Laia Sanz, printre alte sportive, a schimbat părerea generală cum că sportul moto (mai ales cel off-road) este ceva exclusiv bărbătesc. Catalana a terminat Raliul Dakar pe un incredibil loc 9 în 2015 și pe locul 15 anul acesta, asta după nenumărate titluri mondiale în trial și enduro.
Laia Sanz Pla-Giribert s-a născut pe 11 decembrie 1985 în Corbera de Llobregat, aproape de Barcelona. Era perioada în care Jordi Tarres, care avea să devină un adevărat zeu al trialului în Spania, obținea primele sale succese pe plan internațional. Rezultatele excepționale ale lui Tarres aveau să readucă popularitatea trialului în Catalonia, acesta devenind un adevărat sport național. Laia a făcut primii pași în acest sport îndrumată de tatăl și de fratele său, și ei fiind atrași în acest val de atenție pentru trial în acea zonă a Spaniei. Rădăcinile acestui sport în Catalonia, însă, vin de la finalul anilor ’60, când producători precum Bultaco, Ossa și Montesa, toți din zona Barcelonei, întrerupeau hegemonia motocicletelor englezești în patru timpi, venind cu modele ușoare în doi timpi, strămoșii motocicletelor de trial moderne.
Astfel, la doar patru ani, Laia se suie pe o motocicletă de trial și începe o carieră plină de glorie. La doar 11 ani avea să câștige prima sa cursă în campionatul spaniol de juniori (de băieți), la 12 ani a câștigat prima ediție a Campionatului European de Trial Feminin. În anul 2000, la 15 ani, câștigă Campionatul Mondial Feminin individual și pe echipe, an în care federația spaniolă creează categoria feminină în campionatul național de trial.
Povestea continuă până în ziua de astăzi: catalana în vârstă de 30 de ani continuă să triumfeze în enduro-ul mondial feminin, după 13 titluri mondiale individuale, șase pe echipe, 10 europene și opt naționale în trial. Între timp, Laia și-a îndeplinit un vis, începând să alerge în Dakar, cu performanțe din ce în ce mai bune. De fapt, în 2012, Laia s-a retras din competițiile de trial și a început să se specializeze în rally-raid, tocmai pentru a alerga în Raliul Dakar, descris de mulți drept cea mai grea competiție moto din lume. În 2015, ajunsă în echipa de uzină Honda, Laia reușea ce mulți n-ar fi crezut vreodată posibil: un loc în top 10 la finalul Dakarului. Vă reamintim că această cursă înseamnă peste 9.000 km de parcurs în off-road în două săptămâni. O zi relaxată este una în care te trezești la 5 dimineața (într-una dificilă te trezești la 2), ai etape de până la 1.000 km de parcurs într-o singură zi, ajungând la altitudini de peste 4.500 m, cu temperaturi între -10 și +40 de grade (câteodată în aceeași zi). Și trebuie să faci totul cu cât mai puține greșeli, să știi să-ți repari singur motocicleta cu doar câteva scule, să ai un fizic de fier și o voință pe măsură.
În plus, Laia a dat dovadă și de un suflet mare: în timpul ultimei ediții a Raliului Dakar, catalana a văzut un concurent motociclist suferind o căzătură foarte zdravănă; a oprit imediat pentru a-l ajuta pe respectivul rider, acordându-i primul ajutor și salvându-i viața.
Fenomenul care este Laia Sanz este un element foarte important pentru creșterea popularității sportului moto off-road. Din ce în ce mai multe fete văd că este posibil să alerge la un nivel înalt pe două roți motorizate, cu suficientă pasiune și antrenament. Publicul care urmărește mondialul de trial s-a dublat în ultimii 15 ani, cu un procent din ce în ce mai mare de fani de sex feminin de la an la an.

„De când eram mică mi se spunea că, dacă voi continua să merg pe motocicletă, mă voi transforma într-un băiețoi, dar se înșelau. Nu se pierde deloc feminitatea și nici nu se poate spune că nu ești femeie adevărată dacă pilotezi o motocicletă în competiție.” Laia Sanz
La mulți ani de 8 martie Laiei Sanz și tuturor doamnelor și domnișoarelor care ne urmăresc. Nu renunțați niciodată la pasiunile voastre și urmăriți-vă visele!