Am vizitat fabricile celui mai mare producător de căști din lume

Am vizitat fabricile celui mai mare producător de căști din lume

Ideea de „cel mai mare producător de căști din lume” tinde să fie asociată, la noi, cu mărcile de căști cunoscute în Europa. Dar cel mai mare producător de căști din lume, din punctul de vedere al numărului de căști produse, este Studds, o companie din India. Am vizitat fabricile lor din New Delhi și iată ce am aflat.

Majoritatea cititorilor probabil nu au auzit niciodată de SMK, o marcă a companiei Studds din New Delhi. Asta pentru că marca indiană a intrat de curând pe piața din Europa, unde vânzările de căști sunt dominate de numele cunoscute, provenite din Europa și Japonia. Dar, la nivel mondial, lucrurile se întâmplă la o cu totul altă scară decât tindem să ne imaginăm. De exemplu, în India se vând anual cam 20 de milioane de motociclete și scutere, adică aproximativ 23% din cele 90 de milioane vândute în întreaga lume. Ca termen de comparație, în întreaga Europă se vând 1,5 milioane de motociclete și scutere pe an.

În acest context, nu este deloc neobișnuit ca unii dintre cei mai mari producători de căști la nivel mondial să vină din India. Compania Studds, un producător de căști indian, a fost înființată acum 35 de ani de Madhu Khurana, împreună cu fratele său. În 2017, compania producea 5,5 milioane de căști.

Fabricile companiei Studds (care include marca SMK) au în total 40.000 de metri pătrați și 1.800 de angajați, care vor crește la 3.400 anul viitor.

Marca SMK a fost creată de Studds în 2015, ca o marcă premium destinată piețelor din India și din Europa, cu design și concept european. Compania indiană ne-a invitat de curând să vizităm cele două fabrici ale sale din New Delhi, unde se produc actualmente 20.000 de căști. Pe zi!

Trebuie să recunoaștem că și noi, ca europeni, aveam prejudecățile care par comune când auzi sintagma „producător indian de căști”, cu un nume de care nu mai auzisem niciodată până acum. Scepticismul față de multe dintre produsele din Orientul Îndepărtat (mai ales din țări precum China, India sau Thailanda) este evident din comentariile riderilor europeni vizavi de motocicletele produse în aceste țări și vândute în Europa (o parte dintre modelele KTM, BMW, Honda).

SMK Hybrid Evo, o cască adventure flip-up, care poate deveni și open face.

Dar trebuie să spunem că toate îndoielile ne-au fost spulberate complet atunci când am intrat pe poarta primei fabrici. Curățenie perfectă, ordine totală, echipamente de producție moderne și performante – dacă n-ai fi știut unde ești, ai fi putut jura că te afli într-o fabrică a unei mărci europene de prestigiu. Domnul Sidharth Khurana (fiul fondatorului companiei și actualul manager) ne-a oferit un tur al celor două fabrici în care se produc acum 20.000 de căști (și 28.000 de viziere) în fiecare zi. Compania indiană este însă în plină dezvoltare și construiește încă două fabrici (una pentru căști de biciclete și încă una pentru căști moto), urmând ca, într-un an, producția să se dubleze.

Sidharth Khurana ne explică procedeele de fabricație ale căștilor SMK.

În plus, căștile arătau cât se poate de bine. Din nou, dacă nu ai fi știut despre ce nume e vorba, ai fi putut foarte ușor să le confunzi cu orice marcă europeană sau japoneză. Iată un film de prezentare al companiei, care sugerează destul de clar nivelul tehnologic și profesional destul de ridicat la care se află:

Căștile sunt gândite pentru a respecta toate standardele de calitate și de siguranță la care se așteaptă cumpărătorii europeni. De fapt, chiar a existat o colaborare între SMK și Schuberth (un nume de top în materie de siguranță și calitate a căștilor) în această direcție.

În fabricile Studds, unde se produc căștile SMK, se lucrează la foc continuu, 24 de ore din 24, în trei schimburi. Unele procese sunt automatizate, altele se fac manual (spre exemplu lipirea stickerelor). Gama de modele este foarte variată, dar este vorba, în principal, despre căști de oraș și touring. Există două modele flip-up, mai multe modele touring full-face și o multitudine de căști open-face, de oraș.

Cu ocazia vizitei, am putut și să testăm două modele de cască SMK, într-o plimbare pe două roți prin regiune (despre care vă vom povesti într-un articol viitor).

La drum prin India, purtând un SMK Twister.

Cel mai mult am purtat modelul SMK Twister, o cască touring full-face, cu design foarte interesant. Casca are Pinlock și ochelari de soare în dotarea de serie, se simte foarte bine pe cap și este confortabilă la drum lung. De fapt, este perfect comparabilă cu oricare cască touring de preț mediu a unui producător european, atât din punctul de vedere al confortului, cât și al calității percepute. La viteză mai mare, am simțit ceva zgomot la vânt, dar nu deranjant de mult. Am testat și calitatea căștii într-un fel în care nu ni l-am fi dorit: casca a căzut de pe masă pe ciment, moment în care am examinat-o cu inima strânsă. Dar nu avea nici măcar o zgârietură. Asta în condițiile în care căști cu nume sonore s-au deteriorat zdravăn în situații asemănătoare. Pe scurt: pentru un preț de aproximativ 150 de dolari, SMK Twister livrează din plin. Raportul preț/calitate este excelent.

Iată și o prezentare video a căștii SMK Twister, în versiunea coloristică Captain, adică exact cea testată de noi.

Am încercat puțin și SMK Derby, o cască open face cu un mic cozoroc și o vizieră scurtă. Se simțea excelent pe cap și interiorul părea mult mai de calitate decât ar sugera prețul, dar viziera scurtă înseamnă că, la viteze mai mari decât cele de oraș, ochii îți sunt expuși curentului.

Am plecat din New Delhi cu prejudecățile schimbate. O dată pentru că ne-am dat seama cât de mare este piața de motociclete și echipamente în Asia față de Europa. Apoi pentru că am văzut cum se produc căștile în fabricile din India ale celui mai mare producător din lume și, deși cuvântul „premium” nu are același sens ca în Europa, calitatea și profesionalismul erau la ele acasă. Apoi, după ce am testat produsele, am rămas cu impresia unor căști decente, arătoase, confortabile, departe de ideea preconcepută de „tigăi ieftine” asociată adesea produselor din această zonă a lumii.

Căștile SMK sunt disponibile în România prin distribuitorul național Inter Cars.

text: Mihai Ionescu

foto: Mihai Ionescu, SMK

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account