Francezul de la Yamaha Tech3 a fost cel mai rapid ieri, în ultima zi de teste din presezonul Motomondialului. Rossi a obținut al doilea timp. Dovizioso are cel mai bun ritm de cursă.
Ultima zi de teste din Qatar a fost cea în care majoritatea piloților au montat un set de gume soft și un încercat un „time attack”, pentru a-și vedea numele cât mai sus pe lista cu timpi și pentru a pleca de la Doha cu moralul cât mai sus. Desigur, timpul pe turul sec nu este chiar atât de important sau de sugestiv în ceea ce privește potențialul unui rider pentru victorie într-o cursă de peste 25 de tururi.
Johann Zarco, în șaua modelului Yamaha YZR-M1 2016, a încheiat sesiunea de teste cronometrate pe pistă uscată cu cel mai bun timp, fiind cu aproape un sfert de secundă mai rapid decât oricare alt pilot din grilă. Și francezul a arătat că nu este vorba de o întâmplare, căci a reușit mai multe tururi sub 1:54.5 în aceeași ieșire. Zarco s-a apropiat astfel foarte mult de recordul absolut al circuitului, stabilit în perioada pneurilor supersoft de calificare de către Jorge Lorenzo (în 2008). În același timp, francezul de la Tech3 a fost cu aproape trei zecimi de secundă sub timpul de pole-position de anul trecut al lui Maverick Vinales. Pe de altă parte, când Zarco a efectuat o simulare de cursă aproape completă, nu a prea putut coborî sub 1:56. În declarațiile ulterioare, însă, Johann a spus că era deja foarte obosit și nu a tras cum ar fi făcut-o într-o cursă adevărată.
Valentino Rossi a avut o ultimă zi foarte bună, reușind atât un timp excelent la modul absolut (1:54.276), cât și un ritm promițător pe mai multe tururi. Chiar și așa, Doctorul și-a exprimat îndoielile referitoare la durabilitatea pneului spate de-a lungul unei curse întregi. În ultima zi, Vale părea cel mai rapid în ieșirile de mai multe tururi.
În materie de ritm de cursă, Dovi a fost regele în primele două zile, înșirând timpi fulminanți cu pneuri soft tur după tur. Italianul de la Ducati a reușit și al treilea timp la modul absolut în ultima zi, fără a da impresia că forțează foarte tare.
Un pilot care pare, cel puțin deocamdată, să poată concura cu oricine în materie de ritm este Cal Crutchlow, care a avut un parcurs excelent în ultima zi. Cal a fost doar o idee mai lent decât Rossi ca ritm de cursă.
Și Maverick Vinales a evoluat la finalul sesiunilor de teste, dar a reușit acest lucru doar revenind la setarea cu care a mers în prima zi. Astfel, spaniolul de la Yamaha poate considera jumătate din cele trei zile ca fiind timp pierdut, căci a alergat după niște soluții pe care nu le-a găsit. Acesta ar putea fi și un semn că, până la urmă, poate nu este în totalitate o problemă legată de motocicletă, ci și de mentalitatea pilotului. Până la urmă, Zarco evoluează excelent fără a-și bate prea mult capul cu setările.
Andrea Iannone nu a intrat pe pistă în ultima zi, fiind țintuit la pat de un virus la stomac în noaptea de dinainte. Dar timpul reușit alaltăieri de italian a fost suficient pentru a-l plasa pe locul șase în clasamentul combinat al celor trei zile.
Al șaptelea timp obținut de Marquez în clasamentul combinat nu reflectă corect potențialul campionului en-titre, care are un ritm de cursă foarte bun și gestionează bine pneurile. Chiar și așa, nu Marc este candidatul principal la victorie în prima cursă a sezonului, Losail fiind o pistă care favorizează motocicletele Yamaha și Ducati, și piloți precum Lorenzo, Dovizioso, Zarco și Iannone.
Dintre debutanți, cel mai rapid a fost Franco Morbidelli, la mai puțin de opt zecimi de Zarco. Italo-brazilianul, care, alături de Tom Luthi, are la dispoziție motocicletele Honda RC213V folosite anul trecut de echipa de uzină, a avut o revelație după ce a studiat datele de telemetrie ale lui Marquez și stilul de pilotaj al campionului. „Datele acestea de telemetrie sunt o binecuvântare pentru mine,” a declarat Frankie. „Să învăț de la acești piloți este ca și cum aș citi Biblia curselor moto. De obicei, mie nu-mi place să cad. Nu am fost genul de pilot care cade des nici în Moto2. Dar acum am înțeles că, la această motocicletă, dacă vrei să găsești limita, cam trebuie să cazi. Trebuie să forțezi și să cauți limita și este foarte ușor să cazi când faci asta. Dar Marc ne învață că aceasta e calea.”
Și Hafizh Syahrin, riderul cu cea mai puțină experiență în șaua motocicletelor clasei mari, a progresat excelent, terminând testul la mai puțin de 1,3 secunde de Zarco, devansând mai mulți piloți cu experiență.
Consensul între piloți este că situația e acum foarte nesigură. Dacă doar câțiva rideri (trei, eventual patru) monopolizau victoriile de-a lungul unui sezon, acum avem câțiva candidați la titlu și o mulțime de alți rideri care pot face rezultate surprinzător de bune în câte o cursă, încurcând socotelile. Motocicletele sunt mai sensibile decât oricând la schimbările de asfalt, de temperatură și de umiditate, ceea ce înseamnă că un pilot poate fi pe val o etapă sau două, apoi să se lupte pentru un loc 10. Ceea ce înseamnă că ne așteaptă un sezon de MotoGP foarte spectaculos.
Iată lista cu timpii cumulați în cele trei zile. În coloana din dreapta este valoarea cu care și-a îmbunătățit fiecare pilot timpul din prima zi.
Nr. | Pilot | Moto | Joi | Vineri | Sâmbătă | Cel mai bun tur | Îmbunătățire |
5 | Johann Zarco | Yamaha M1 | 1:55.186 | 1:54.874 | 1:54.029 | 1:54.029 | 1.157 |
46 | Valentino Rossi | Yamaha M1 | 1:55.432 | 1:55.316 | 1:54.276 | 1:54.276 | 1.156 |
4 | Andrea Dovizioso | Ducati GP18 | 1:55.104 | 1:54.627 | 1:54.331 | 1:54.331 | 0.773 |
35 | Cal Crutchlow | Honda RC213V | 1:55.536 | 1:54.992 | 1:54.457 | 1:54.457 | 1.079 |
25 | Maverick Viñales | Yamaha M1 | 1:55.053 | 1:55.051 | 1:54.471 | 1:54.471 | 0.582 |
29 | Andrea Iannone | Suzuki GSX-RR | 1:55.107 | 1:54.586 | 1:54.586 | 0.521 | |
93 | Marc Marquez | Honda RC213V | 1:55.545 | 1:54.753 | 1:54.591 | 1:54.591 | 0.954 |
42 | Alex Rins | Suzuki GSX-RR | 1:55.432 | 1:54.967 | 1:54.650 | 1:54.650 | 0.782 |
9 | Danilo Petrucci | Ducati GP18 | 1:55.528 | 1:55.188 | 1:54.659 | 1:54.659 | 0.869 |
99 | Jorge Lorenzo | Ducati GP18 | 1:55.423 | 1:55.562 | 1:54.692 | 1:54.692 | 0.870 |
43 | Jack Miller | Ducati GP17 | 1:55.688 | 1:55.236 | 1:54.749 | 1:54.749 | 0.939 |
26 | Dani Pedrosa | Honda RC213V | 1:55.555 | 1:55.282 | 1:54.774 | 1:54.774 | 0.781 |
21 | Franco Morbidelli | Honda RC213V | 1:56.608 | 1:56.074 | 1:55.132 | 1:55.132 | 1.476 |
38 | Bradley Smith | KTM RC16 | 1:56.421 | 1:55.798 | 1:55.179 | 1:55.179 | 1.242 |
41 | Aleix Espargaro | Aprilia RS-GP | 1:56.062 | 1:55.460 | 1:55.232 | 1:55.232 | 0.830 |
55 | Hafizh Syahrin | Yamaha M1 | 1:56.731 | 1:56.263 | 1:55.273 | 1:55.273 | 1.458 |
17 | Karel Abraham | Ducati GP16 | 1:56.268 | 1:55.876 | 1:55.300 | 1:55.300 | 0.968 |
19 | Alvaro Bautista | Ducati GP17 | 1:55.848 | 1:56.104 | 1:55.347 | 1:55.347 | 0.757 |
53 | Tito Rabat | Ducati GP17 | 1:56.029 | 1:55.875 | 1:55.465 | 1:55.465 | 0.564 |
44 | Pol Espargaro | KTM RC16 | 1:56.275 | 1:55.489 | 1:55.489 | 0.786 | |
30 | Takaaki Nakagami | Honda RC213V | 1:55.853 | 1:55.539 | 1:55.763 | 1:55.539 | 0.314 |
45 | Scott Redding | Aprilia RS-GP | 1:55.931 | 1:55.708 | 1:55.595 | 1:55.595 | 0.336 |
10 | Xavier Simeon | Ducati GP16 | 1:57.713 | 1:56.795 | 1:55.943 | 1:55.943 | 1.770 |
12 | Tom Luthi | Honda RC213V | 1:57.292 | 1:56.295 | 1:56.122 | 1:56.122 | 1.170 |
36 | Mika Kallio | KTM RC16 | 1:57.218 | 1:57.218 |