Patru piloți români încheie cu succes Red Bull Knock Out, cea mai mare cursă pe nisip din lume!

Patru piloți români încheie cu succes Red Bull Knock Out, cea mai mare cursă pe nisip din lume!

Pe 10 noiembrie, pe plaja Scheveningen din Haga s-a desfășurat o nouă ediție a Red Bull Knock Out, cea mai dificilă cursă de acest gen din lume, iar românii Adrian Răduță, Ciprian Popescu și Julian Răduță  și-au ținut promisiunea de a se alinia la start. Ba mai mult, ei l-au adus și pe mai tânărul pilot Arthur Tătaru, în aceasta bătălie contra elementelor naturii și a 1.000 de piloți de off-road dezlănțuiți.

text: Marc Sandu

foto: Andrei Mosloc

De menționat că acum doi ani, la prima participare (această cursă este atât de dură, încât ea se organizează doar din doi în doi ani), cei trei sportivi români au întâmpinat unele probleme logistice, fiind luați prin surprindere de specificitățile Red Bull Knock Out, promițând să revină cu temele făcute. Ceea ce s-a și întâmplat: Adrian Răduță a încheiat pe locul 96 cursa, Arthur Tătaru pe locul 304, Julian Răduță pe locul 307, iar Ciprian Popescu pe locul 319.

Participarea celor patru sportivi români nu a fost lipsita de peripeții, în special după cum vedea în cazul fraților Răduță, Julian trebuind să se lupte ca un erou pentru a-și tine promisiunea de a ajunge la finișul Red Bull Knock Out. Mai întâi însă, să ne îndreptăm atenția asupra lui Ciprian Popescu, „decanul de vârstă” al echipei României, care practic și-a făcut din participarea la Red Bull Knock Out un superb cadou în preajma aniversării a 52 de ani. Experimentatul pilot ne spune cum au fost pregătite cele patru crossere Yamaha, pentru că această cursă este deosebit de solicitantă, distructivă chiar pentru motociclete: radiatoare de ulei, bușoane de radiator de 1,8 bari, kit-ul Power Flow, toate de la Twin Air, pinion de fier pe spate în loc de cel obișnuit din aluminiu, setări specifice ale suspensiilor, desigur, cauciucuri pentru nisip și în cazul celorlalți membri ai echipei, rezervoare cu capacitate mărită. Au existat și antrenamente specifice, pe nisip, pe un teren special găsit lângă Dunăre, însă, după cum spune Ciprian Popescu, nimic nu se compară cu nisipul de la Marea Nordului, pe care e greu chiar și să stai în picioare, iar dacă nu păstrezi cursivitatea pe motocicleta, te îngropi instantaneu, existând suficiente cazuri de piloți ale căror motociclete au trebuit să fie efectiv scoase cu escavatorul de pe plajă! Aceste lucruri sunt greu de perceput și de înțeles chiar și de cunoscătorii motorsportului, dacă nu le observă direct!

De menționat și modul în care se concurează: 1000 de piloți se întrec în calificări, trebuind să parcurgă de două ori o așa numită “Joker Loop”, o secțiune dificilă, cu obstacole artificiale, de parcă nisipiul nu era de ajuns,  într-o manșă de o oră, apoi următorii 750 intra în manșa finală, de două ore, trebuind să parcurgă de patru ori “Joker Loop” (oricând doresc, întrucât transponderele înregistrează parcursul fiecărui pilot), în ultima oră deschizându-se o nouă secțiune specială, cu bușteni, al cărei nume spune totul: „X Loop”. Mai trebuie și să spunem ca această cursă face parte din World Enduro Super Series, deci obstacolele sunt concepute să-i pună în dificultate și pe cei mai tehnici enduriști, cu atât mai mult pe cei care sunt specializați pe motocros! În aceste condiții, Ciprian Popescu a făcut o cursa curată, fără incidente, cea mai dificilă din treizeci de ani de carieră, reușind să evite toate situațiile periculoase care pot apărea atunci când 1.000 de motocicliști se dezlănțuie pe același circuit!

Și pentru Adrian Răduță, aceasta cursă a fost una dintre cele mai extreme făcute vreodată, campionul național, balcanic dar și al Bulgariei (titluri câștigate doar în acest sezon!) fiind nevoit să intre la standuri de patru ori, ceea ce l-a împiedicat să obțină o clasare mult mai bună. Un dinte uzat la pinionul față l-a obligat să încetinească ritmul și să treacă pe la standuri, o dată doar pentru a anunța echipa de mecanici – Cătălin Tatoi și  Mihai Patulea, să se pregătească, cei doi fiind, ca de obicei, la înălțime! Ei bine, priceperea celor doi mecanici s-a dovedit încă o dată salvatoare, mai ales în cazul lui Julian Răduță, care în urma unui acroșaj la o viteză ce depășea cu mult 100 km/h s-a ales cu un furtun de ulei rupt (pe lângă cel de apă), cei doi improvizând un adaos dintr-o cheie de bujii, soluție care a funcționat impecabil. Julian a pilotat eroic și ne-a făcut o descriere foarte vie a cursei, vorbindu-ne despre nisipul amestecat cu scoici, aruncat de sutele de motociclete ce gonesc pe o linie dreaptă lungă de 2 kilometri, cei mai rapizi rideri atingând 150 km/h. E limpede că în aceste condiții orice se poate întâmpla! Pentru Julian, autor al unui start în primii 25, aceasta a însemnat o lansare ușor dezechilibrată pe o trambulină, un genunchi forțat și o căzătură în care a fost călcat pe mână de o altă motocicletă, sportivii nemaiavând timp sau pur și simplu nedorind să mai evite. Julian Răduță nu și-a pierdut umorul caracteristic, deși a fost nevoit practic să facă această cursă într-un picior și cu o mână tumefiată, spunând ca dacă acum cineva ar arunca cu pietre în el al râde și oferindu-ne o descriere pitorească a atmosferei: „Doar ca să ajungi la linia de start e o cursă și o bătălie. Pe fiecare metru pătrat se îmbulzesc mai multe motociclete, chiar am văzut pe cineva căzut la pământ înainte să intre în grilă, dar nu interesa pe nimeni, ceilalți treceau peste el, să își ocupe locul la start!”

Ultimul în povestea noastră, dar desigur nu și cel din urma este tânărul Arthur Tătaru, un tânăr pasionat de motocros, cu suficientă experiență pe două roți, care anul viitor va împleti acest hobby cu studiul pentru Bacalaureat și examenul de admitere la facultate. „Am avut emoții mari când m-am văzut alături  de 600 de motoare, doar în cort, înainte de cursă. La start, emoțiile s-au risipit și am simțit un sentiment de libertate extraordinar, atunci când pe linia dreapta am văzut ca pot să merg cat se poate de tare!”, încheie Arthur, concluzia să fiind relevantă pentru ce se întâmplă la Red Bull Knock Out Race!

BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account