BMW abordează diferit aerodinamica motocicletelor superbike

BMW a depus recent două patente privind aerodinamica modelelor S 1000 RR și M 1000 RR. Abordarea bavarezilor poate fi descrisă drept surprinzătoare.

Mai întâi, baverezii au prezentat un patent care are ca obiectiv contracarea forțelor centrifugale prin direcționarea fluxului de aer de sub motocicleta. Pentru aceasta sunt folosite doua canale, care, atunci când motocicleta se află în linie drept se anulează reciproc ca și efect.

Altfel stau însă lucrurile pe viraje, priza de aer situată mai aproape de sol va accelera, împreună cu suprafața asfaltului, fluxul de aer spre partea opusă. Această „pâlnie” virtuală, creată de fiecare dată când motocicleta este aplecată pe o parte, creează un efect de jet pe partea opusă, care ajută la împingerea motocicletei în viraj.

Dacă asta nu era de ajuns, BMW Motorrad și-a concentrat atenția și pe wingleturi. Folosite de suficientă vreme în competiții pentru ca să nu mai fie ceva neobișnuit, prezente mai nou chiar și pe motocicletele de serie, wingleturile dau o mână de ajutor pe liniile drepte, crescând forța de apăsare a motocicletei. Astfel, aderența și eficiența pe frânare sporesc, tendința motocicletei de a se ridica pe roata spate se diminuează, desigur, toate acestea în ideea că ești un pilot suficient de antrenat pentru a face ca wingleturile să conteze.

Cum ar fi dacă wingleturile ar rămâne paralele cu asfaltul pe viraje, s-au întrebat cei de la BMW. Tot ei au oferit și răspunsul prin acest patent care rezolvă „problema” portanței prea mari dezvoltată de un winglet fix, pe partea de la exerior a virajului. Totodată, rezistența aerodinamică va scădea cu acest set-up activ al aripioarelor. Prea multe detalii nu sunt oferite, dar o unitate de măsurare inerțială ar putea rezolva și această extra-sarcină.

Dacă regulamentele MotoGP interzic orice piesă în mișcare atunci când vine vorba despre aerodinamică, altfel stau lucruile în WSBK, unde nu exsită restricții de acest tip. În schimb, pentru a putea fi folosite în competiții, astfel de echipamente trebuie să se regăsească pe variantele de producție ale motocicletelor. Iar aici, lucrurile ar putea deveni interesante.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account