Inovații interesante de la BMW: faruri cu laser și head-up display în cască

BMW Motorrad prezintă două inovaţii foarte interesante în cadrul Consumer Electronics Show (CES), din perioada 6-9 ianuarie 2016, în Las Vegas. Motocicletei cu faruri laser şi head-up display-ul integrat în cască revoluționează conceptul de siguranță pe motocicletă și constituie o avanpremieră interesantă pentru tehnologia la care putem să ne așteptăm în viitor.

P90206829_highRes

BMW K 1600 GTL cu tehnologie laser pentru faruri

În cazul conceptului K 1600 GTL prezentat la CES, blocurile optice cu laser sunt derivate tehnologic din sistemul de iluminat prezent pe automobilele BMW. Tehnologia inovativă cu fascicul laser este disponibilă deja pe modele precum BMW Seria 7 şi BMW i8. BMW Motorrad a adaptat această tehnologie – consacrată datorită inovaţiei din spatele acesteia – pentru utilizarea pe motociclete. Blocurile optice cu fascicul laser nu creează doar o lumină foarte apropiată de cea naturală, dar şi măresc raza de acţiune a farului, distanţa până la care ajunge faza de drum fiind de aproximativ 600 de metri, dublu faţă de standardul farurilor convenţionale. În consecinţă, siguranţa deplasării pe timp de noapte a crescut semnificativ, atât datorită distanţei de iluminare, cât şi datorită preciziei conului de lumină.

P90206139_highRes

P90206138_highRes

Diferența între distanțele de iluminare fără (sus) și cu tehnologie laser (jos)

Mai mult, tehnologia laser are o durată de viaţă foarte mare, datorită design-ului compact şi robust, iar construcţia acesteia presupune o funcţionare fără nevoia de mentenanţă. Încorporarea tehnologiei laser pe motoricleta BMW K 1600 GTL constituie de fapt un test de fezabilitate. BMW Motorrad se află în primele stadii ale testelor de utilizare ale acestui tip de tehnologie pentru vehiculele de serie din viitor. Pentru moment, această tehnologie este prea costisitoare pentru a fi implementată în producţia de serie a motocicletelor.

Head-up display integrat în cască: informaţii utile în câmpul vizual.

P90206801_highRes

În 2003, BMW devenea primul producător auto european care a introdus head-up display-ul ca opţiune pentru automobilele sale. Head-up display-ul proiectează în câmpul vizual al conducătorului informaţii necesare cu privire la trafic sau informaţii despre vehicul, permiţând-i acestuia să fie atent la drum. Acest lucru este mult mai important în cazul motocicletelor decât este în cazul automobilelor, pentru că de multe ori cea mai mică distragere a atenţiei poate duce la situaţii de trafic critice. Având ca scop introducerea acestei tehnologii pe motociclete în viitor, un proces de dezvoltare şi testare a fost pornit de BMW Motorrad, acest head-up display fiind montat pe o cască BMW Motorrad. Acesta permite proiecţia datelor importante în câmpul vizual al pilotului. Practic, atenţia motociclistului este redirecţionată de pe instrumentarul de bord către şosea, acolo unde este mai important. Aspectul şi cantitatea de informaţii ce sunt proiectate pe head-up display pot fi personalizate; în mod ideal, doar informaţii relevante pentru o deplasare sigură ar trebui afişate permanent pilotului în câmpul vizual.

P90206796_highRes

Informaţiile disponibile pentru afişare sunt doar cele relevante pentru siguranţa deplasării, spre exemplu date despre starea tehnica a motocicletei, precum presiunea în pneuri, nivelul de ulei, nivelul de carburant, viteza de deplasare şi treapta de viteză, limita legală de viteză, recunoaşterea semnelor de circulaţie, plus eventuale atenţionări cu privire la pericole din trafic. Prin intermediul viitoarei comunicări de tip V2V (vehicul-vehicul), va fi posibilă afişarea de informaţii în timp real, cum ar fi atenţionarea cu privire la pericole iminente din trafic. Mai mult decât atât, head-up display-ul permite şi afişarea de informaţii care să crească gradul de confort al deplasării. Un exemplu este vizualizarea rutei de pe navigaţie, precum şi indicaţii de-a lungul acesteia.

P90206810_highRes

Casca dotată cu head-up display oferă de asemenea şi funcţii menite să îmbunătăţească aspectul emoţional al deplasării, păstrând nivelul crescut de siguranţă. O cameră video montată în interiorul căştii, cu direcţia spre înainte, poate să înregistreze traseul parcurs. O a doua cameră, orientată spre înapoi, ar putea funţiona în viitor ca o oglindă retrovizoare digitală. Un alt concept poate fi funcţia ce permite vizualizarea poziţiei altor motociclişti dintr-un grup organizat, în orice moment. Casca este dotată de asemenea şi cu un mini-computer şi sistem audio. Funcţiile sunt accesate prin controllerul specific BMW Motorrad de pe manşonul stâng al ghidonului. În afara operării camerelor video, acesta face posibilă personalizarea informaţiilor afişate pe head-up display. Tehnologia head-up display poate fi integrată şi în căştile BMW Motorrad din prezent, fără a afecta în vreun fel confortul sau siguranţa pilotului. Timpul de operare al sistemului este de aproximativ cinci ore, iar alimentarea acestuia se face cu ajutorul a doi acumulatori interschimbabili.

BMW Motorrad intenţionează să dezvolte şi să implementeze în producţia de serie aceasta tehnologie în anii ce urmează.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account