După o primă zi destul de lungă, Toby Price s-a impus la clasa Moto în prima ediție a Raliului Dakar disputată în Arabia Saudită, cu adversarii din propria echipă, KTM, și de la Honda pe urmele sale. Mani Gyenes are un parcurs precaut, dar termină pe primul loc la clasa Original by Motul, la care piloții se ocupă singuri de întreținerea și reparațiile motocicletei.
Prima etapă a ediției 2020 a Raliului Dakar a pornit din Jeddah, de-a lungul țărmului estic al Mării Roșii, ajungând până la Al Wajh. Piloții au avut de parcurs peste 400 km de porțiuni de legătură, înainte și după speciala de 319 km, care avea la mijloc o neutralizare a cronometrului pentru alimentare și odihnă. Terenul a fost în principal nisipos, dar tare și plin de pietre. Era mult de navigat, terenul fiind bătătorit și multitudinea de urme de pe pistă dovedindu-se adesea înșelătoare.
La clasa Moto, duelul s-a dat fără îndoială între echipele de uzină Honda și KTM, japonezii încercând să le sufle trofeul austriecilor, după 18 curse câștigate consecutiv de motocicletele produse în Mattighofen. Țin destul de bine ritmul și piloții de top de la constructorii cu eforturi mai modeste în Dakar – Yamaha, Sherco, Gas Gas și Hero. Aceștia au motociclete o idee mai puțin performante și o implicare de mai mică anvergură în Dakar, dar rideri precum Adrien van Beveren, Xavier de Soultrait, Paulo Goncalves și Johnny Aubert ar putea oricând oferi surprize, căci sunt rapizi, experimentați și constanți.
Toby Price a câștigat al doilea său Raliu Dakar anul trecut, cu încheietura mâinii fracturată și incomplet vindecată. Cine știe ce ar putea arăta anul acesta australianul, care se pare că este foarte în formă. Îi țin spatele ceilalți rideri din echipa Red Bull KTM Rally Factory Racing, austriacul Mathias Walkner (o victorie la activ), englezul Sam Sunderland (o victorie) și tânărul și rapidul argentinian Luciano Benavides.
Honda a construit din nou echipa în jurul extrem de rapidului (dar inconsecventului) Joan Barreda. Un nou manager de echipă, în persoana portughezului Ruben Faria, o motocicletă nouă și încă trei piloți foarte rapizi – americanul Ricky Brabec (care a condus ceva vreme raliul anul trecut), Kevin Benavides (fratele lui Luciano de la KTM) și micuțul Ignacio Cornejo.
Toby Price a tras tare de la început, dar câțiva rideri de la Honda au insistat să țină ritmul, cel mai avântat dintre aceștia fiind americanul Ricky Brabec. Joan Barreda a avut un început de raliu neobișnuit de precaut, nefiind niciun moment printre riderii care se luptau pentru victoria de etapă, dar menținând un ritm decent, astfel încât să nu piardă prea mult timp. Price s-a luptat cu Brabec, dar australianul este un fenomen al curselor în deșert și a fost ceva mai rapid decât americanul. O mare parte din avantajul câștigat de Price s-a dus pe apa sâmbetei, însă, în momentul în care acesta a primit o penalizare de două minute. Astfel, în clasamentul general, Price este cu doar cinci secunde în fața lui Brabec, cu Matthias Walkner la încă 35 de secunde, Kevin Benavides la două minute și jumătate de lider și Sam Sunderland la puțin peste 3 minute de colegul său de echipă. Barreda este „în cărți”, la puțin sub șase minute de Price, dar Adrien van Beveren a pierdut neobișnuit de mult timp pentru un as al curselor în nisip, fiind al zecelea, la aproape opt minute de Price.
Al nostru Mani Gyenes (Autonet Motorcycle Team) a terminat pe 48 la general și pe primul loc la categoria Original by Motul (ex-Malle Moto), categorie în care aleargă pentru a doua oară în carieră, după dezamăgirea de anul trecut, când a început raliul cu o accidentare incomplet vindecată și l-a terminat prematur. De data aceasta Mani este pregătit, în formă și pare să fie principalul candidat la victorie în cea mai grea categorie a celui mai dificil raliu din lume.
Mâine, piloții au de înfruntat o etapă mai scurtă, tot pe malul Mării Roșii, de la Al Wajh la Neom, apoi vor intra în interiorul Peninsulei Arabe, pe care o vor traversa pe o rută dificilă și întortocheată de-a lungul următoarelor 12 zile.