Test Triumph Bonneville Speedmaster: Rebelul elegant

Test Triumph Bonneville Speedmaster: Rebelul elegant

O zi în care testezi o motocicletă precum Triumph Bonneville Speedmaster nu este una obișnuită. Pentru că Speedmaster este o motocicletă specială: înglobează tradiția britanică, tehnologia modernă și caracterul inimitabil într-un singur vehicul. Pe care nu-l cumperi că-ți trebuie, ci pentru că-l dorești.

foto: Dragoș Savu

Așa arată o motocicletă frumoasă: Triumph Speedmaster în toată splendoarea sa clasică. Șaua este foarte joasă, la 705 mm.

Triumph Speedmaster este ultimul venit în noua familie Bonneville T120, cu noul motor bicilindric paralel de 1.200 cmc. Dar, deși modelul este cât se poate de nou, numele Speedmaster are o oarecare tradiție pentru producătorul din Hinckley. Primul Spedmaster a fost lansat în 2002, ca o versiune custom a lui Bonneville America din acea vreme, cu motorul de 790 cmc, alimentat prin carburatoare.

Noul Speedmaster este o variantă de Bonneville T120 cu o înclinare puternică spre clasic și spre custom în același timp. De aceea vedem masivul bicilindru cu blocul motor plin de aripioare de răcire, deși propulsorul este răcit cu lichid (iar radiatorul este foarte bine disimulat în partea din față a cadrului). Sistemul de alimentare prin injecție electronică (cu accelerație ride-by-wire) este foarte bine „deghizat” în carburatoare, pentru a sublinia și mai mult aspectul clasic.

Bordul simplu este ușor de urmărit, afișând doar viteza pe cadranul analog și câteva informații suplimentare pe micul display digital, printre care turația (în cifre) și autonomia.

Mai presus de observațiile obiective și seci legate de estetica motocicletei, ne permitem să spunem cât se poate de direct: Triumph Speedmaster arată superb. Proporțiile sunt foarte nimerite, toate detaliile par să fie exact cum trebuie, de la bordul cu un singur ceas analog, până la ghidonul lat de tip „beach bar” și suspensia spate ascunsă sub șa, care dă aspectul de „hard tail”. Și, când pornești bicilindrul cu manetoanele defazate la 270 de grade, sunetul completează imaginea într-un mod foarte nimerit: gros, bubuitor, dar cu un oarecare rafinament. Deși are cilindrii paraleli, poziționarea manetoanelor îl face să funcționeze ca un V2 și tobele standard sunt surprinzător de zgomotoase (în sensul bun) în această epocă modernă a limitărilor stricte de poluare și de zgomot. Când tragi de manșonul de accelerație, simți genul acela de plăcere care te face să turezi motorul din când în când fără niciun scop concret, doar ca să-l auzi și ca să-l audă și restul lumii.

Un propulsor reușit: High Torque se numește bicilindrul de 1.200 cmc din Hinckley și arată ca un motor clasic, răcit cu aer și alimentat prin carburatoare, dar este cât se poate de modern: are injecție, accelerație ride-by-wire și respectă normele Euro 4. Și se aude superb.

Apoi, când analizezi mai îndeaproape cruiser-ul britanic, observi niște lucruri despre care puriștii ar spune că n-au ce căuta pe o astfel de motocicletă. Accelerație ride-by-wire, două moduri de pilotaj (Road și Rain), ABS, controlul tracțiunii, frână față cu două discuri și etriere Brembo – toate acestea sunt elemente tipice mileniului trei. Și părerea mea este că, atâta timp cât sunt disimulate atât de bine, sunt foarte bune pe orice motocicletă, mai ales pe una cu un motor masiv, de 1.200 cmc, cu un cuplu de 106 Nm la 4.000 rpm. Când strunești acest cuplu pe asfalt ud, cu pneuri Avon Cobra de cruiser, nu strică să ai o plasă de siguranță.

Ciclistica este stabilă și suficient de precisă și distractivă pe viraje, dar, ca la orice cruiser, mai ales la unul atât de jos, scărițele ating asfaltul chiar și când nu ataci virajele cu avânt.

Bine-bine, dar cum merge acest Speedmaster? Adevărul este că, la cât de bine arată, mi-ar plăcea motocicleta asta chiar dacă ar merge ca o căruță din 1980. Dar, din fericire, nu e cazul. Deși comanda accelerației nu e clasică, prin cablu, răspunsul la răsucirea manșonului este prompt și lin, iar motorul merge frumos și liniar la aproape orice regim. Este evident că nu e un motor de turație, ci se simte cel mai bine la regimuri medii, dar acolo trage cât se poate de zdravăn. Noul motor High Torque poate fi de-a dreptul violent atunci când deschizi gazul la maximum și oferă accelerații cu mult peste ce ar fi putut visa orice posesor al unui model din vechea gamă Bonneville, cu motor de 800 cmc. Dar este, în același timp, destul de ușor de strunit. Frânele sunt și ele puternice, atunci când apeși tare pe manetă și pe pedală, dar dozabile pentru mersul lejer (la care se pretează cel mai bine motocicleta).

Pentru o motocicletă cu ciclistică de cruiser, Speedmaster se comportă exemplar în materie de ținută de drum. Evident, este foarte stabil, la orice cruiser, dar poate schimba direcția destul de rapid și precis și, odată înclinat, ține trasa destul de bine. În plus, suspensiile sunt surprinzător de eficiente, având în vedere cursa lor foarte limitată. Când am traversat niște sate de care nu auzisem niciodată, din mijlocul județului Prahova, am dat de niște denivelări măricele și mă așteptam ca Speedmaster să mă arunce puțin din șa. În schimb, monoamortizorul ascuns sub șa a lucrat excelent și nu m-a scuturat nici pe departe atât de tare pe cât anticipasem. Una peste alta, motocicleta asta este o plăcere, atât de pilotat, cât și de privit. Evident, confortul la drum întins n-are cum să fie nemaipomenit pe un cruiser fără niciun fel de parbriz. La viteze de peste 120-130 km/h te bate vântul destul de tare, iar poziția cu scărițele avansate nu este deloc potrivită pentru a petrece toată ziua în șa. Vibrațiile bicilindrului paralel se simt, dar mai degrabă într-un mod plăcut, care subliniază caracterul motocicletei, decât într-unul deranjant.

Un singur reproș real aș avea pentru motocicleta care nu are cum să nu te cucerească dacă ai văzut vreodată vreun film clasic cu motocicliști și te-ai visat ca rebel cu geacă de piele și freza în vânt: unele finisări sunt parcă sub nivelul general la care te aștepți de la o astfel de motocicletă, mai ales la nivelul blocurilor de comenzi de pe ghidon.

Dar orice reproș i-ai putea aduce motocicletei, vei fi redus la tăcere când vei afla prețul. Triumph Speedmaster costă 12.290 de euro la Motoboom, un preț cu aproximativ 2.000 de euro sub cel de pe piețele din vestul Europei și mult sub unii concurenți din aceeași nișă. Așadar, vrei un custom cruiser cu aspect cool, cu nume încărcat de tradiție, dar cu tehnologie și comportament dinamic din zilele noastre, verifică-ți contul și treci pe la Motoboom.

 

DATE TEHNICE
Motor   2 cilindri paraleli, 4 timpi, răcit cu lichid, SOHC, 4 supape pe cilindru, 1.200 cmc

Putere  77 CP

Cuplu    106 Nm la 4.000 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, finală prin lanț

Suspensii             față furcă Kayaba de 41 mm, cursă 120 mm, spate monoamortizor Kayaba, cursă 73,3 mm

Frâne    față 2 discuri de 310 mm, etriere Brembo 2 pistonașe, spate disc de 285 mm, etrier Nissin cu 1 pistonaș, ABS

Masă proprie     245,5 kg

Preț       12.290 euro (www.motoboom.ro)

BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account