Dacă ești Ducatist dar și… ciclist, ei bine, ești ca și rezolvat!
Italienii au lansat trei noi e-bikes, o cursieră, un all-mountain și un enduro/freeride. Modelele sunt, desigur, vârf de gamă, fiind concepute în colaborare cu Thok, o companie italiană specializată în biciclete electrice dar și cu Shimano.
Futa este prima cursieră electrică propusă de către Ducati și este motorizată de un motor FSA System HM 1.0 care dezvoltă 250 watti și un cuplu de 42 Nm. Totul se întâmplă la o greuatate a bicicletei de puțin peste 12 kilograme. Ce înseamnă asta? Dacă ești un ciclist recreațional asta înseamnă că poți urca pe Transfăgărășan sau pe Transalpina fără te apuca leșinul, iar dacă ești un amator bine antrenat, înseamnă că vei putea dezvolta – împreună cu bicicleta – wattajul unui rutier de World Tour. Iar asta va face orice ieșire la munte super distractivă. De altfel, Futa este un pas montant situat în Apeninii toscano-emilieni, un minunat loc pentru astfel de experiențe.
Cadrul din carbon are o geometrie sport-endurance , care nu exclude însă o bună aerodinamică. Asta înseamnă că această cursieră a fost gândită să facă de toate, iar echiparea este la înălțime: un grup complet FSA K-Force WE care integrează o transmisie electronică 2 x 12. Merită menționat ghidonul aero din carbon dar și roțile din carbon Vision AGX 30. Există și o ediție limitată a Futa, în doar 50 de exemplare, care vin în schema de culoare Ducati Corse și cu grupul Campagnolo Super Record EPS. Prețul pentru Futa standard este de 7.690 de euro.
Ducati MIG-S este un all-mountain din aluminiu cu o schemă de culoare semnată Aldo Drudi, care vine echipat cu un motor Shimano EP8, ce dezvoltă un cuplu de 85 Nm. Suspensiile sunt de la RockShox și oferă 150 de mm de cursă pentru față și 140 mm pentru spate, iar unghiul headtube-ului este de 66 de grade. Bicicleta este un „mullet”, adică vine cu o roată față de 29 de inch și una spate de 27.5, un setup destul de nou, care combină avantajele ambelor dimensiuni: capacitatea de a rula peste obstacole a unui 29er cu manevrabilitatea unui 27.5.
Singurul minus al bicicletei este transmisia cu deraior Sram NX, o componentă care a dezamăgit la capitolul fiabilitate și pe care, personal, nu înțeleg de ce producătorii de biciclete se încăpățânează să o monteze pe modelele oferite către vânzare. GX, următorul nivel în gama Sram se dovedește suficient de fiabil și nu face de râs raportul preț/calitate.
În fine, prețul de 5.590 de euro mi se pare chiar decent, ținând cont la banii ăștia se vând destule biciclete de enduro clasice, iar sub 3.000 de euro nu vei găsi o astfel de bicicletă pe piață. Ar mai trebui puși deoparte câteva sute de euro pentru un upgrade al transmisiei și poți avea o bicicletă care știe să facă cam tot ceea ce face un motor de enduro. Și nu exagerez.
TK-01RR este the next level. Ireproșabil. Un enduro cu furcă Öhlins DH38 cu o cursă de 180 mm și amortizor Öhlins TTX, care, în mâini pricepute face față și pe traseele de downhill. Ca și pasionat de biciclete, am lăsat experiența personală – dar și a cunoștințelor – să vorbească atunci cânda venit vorba despre nefericitul Sram NX. Dar la o transmisie electronica Shimano Di2 XT cu 11 viteze, pentru ediția limitată, chiar nu mai poți comenta. Nici în cazul frânelor Shimano Deore XT cu etriere cu patru pistonașe sau, sau, tot echipare pentru ediția limitate, roțile Crankbrothers din carbon.
Pentru ca să nu le le amețim, trebuie spus clar că există TK-01RR și TK-01 RR Limited (prezent în imagini), cu a sa schema de culoare Ducati Corse și diverse „acadele”, precum frânele Magura MT7, furca cu construcție double crown sau roțile din carbon. Comparativ cu alte modele clasice, propuse de producători care nu au nici pe departe un nume atât de răsunător precum Ducati, 10.890 de euro mi se pare un preț chiar cinstit. E greu de digerat dar dacă analizezi piața sunt destule biciclete de enduro/freerider la acești bani, care nu sunt „electrificate” și prin urmare știu să meargă doar la vale. Așadar, să poți lua muntele sau bike-park-ul la pedale este un mare plus, dacă tot te gândești să investești o sumă în acest sport.