Despre frânare, cu Andrea Dovizioso

Despre frânare, cu Andrea Dovizioso

Se mai face diferența pe frânare în MotoGP? Andrea Dovizioso este cunoscut ca unul dintre piloții care frânează cel mai tare din Motomondial. Este interesant să vedem ce părere are pilotul de la Ducati despre frâna spate de pe ghidon, discurile de carbon pe ploaie și despre viitorul sistemelor de frânare.

Dovi , alături de oamenii de la Brembo, la Bergamo.

Foarte tare pe frâne, foarte dificil dacă nu chiar imposibil de depășit pe frânare, Andrea Dovizioso este unul dintre acei piloți care nu se mulțumesc cu nivelul la care au ajuns, ci se informează și caută mereu să se îmbunătățească.

Pilotul din Forli a fost printre primii rideri din epoca modernă care au folosit pompa de frână spate montată pe ghidonul stâng, la degetul mare. Precis și tehnic în analiza sa, Dovi este pilotul ideal pentru a ne ajuta să înțelegem ce înseamnă performanță pe frânare. Iată ce are de spus, după o vizită la sediul Brembo din Bergamo (compania fiind lider în domeniu și în MotoGP).

Pentru început, Andrea ne spune cum înțelege el frânarea.

„Sunt foarte exigent cu frânele pentru că am fost dintotdeauna unul dintre piloții care frânează cel mai tare și am avut mereu o senzație aparte pe frânare. Pentru mine este fundamental să am o frână reactivă și precisă. Adaug că sunt unul dintre puținii care frânează cu două degete pe manetă.”

De ce frâna spate la ghidon

Începând din 2017, Dovi a reușit să-l provoace mereu pe Marc Marquez, fiind singurul care s-a luptat în mod constant cu spaniolul. Astfel, a fost al doilea în clasamentul general în ultimele două sezoane, de-a lungul cărora a obținut 11 victorii, față de 16 ale spaniolului, în condițiile în care niciunul dintre ceilalți rideri nu a reușit mai mult de patru victorii în această perioadă.

Și poate asta e doar o coincidență, dar această perioadă a fost și cea în care s-a răspândit maneta de frână spate pe ghidon. Această soluție a fost gândită pentru a-l ajuta pe Mick Doohan să piloteze în clasa 500 după accidentarea foarte gravă de la Assen din 1992, când a fost la un pas de amputarea piciorului drept. Piciorul i-a fost salvat în cele din urmă, dar a pierdut complet mobilitatea, așa că nu mai putea acționa pedala de frână spate. Așa că frâna spate a motocicletei sale Honda era acționată de la o manetă amplasată pe ghidonul stâng.

Această soluție ingenioasă l-a ajutat pe australian să câștige cinci titluri mondiale consecutive la clasa 500, între 1994 și 1998. Dovizioso o folosește de mulți ani.

„Foloseam această frână și la HRC, dar am renunțat la ea după o perioadă. Am folosit-o din nou la Ducati și îmi face plăcere să văd că, după mine, foarte mulți piloți au redescoperit-o. Eu, însă, o folosesc doar în virajele la dreapta: în aceste situații, în centrul virajului nu poți folosi corect frâna spate cu piciorul. Pentru a reuși, unii țin piciorul mai în față, alții îl mișcă pe capătul scăriței, dar este o complicație.”

Se știe că unii piloți folosesc frâna spate de la ghidon pentru a evita derapajele în viraj, dar Dovizioso nu o face: „Puterea cu care poți apăsa cu degetul mare pe manetă este totuși mai mică decât cea cu care poți apăsa cu piciorul. O folosesc doar la înclinare maximă, în viraj.”

Frânele de carbon pe ploaie

Andrea Dovizioso a fost al doilea pilot din toate timpurile care a câștigat o cursă pe ploaie în MotoGP cu discuri din carbon (până atunci, se foloseau discuri de oțel pe ploaie). A făcut-o în Japonia în 2017, în condiții foarte potrivnice: a plouat continuu pentru toate cele 24 de tururi, temperatura aerului nu a depășit 14 grade și cea a asfaltului 15 grade.

Andrea este foarte bucuros de această reușită.

„Este o noutate interesantă pentru că ne dă posibilitatea să avem o frână cu performanță mai constantă, ca pe uscat, și, pentru unul care frânează tare, ca mine, acest lucru este fundamental. Sigur, este o situație greu de gestionat și nu este ușor să ții frânele în temperatură când este foarte frig, dar, pentru mine, acesta este un progres major.”

Tot pe ploaie, cu discuri de carbon, Dovizioso a repetat reușita și la Valencia, în 2018: „În acea zi am alergat într-o situație foarte la limită, dar am reușit să le facem să funcționeze bine. În intervalul dintre cele două curse (cursa a fost întreruptă cu steag roșu, apoi s-a dat din nou startul) am făcut o modificare la motocicletă și am reușit să trag ceva mai tare pe frânare.”

Trecutul și viitorul

De peste un deceniu, Dovizioso folosește frâne Brembo și analizează astfel diferențele.

„La 125 și 250, gama de setări la frâne era foarte limitată. În schimb, în MotoGP, totul este dus la extrem și, în ultimul deceniu, frânele s-au schimbat foarte mult. A crescut atât diametrul discurilor, cât și lățimea plăcuțelor, fiind disponibile diferite combinații. Chiar și etrierele de frână au trecut printr-o evoluție tehnologică notabilă, combinată cu o creștere a numărului de opțiuni pe care le are la dispoziție fiecare pilot.”

Ca fiecare pilot de nivel înalt, Andrea Dovizioso are cereri foarte clare tehnicienilor care se ocupă de al său Ducati Desmosedici: „Mie îmi place să am frâne prompte, cu joc minim la nivelul manetei înainte ca frâna să cupleze. Brembo a lucrat mult pentru a îmbunătăți acest aspect de-a lungul anilor. Să alerg cu o motocicletă italiană și cu frâne italiene este și mai plăcut atunci când obțin și rezultate,” încheie pilotul de la Ducati.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account