În 2009, KTM prezenta primul supermoto gândit pentru touring, 990 SM-T. Particula „T” venea de la Travel, iar motocicleta austriacă impresiona prin sportivitate, distracția pilotajului și prin confortul la drum mai mult decât decent.
Era o zi friguroasă de februarie în 2009 atunci când KTM mă invita la lansarea noilor (pe atunci) supermoto-uri de cilindree mare – 990 SMR și 990 SM-T. Evenimentul a avut loc în sudul Portugaliei, unde, chiar și în februarie, temperaturile treceau de 20 de grade în timpul zilei. Mai mult, drumurile pe care ne-am dat păreau scoase direct din visele unui motociclist devorator de viraje: trafic zero, suprafață de rulare perfectă, curbe după curbe de toate felurile și mărimile, plus peisaje mediteraneene superbe. În acest context, m-aș fi simțit excelent chiar și pe un chopper de 250 cmc din 1991 (bine, poate exagerez puțin). Dar, pe lângă drumurile de vis pe care le parcurgeam, mai era și motocicleta: KTM 990 SM-T tăia virajele cu precizie milimetrică, frânele Brembo cu etriere radiale erau prompte și foarte ușor de dozat, suspensiile WP se dovedeau performante și confortabile în același timp, iar motorul bicilindric avea un cuplu impresionant la turații medii și un sunet superb. Dar toate aceste atribute i se potriveau și fostului 990 SM, care fusese întotdeauna o plăcere de pilotat pe un drum virajat. Noul SM-T venea cu un plus semnificativ în materie de confort: șaua era mai lată și mai bine capitonată, atât pentru rider cât și pentru pasager, suspensia era ceva mai joasă și gândită și pentru confort, noua parte frontală, cu un mic parbriz, proteja mai bine la vânt și acum existau și prinderi pentru bagajele textile din catalogul de accesorii KTM.
Toate acestea aveau darul de a transforma o motocicletă distractivă, dar deloc potrivită pentru ture lungi, într-un allrounder excelent, mai ales pentru cei cărora la plac senzațiile tari și pilotajul sportiv. După tura din Portugalia, aveam să testez intensiv motocicleta și în România, parcurgând la un moment dat chiar 950 km într-o singură zi, fără să obosesc absolut deloc.
Am fost atât de încântat de acest model încât și astăzi, 990 SM-T rămâne undeva în top cinci al motocicletelor preferate, asta deși am condus peste 200 de modele diferite de când lucrez în domeniu.
Desigur, motocicleta este interesantă, polivalentă, dar nu perfectă. Cei mai pretențioși în materie de confort la drum lung vor prefera un parbriz mai înalt și o șa mai moale. Iar, motorul V2 de 990 cmc, care dezvoltă aproape 120 CP și strălucește la regimuri medii și înalte, răspunde smucit și inconstant la mici răsuciri ale manetei de accelerație, la regimuri joase. Dacă insiști să reaccelerezi ușor la turații sub 3.000 rpm, motorul smucește și lanțul, care troncănește serios și te anunță că nu îi place acest regim de turație. Dacă ignori această problemă, 990 SM-T este o motocicletă foarte bună și pentru oraș, căci e manevrabil și absoarbe foarte bine denivelările, iar poziția la ghidon îți oferă o perspectivă foarte bună pe deasupra șirurilor de mașini.
Din punctul de vedere al calității fabricației, KTM-urile din acea perioadă fac față cu succes unei examinări serioase, mai puțin anumite elemente, precum bordul care tinde să mai dea chix câteodată (și trebuie înlocuit), sau motorul care tinde să consume atât multă benzină, cât și puțin ulei. Apropo de consum, încă o scăpare greu de iertat în cazul unei motociclete cu pretenții de tourer este lipsa indicatorului nivelului de combustibil. Există doar un martor care se aprinde când intră rezerva. Și, dacă pilotezi alert, motocicleta va consuma peste 7,5 l/100 km, iar autonomia nu va depăși cu mult 200 km.
Fiabilitatea mecanică a lui SM-T este foarte bună, atâta timp cât întreținerea este respectată cu sfințenie și se folosesc doar consumabile de calitate. Partea cea mai interesantă legată de acest model este că acum, pe piața second-hand, prețurile au scăzut suficient de mult încât motocicleta care era foarte scumpă în showroom acum câțiva ani să devină un chilipir. Astfel, poți cumpăra un model din 2010, cu accesorii pe el și în stare bună, cu aproximativ 5.500 de euro, iar un model din 2013 (ultimul an de fabricație), cu ABS, va costa undeva la 7.000 de euro.
DATE TEHNICE
Motor V2, 990 cmc, răcit cu lichid
Putere 116 CP la 9.000 rpm
Cuplu 97 Nm la 7.000 rpm
Transmisie 6 trepte, finală cu lanț
Suspensii față furcă inversată WP complet reglabilă, spate monoamortizor WP reglabil
Frâne față 2 discuri de 305 mm, etriere radiale Brembo cu 4 pistonașe, spate 1 disc de 240 mm
Masă proprie 196 kg la gol
Preț 5.000 – 8.000 euro