face rabat la echipament. Ai grijă să fie complet și de cât mai bună calitate.
  2. Nu e o cursă. Relaxează-te. Respiră. Ești abia la începutul unui drum lung și frumos, deci nu te grăbi.
  3. Progresează cu pași mici. Concentrează-te pe lucrurile de bază și încearcă să înveți să mergi bine înainte de a încerca să mergi tare. Cel mai periculos lucru pe care îl poți face este să încerci cu orice preț să mergi tare înainte de a stăpâni bine tehnica pilotajului.
  4. Vino devreme la pistă, ca să ai timp să te pregătești. Nu mânca mult nici înainte, nici în pauza de prânz. Bea multă apă.
  5. Preferabil, fă niște antrenament fizic, mai ales dacă ai de gând să mergi frecvent la circuit. O condiție fizică bună este esențială pentru mersul rapid pe pistă.
  6. Ia-ți la tine o trusă cu minimul necesar de scule și produse anexe: șoricei, bandă adezivă, degripant, chei, patent, șurubelniță etc. Poate ai nevoie de reparații ad-hoc sau poate trebuie să mai faci mici modificări ca să treci de controlul tehnic. Păstrează-ți motocicleta în stare bună la toate capitolele, cu prioritățile pe pneuri, frâne, suspensii. Aspectul estetic este aproape irelevant.
  7. Fii realist în privința nivelului tău. Nu te înscrie într-o clasă mai rapidă doar ca să nu pari „fraier”. E de-a dreptul periculos să fii mult mai lent decât majoritatea riderilor de pe circuit în anumite momente.
  8. Nu trage mai mult decât e cazul, încercând să te lupți cu ceilalți piloți. Chiar dacă e o cursă în toată puterea cuvântului, este una de amatori și cel mai important adversar pe care trebuie să îl depășești în mod constant ești tu însuți.
  9. Respectă întotdeauna regulile de siguranță la fiecare circuit, respectă indicațiile organizatorilor și semnificațiile steagurilor.
  10. Nu te lua prea în serios. Practic, ne învârtim în cerc cu motocicletele, nu cercetăm ca să găsim leacul pentru cancer. Zâmbește, fii prietenos, ajută-i pe cei care au nevoie și cere ajutor atunci când tu ai nevoie.

track-day-logo-2-42

 

Mituri legate de mersul pe pistă

  1. Mersul pe circuit e pentru sportivi/descreierați. Eu n-am ce căuta acolo cu motocicleta mea adventure (naked, touring etc.) sau cu abilitățile mele mediocre. – FALS: circuitul este pentru oricine vrea să încerce să meargă fără restricțiile impuse de trafic. E distractiv pentru oricine, fie că vine pe R 1200 GS, SV 650 sau CBR1000RR. În plus, așa poți să-ți crești nivelul în siguranță. Nu trebuie să fii vreun pui de Rossi, nu trebuie să ai sportivă carenată.
  2. Mersul pe circuit e mult mai scump decât pe stradă. – PLAUZIBIL: dacă ajungi la un nivel destul de ridicat, mersul pe pistă e foarte scump (câte două perechi de slick-uri noi de 350-400 de euro perechea pe weekend, plus costurile pistei, benzină, deplasări etc.). Dar, pentru nivelul de hobby, pneurile se uzează mult mai greu, benzina se consumă mai puțin și nu e nevoie de modificări complexe ale motocicletei. Dar senzațiile de pe pistă sunt neprețuite, la fel ca plusul de abilități pe care ni le aduce. În plus, un accident pe stradă ne poate costa mult mai mult decât unul pe pistă.
  3. Dacă merg pe pistă, voi ajunge să merg mai tare pe stradă. – FALS: vei merge mai bine pe stradă, dar nu neapărat mai tare. De obicei, după o zi-două pe circuit, pofta de mers tare pe stradă se mai ostoiește, că ne facem plinul de adrenalină. În plus, ne dăm seama de câte pericole ne pasc și nu ne mai vine să riscăm degeaba, când știm că la pistă putem să mergem la limită în relativă siguranță.
  4. Nu mă duc la pistă, că sunt novice, o să merg încet și toți vor râde de mine. În plus, nu cunosc pe nimeni acolo. – FALS: Chiar dacă nu ai un prieten cu care să mergi la circuit, vino oricum. Comunitatea de rideri care merg regulat pe pistă este una destul de deschisă și de prietenoasă. Mulți te vor ajuta cu sfaturi, un patent sau un manometru. S-ar putea chiar să-ți faci prieteni noi.
  5. Eu nu caut viteză și adrenalină, ce să caut pe pistă? – FALS: chiar dacă tu nu cauți viteză și vrei doar plimbare, însăși natura mersului pe motocicletă implică un nivel de pericol mult mai mare dacă nu ai un anumit exercițiu în a controla motocicleta. Ca să frânezi de urgență și să eviți obstacole trebuie să ai experiență în mersul aproape de limită. Or, dacă toată viața te plimbi încet pe stradă, ești mai expus pericolelor decât dacă ai exercițiul tipic pe pistă și controlezi motocicleta mai bine.
BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account