Foto: Andrei Barbu
Nu este prima data cand Honda vine cu un model cu doi cilindri paraleli, de 500 cmc, destinat incepatorilor sau celor care vor pur si simplu o motocicleta ieftina de cumparat si de exploatat, usor de pilotat, dar care poate totusi sa faca fata unor drumuri mai lungi intr-un ritm de deplasare sustinut.
Honda CB500 a aparut in 1994, avea un motor cu doi cilindri paraleli, racit cu lichid, dar dezvolta 60 CP (cu 12 mai mult decat noua CB500F) si cantarea 190 kg la plin. Noul CB500F dezvolta 48 CP si cantareste 192 kg cu plinurile facute.
Se poate deci pune legitima intrebare: care-i faza? Aproape 20 de ani de progres au adus un model care dezvolta mai putina putere la aceeasi capacitate cilindrica si este mai greu cu 2 kilograme. Unde-i evolutia?
Desigur, lucrurile trebuie privite putin altfel ca sa ne dam seama de progresul realizat de tehnologia din industria moto in ultimele doua decenii. In primul rand, Honda nu a cautat obtinerea unei puteri cat mai mari cand a dezvoltat acest motor pentru gama CB (pe langa F exista si carenata sportiva CBR500R si crossover-ul X), ci s-a concentrat pe functionare lina, o caracteristica de cuplu liniara si un consum cat mai redus. In plus, acum exista si alta legislatie fata de anii ’90: categoria A2 impune o limita de putere de 48 CP, fix puterea maxima a noului CB.
Noua gama CB, inclusiv CB500F, este produsa la fabrica Honda din Thailanda. In mod normal, aceasta idee ti-ar trezi niste suspiciuni referitoare la calitatea fabricatiei, dar acestea se spulbera imediat ce vezi motocicleta pe viu. Spre deosebire de alte modele produse in Thailanda (precum Honda CBR250 sau Kawasaki Ninja 250) CB500F nu-si tradeaza originea prin detalii. Bordul este de fapt un display digital elegant si compact. Pneurile Dunlop sunt de dimensiuni „normale”, tipice unei motociclete full size. Comutatoarele de pe ghidon arata identic cu cele de pe VFR 1200. Contactul are sistemul de imobilizare HISS de la Honda, desi un butuc simplu ar fi redus semnificativ costurile de productie. Daca nu ar exista inscriptia Thai Honda pe lagarul furcii sau pedala de frana cu aspect grosolan, nu ti-ai da seama ca acest model n-a iesit din aceeasi fabrica cu un Fireblade, spre exemplu.
Motorul complet nou care propulseaza nakedul nipon este primul motor multicilindric produs de Honda in afara Japoniei. Din acest motiv, inginerii de la Honda au testat obsesiv noul propulsor, in diverse variante de toleranta a pieselor componente, pentru a se asigura ca rezista in orice conditii, chiar si in cazul in care asamblarea nu s-ar face perfect in fabrica. Producatorul nipon nu a vrut sa-si asume niciun risc in privinta reputatiei de fiabilitate de care se bucura in toata lumea.
Motorul respectiv are doi cilindri paraleli, patru supape pe cilindru si este alimentat prin injectie de benzina. Nu are nicio legatura cu vechiul motor de pe CB500 si nici cu cel derivat dintr-unul de masina de pe NC700. Cursa mai lungaa pistonului il face mai putin turat decat vechiul CB500, cuplul maxim fiind atins cu 1.000 rpm mai devreme. Consumul de combustibil declarat, de 3,5 l/100 km il face pe CB500F mai economic (pe hartie) decat CBR250 sau NC700.
Desi motorul impresioneaza prin caracteristicile tehnice, cand il pornesti nu pare cine stie ce. Intervalul regulat de aprindere, de 180 de grade, il face sa sune parca prea „normal”, prea linistit. Nici in mers, motorul nu impresioneaza prin caracter sau performante, dand impresia unui utilaj al carui singur scop este sa transforme cat mai eficient benzina in miscare. Acestea fiind zise, trage foarte lin de la turatii joase, nu vibreaza si este foarte elastic, putand accelera fara sincope la 40 km/h in treapta a sasea – ceva rar la un motor bicilindric. Urcarea excesiva in turatii nu prea are rost, avand in vedere ca odata ce a trecut de turatia de putere maxima, la 8.500 rpm, nu se mai intampla mare lucru pana la limitatorul setat la 9.000 rpm. Cuplul motor util incepe sa se faca simtit inca de la 3.000 rpm, remarcabil pentru un motor cu o cilindree relativ redusa. Consumul mediu obtinut de noi, conform afisajului digital a fost de circa 4,5 l/100 km, in conditiile unui parcurs mixt oras/drum intins, dar cu o mana destul de grea pe mansonul de gaz.
Daca motorul nu entuziasmeaza prin caracter, nu se poate spune acelasi lucru despre designul motocicletei. Farul triunghiular aduce cu fratele mai mare, CB1000R. Partile laterale ale motorului au fost special desenate pentru a evoca imaginea sportiva a unui CBR din lateral – o atentie la detalii remarcabila. Pozitia in sa este confortabila si naturala, iar saua relativ joasa si flancurile inguste fac din CB500F o motocicleta ideala pentru incepatori si/sau rideri mai scunzi.
Avand in vedere publicul caruia ii este destinata motocicleta, l-am rugat pe „incepatorul” nostru rezident, Mihai Ionescu, sa o incerce si sa ne spuna parerea sa. Mihai a fost placut impresionat de facilitatea pilotajului, pozitia in sa si motorul prietenos si elastic, dar si-ar fi dorit mai multa putere la drum intins si ceva mai multa protectie la vant.
Pe viraje, Honda CB500F este foarte agila, reusind, precum o motocicleta de capacitate mica, acel truc specific: poate pastra o viteza pe viraj acceptabila fara sa necesite unghiuri de inclinare foarte mari. Este singura motocicleta cu pneuri relativ late (120 pe fata si 160 pe spate) care se comporta ca una de 125 pe viraje, asta si in ciuda greutatii destul de mari. Franele nu exceleaza prin putere, dar sunt foarte usor de modulat si ABS-ul, prezent in echiparea standard, isi face treaba foarte bine.
Partea cea mai spectaculoasa a noii Honda CB500F este, de fapt, pretul. La 5.990 de euro primesti o motocicleta „in toata regula” (adica nu una cu un cilindru si 250-300 cmc), bine gandita si finisata, usor de pilotat, economica si cu ABS.
Motor: 2 cilindri in linie, 471 cmc, racit cu lichid
Putere maxima: 48 CP la 8.500 rpm
Cuplu maxim: 43 Nm la 7.000 rpm
Alimentare: injectie electronica PGM-FI, rezervor de 15,7 litri
Transmisie: cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj in baie de ulei, finala prin lant
Cadru: perimetral din teava de otel, unghiul lagarului furcii 25,5 grade
Suspensii: fata furca telescopica cu jambe de 41 mm, spate monoamortizor Pro-Link cu pretensionarea reglabila in 9 trepte
Frane: fata disc de 320 mm, etrier cu 2 pistonase, spate disc de 240 mm, etrier cu un pistonas, ABS
Pret: 5.990 euro (www.honda-moto.ro)