Mol
Mol
Mol

Despre tehnologia hibridă și propulsia pe hidrogen propuse de Kawasaki

Kawasaki a declarat răspicat care va fi anul în care motocicleta, așa cum o știm din tată în fiu, cu un motor ce se face plăcut auzului și care arde benzină, nu se va mai produce: 2035

În același timp, japonezii au prezentat și mai multe detalii despre prototipul lor de motocicletă hibridă. Astfel, ne putem face o idee cam în ce direcție vor evolua în următorii ani motocicletele lor. Dar, Kawasaki  urmărește cu obstinație și dezvoltarea unui sistem de propulsie pe hidrogen.

Acest propulsor combină injecția de combustibil în galeria de admisie cu injecția directă. Pentru aceasta a fost nevoie de o pompă secundară de carburant, care funcționează la o presiune foarte mare, 1450 psi, pusă în funcțiune de un lob de pe camele de evacuare. Comparativ, la injecția clasică în galeria de admisie regăsim doar 44 psi. Injecția directă reduce emisiile, în timp ce injecția în galeria de admisie oferă mai mult timp pentru formarea amestecului.

Parcă pentru a-i mai alina pe cei care varsă o lacrimă din pricina dispariției iminente a motoarelor pe benzină, Kawasaki a prezentat o versiune a cvadricilindrului supraalimentat al  H2 – ironică potrivire de denumiri, dacă ne gândim să consultăm tabelul chimic al elementelor, prevăzută cu injecție directă de combustibil.

Iar acest design este considerat o punte solidă către un propulsor alimentat cu hidrogen. Destul de mare coincidența, la cât de planificată e munca în corporații, să fie acesta un plan bine pus la punct de către Kawasaki, care se desfășoară deja de ani buni? E doar o speculație, dar, cei care își doresc să simtă prezența unui motor cu combustie internă și să se bucure de caracterul său visceral, pot să răsufle liniștiți. La fel de liniștiți precum motorul alimentat cu hidrogen, care în loc să emane noxe, va emana vapori de apă. Dar, care este capabil să ofere performanțe uluitoare.

Injectia directă este esențială pentru un motor alimentat cu hidrogen întrucât dacă injecția s-ar face prin galeria de admisie, hidrogenul, injectat ca atare, ar consuma prea mult aer și performanța ar fi una scăzută. În schimb, injectând hidrogenul la o presiune foarte mare, într-un cilindru deja plin de aer gata comprimat de supercharger, Kawasaki maximizează puterea rezultată. Iar aceasta o poate depăși pe cea a unui motor echivalent, funcționând pe benzină!

Și în ce privește tehnologia hibridă, Kawasaki se distinge de alți producători.

Un motor electric este montat deasupra cutiei de viteze a  propulsorului cu doi cilindri paraleli de proveniență Ninja 250 sau Ninja 400. Se conectează la transmisie printr-un ambreiaj și poate oferi fie propulsie ca atare fie acționa ca un generator, reîncărcând bateria. Aceasta este una de 48V, fiind așezată sub șa. 48V nu este prea impresionant, dar motorul electric nu are o misiune prea dificilă, trebuind doar să ajute propulsorul cu benzină sau să pună în mișcare motocicleta atunci când se rulează în modul pur electric, la viteze specifice mediului urban.

Ce se mai știe în acest moment? Răcit cu apă, motorul electric are un radiator propriu, de dimenisuni mai mici, care îl secondează pe cel principal. O a doua baterie de 12V gestionează electronica specifică motorului termic. Acesta permite reîncărcarea bateriei electrice, iar modul pur electric poate porni automat în oraș, utilizându-se, atenție, date de geolocație. Adică, mai în glumă, mai în serios, motocicleta știe ce faci și pe unde umbli. Nu există manetă de ambreiaj, în schimb, chiar dacă majoritatea motocicletelor electrice sunt single-speed, un buton plasat lângă manșonul stâng controleaza raportul de transmisie.

Complicat. Pur și simplu.

Tehnologia descrisă anterior nu mai surprinde atunci când vine vorba despre vehicule pe patru roți. Motocicletele erau oricum compacte și eficiente din punct de vedere energetic, Kawasaki fiind deocamdată singurul producător care s-a „deranjat” să pună pe o motocicletă atât un motor cu ardere internă  cât și unul electric și să le facă să lucreze împreună. Totuși, în condițiile în care în Occident, din ce în ce mai multe areale urbane devin zone cu zero emisii, aceasta ar putea fi o strategie de urmat și de către alți producători. Cel puțin, temporar. Kawasaki Heavy Industries visează însă la o societate pe hidrogen și nici un alt producător de motociclete nu pare să aibe un back up atât de industrial.

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account