Noul Yamaha Tricity este un scuter de 125 cmc din categoria New Mobility – aceasta fiind la rândul său o categorie complet nouă în gama producătorului din Iwata.
[wzslider]foto: Andrei Barbu
Tricity, prin cele două roți pe trenul față, suspendate prin mecanismul LMW (Leaning Multi Wheel), țintește o felie din piața dominată până acum de Piaggio, cu al său MP3, în diferitele versiuni de cilindree și de echipare. Doar că scuterul japonez, prin dimensiuni, cilindree și preț, se adresează celor care nu sunt dispuși să cheltuiască sume demne de o berlină compactă pe un mijloc de transport mai eficient în oraș. La doar 3.690 euro, Tricity este de departe cel mai ieftin mijloc de transport cu trei roți.
Deși prețul este foarte scăzut pentru categoria din care face parte, japonezii nu au făcut rabat la calitatea materialelor și a asamblării. Oriunde te uiți, finisările sunt absolut corecte, fără exagerări și elemente de lux, desigur. Bordul complet digital este destul de ușor de urmărit și oferă ceva informații și toate elementele sunt la locul lor.
Ergonomia postului de conducere este și ea foarte nimerită. M-am simțit foarte în largul meu la ghidonul lui Tricity și am vorbit cu oameni de peste 1,90 m care nu s-au simțit deloc înghesuiți. Singura problemă ar fi forma șeii, care te basculează puțin în față și te face să aluneci cu genunchii înspre interiorul carenei. În gama de accesorii Yamaha există o șa mai bine capitonată, cu forma puțin schimbată și cred că ar rezolva această problemă.
Motorul de 125 cmc are doar două supape pe cilindru, spre deosebire de alte propulsoare de aceeași cilindree din familia Yamaha, având scopul de a furniza un cuplu sănătos la turații joase și medii. Aici ajută și sistemul de alimentare YMJET-FI, cu două clapete de accelerație, care limitează fluxul de aer la regimuri joase pentru mai mult cuplu. Propulsorul pornește ușor și vibrează foarte puțin, fapt remarcabil pentru un monocilindru. Ambreiajul centrifugal cuplează ferm și clar, dar foarte lin, în stilul clasic Yamaha. Motorul trage decent și greutatea în plus a scuterului față de unul convențional nu se simte prea mult. Trebuie spus aici că Tricity este de departe cel mai ușor scuter cu trei roți de pe piață, la 152 kg cu toate plinurile făcute. Motorul foarte simplu, răcit cu aer, are o putere maximă de doar 11 CP, dar prezintă o caracteristică de cuplu ideală pentru oraș, astfel încât demarajele sunt destul de sprințare până la circa 80 km/h, după care forța de tracțiune la roată începe să se plafoneze. Dacă insiști, scuterul poate depăși pragul de 115 km/h.
Tricity este, probabil, vehiculul cel mai ușor de condus în oraș (dintre scutere/motociclete, desigur), căci cele două roți de 14 țoli pe față asigură stabilitate ideală și îi dau încredere celui de la ghidon, oricât de neexperimentat ar fi. Dar distribuția perfectă a maselor (50/50), caracterul echilibrat și ecartamentul redus al roților (cu 8 cm mai mic decât al unui Piaggio MP3 300 LT) fac ca Tricity să fie foarte manevrabil în același timp. Triciclul din Iwata se înclină cu ușurința unui scuter normal și nu transmite acea senzație de tren față greoi, caracteristică tuturor modelelor din gama MP3. Nu există un sistem de blocare a mecanismului paralelogram al suspensiei, astfel încât scuterul să poată sta vertical fără susținere, ca la MP3, dar aceasta este probabil o măsură de reducere a costurilor. Cei obișnuiți cât de cât cu scutere normale nu îi vor simți lipsa.
Tricity se descurcă așadar excelent în oraș, la croșetarea prin trafic, încăpând în spații înguste și virând din scurt în locuri foarte strâmte. Suspensiile lucrează foarte bine, mai ales cea de pe față, absorbind cu aplomb succesiunile de denivelări mici, chiar și atunci când scuterul este înclinat. Că tot a venit vorba de înclinări, triciclul din Iwata se descurcă excelent, înclinându-se ușor, stabil și intuitiv în orice situație. Cricul atinge solul la o înclinare de 38 de grade, un nivel respectabil pentru un astfel de vehicul. Partea frumoasă e că înclinările la limită sunt la îndemâna oricui, căci Tricity transmite o siguranță completă și te face să uiți de temeri când e vorba de viraje. Frânele sunt și ele eficiente. Maneta de pe ghidonul drept acționează doar frâna față, iar cea de pe ghidonul stâng acționează ambele frâne, prin intermediul sistemului de frânare combinată UBS (Unified Braking System). Sunt foarte dozabile și, atunci când sunt apăsate cu putere, oferă o decelerare hotărâtă și foarte sigură. La Tricity, sistemul ABS devine aproape superfluu, căci aderența celor două roți de pe față, dublată de repartizarea excelentă a forței de frânare, face blocajele de roți foarte improbabile chiar și fără ABS. Ne-am fi dorit, totuși, și o frână de staționare.
Caracterul practic este și el la cel mai înalt nivel. Spațiul de sub șa are 20 de litri, suficient pentru a adăposti o cască integrală, există un cârlig pe interiorul carenei pentru agățat plase de cumpărături, iar podeaua este complet plată, asigurând spațiu de mișcare și, la nevoie, spațiu în plus de depozitare. Yamaha oferă un topcase și o geantă pentru podea în catalogul de accesorii. Pasagerul stă chiar mai bine decât pilotul, forma șeii fiind mai favorabilă pentru al doilea ocupant. Consumul este de-a dreptul derizoriu, undeva pe la 2,5 l/100 km, ceea ce face ca rezervorul de 6,6 litri să asigure o autonomie de peste 250 km. Asta înseamnă un plin pe săptămână, dacă folosiți scuterul destul de intens. Astfel, deplasarea cu Tricity devine comparabilă cu cea cu transportul în comun din punctul de vedere al costurilor.
Așadar, deși nu este vorba de genul de vehicul care să entuziasmeze prin caracter sau performanțe, Tricity este, probabil, cel mai abordabil și mai sigur mod de a începe motociclismul pentru cei neinițiați, având toate avantajele scuterelor convenționale, cu plusul de stabilitate și siguranță dat de cele două roți de pe față. Pentru deplasarea în oraș, e greu de imaginat un vehicul mai eficient și mai sigur.
CE NE PLACE
- Caracter practic
- Facilitatea pilotajului
- Agilitate și siguranță
CE NU NE PLACE
- Lipsă de caracter
- Nu i-ar strica ceva mai multă putere
DATE TEHNICE
Motor 1 cilindru, răcit cu aer, 125 cmc
Putere 11 CP la 9.000 rpm
Cuplu 10,4 Nm la 5.500 rpm
Transmisie cutie cu variație continuă, ambreiaj centrifugal automat
Suspensii față paralelogram deformabil, 2 amortizoare, spate 2 amortizoare
Frâne față 2 discuri de 220 mm, spate 1 disc de 230 mm
Masă proprie 152 cu plinurile făcute
Preț 3.690 euro, 4.250 euro cu ABS (www.yamaha-motor.ro)