Test Triumph Tiger 850 Sport: Tigrul mezin

Triumph Tiger 850 Sport a apărut anul acesta ca modelul entry-level din gama „tigrilor” din Hinckley. Are mai puțină putere și dotări mai modeste, dar păstrează un raport excelent preț/performanțe și promite distracție maximă la doar 10.990 de euro.

Foto: Marius Băcilă, Fulger13

Cel mai mic membru al familiei Tiger de la Triumph a trecut printr-o evoluție de-a dreptul fascinantă. Am avut plăcerea să testez fiecare iterație a modelului de-a lungul ultimilor 8-9 ani și am observat cum „tigrul” de cilindree medie s-a transformat dintr-o motocicletă distractivă, dar mai degrabă destinată asfaltului, cum era primul Tiger 800, într-un „adventure bike” competent și polivalent, care poate concura de la egal la egal cu cele mai mari nume din segment.

Un mare pas în această direcție a fost făcut odată cu introducerea actualului motor tricilindric de 888 cmc, cu ordinea de aprindere modificată – propulsor care trage ca unul cu doi cilindri la turații joase și medii, adică oferă acel „zvâc” de care ai nevoie, mai ales în off-road, ca să ușurezi roata față și să treci fără probleme peste denivelări și obstacole.

Când am testat modelul Tiger 900 Rally Pro anul trecut, ne-am declarat maxim de încântați de ce putea să facă, dar prețul de 14.990 de euro nu este deloc unul mic. Între timp, oamenii din Hinckley s-au gândit la riderii care nu vor chiar atât de mult „adventure”, dar ar dori totuși o motocicletă care să poată face un off-road lejer și ar vrea să se bucure de sunetul gutural al tricilindrului de 900 cmc, la un preț mai abordabil. Așa că au făcut o motocicletă foarte similară în spirit primului Tiger 800, lansat în 2010. Totul păstrând și minimul necesar de dotări moderne, precum bordul TFT, modurile de pilotaj selectabile de la ghidon, plus suspensii și frâne de calitate. Așa s-a născut Triumph Tiger 850 Sport, cel mai mic și mai modest „tigru”, cu un preț care pleacă de la 10.990 de euro.

Deși îi spune „850”, motorul este identic cu cel de pe Tiger 900, adică are tot 888 cmc și ordinea de aprindere atipică. Doar că are 85 CP și 82 Nm, în loc de 95 CP și 87 Nm. Dar totul se întâmplă la turații (și) mai joase, ceea ce favorizează un pilotaj relaxat, din cuplu. Apoi, suspensiile Marzocchi sunt convenționale, fără electronică, iar opțiunile electronice de setare sunt mult restrânse. Modurile de pilotaj selectabile de le ghidon sunt mai puține – doar două la număr, Road și Rain. Dar rămân etrierele radiale monobloc Brembo Stylema, parbrizul reglabil pe înălțime, șaua reglabilă în două poziții, sistemele ABS și controlul tracțiunii (acesta din urmă decuplabil), ambreiajul antihopping și, opțional, se pot alege o mulțime de bunătăți precum șaua încălzită, manșoane încălzite, apărătoare de mâini, cric central, crashbar și multe altele.

Când te uiți la Tiger 850 Sport, nu-ți dai seama că n-ar fi un „tigru” în deplinătatea puterilor și dotărilor. Arată foarte bine, cu o siluetă îngustă și simplă, cu finisări și îmbinări excelent executate și cu diverse dotări care-ți iau ochii – bunăoară, furca inversată cu jambe de 45 mm nu sugerează deloc ideea de „mai ieftin”, cum nu o fac nici etrierele Brembo Stylema și nici sudurile superbe ale colectoarelor de evacuare care pornesc din cei trei cilindri. Apoi, când te sui în șa, te simți imediat în largul tău: poziția e cât se poate de naturală, totul vine bine la mână și te simți ca acasă încă din primele secunde. Pentru subsemnatul, la 1,83-1,84 m, am constatat că poziția optimă a șeii este cea înaltă, astfel încât picioarele să stea cât mai puțin îndoite. Motocicleta este relativ joasă pentru un adventure și scărițele sunt relativ apropiate de șa, ceea ce înseamnă că riderii mai înalți vor avea nevoie de cât mai multă distanță acolo. Vestea foarte bună vine pentru cei mai scunzi, care nu vor avea probleme să pună picioarele jos și să se simtă încrezători, mai ales cu șaua în poziția joasă (înălțime de 810 mm). Aici ajută și profilul îngust al motocicletei, care nu-ți depărtează picioarele foarte mult.

Bordul TFT arată bine și oferă o mulțime de informații și moduri de afișaj, dar parcă este prea mic, ceea ce îl face greu de urmărit uneori.

Apoi, când pornești motorul, îți dai seama că sună diferit față de generațiile trecute: are un timbru mai gros, mai „serios”, ca un „muscle-car” american. Asta pentru că motorul are arborele cotit „T-plane” și ordinea de aprindere 1,3,2, semănând foarte mult cu un bicilindru la felul în care trage la turații joase și medii. Tiger 850 Sport trage aproape prea bine la aceste regimuri, în sensul că unii începători ar putea prefera modul Rain, ca să aibă o livrare a puterii mai blândă. Felul în care se mișcă motocicleta în gama 2.000 – 5.000 rpm te face să nu-ți vină să crezi că are doar 85 CP și 82 Nm. Cuplul este omniprezent și, mai mult de atât, este livrat foarte plăcut și destul de controlabil, cu o coloană sonoră excelentă.

Furcă inversată Marzocchi și etriere Brembo Stylema? Yummy!

Maneta de ambreiaj necesită foarte puțină forță pentru acționare, căci acesta nu este doar antihopping, ci și servoasistat și motocicleta este foarte plăcut de pilotat în traficul urban, unde centrul de greutate jos, echilibrul natural și motorul prompt se combină ca să facă din strecuratul prin spațiile strânse o distracție. Am observat astfel și că motorul nu se încinge excesiv și nu transmite prea multă căldură riderului, chiar și la temperaturi mai ridicate în aer.

Când ieși din oraș, caracteristica excelentă de cuplu te ajută la depășiri și la ieșirile din viraj și motorul își schimbă sunetul către unul mai convențional de tricilindru atunci când turația crește. Aici putem găsi primele reproșuri de făcut „tigrului” 850: vibrațiile cresc destul de mult la turații de peste 5.500-6.000 rpm (adică la peste 135-140 km/h în ultima treaptă) și puterea la vârf pare o idee cam mică după valurile de cuplu care te-au delectat la regimurile joase și medii.

Confortul este peste așteptări, atât ca protecție aerodinamică, unde parbrizul, în cea mai înaltă poziție, permite o viteză de croazieră de 130-140 km/h relaxat, cât și ca poziție, șa și suspensii. Astfel, plutesc peste denivelările drumului din sudul României fără să mă zgudui prea mult, la o viteză considerabilă. Bonus – motocicleta consumă foarte puțin la drum întins, consumul afișat abia depășind pragul de 5 l/100 km, deși acopăr distanța foarte repede.

Pregătiți-vă pentru decolare! Tiger 850 Sport poate fi utilizat ocazional și ca supermoto. Suspensiile încasează aterizările mult mai bine decât te-ai aștepta.

Încă o surpriză plăcută este dată de funcționarea suspensiilor. Fiind un „tigru de buget”, mă așteptam ca Tiger 850 să aibă lacune evidente la capitolul suspensii, unde, de obicei, se văd clar reducerile de costuri. Surpriză: suspensiile Marzocchi asigură o ținută de drum excelentă pe viraje, indiferent de ritm și de solicitări, dar păstrează și un confort excelent pe drumuri proaste. Frânele funcționează și ele ireproșabil în orice situație, dar la asta mă așteptam, având în vedere componentele care se văd cu ochiul liber.

Cu jantele de aliaj, roata față de 19’’ și garda la sol mai degrabă mică, Tiger 850 Sport nu are pretenții de cine știe ce off-roader, dar asta nu m-a oprit să-l încerc și prin pădurile Olteniei puțin, dacă tot ajunsesem acolo. De fapt, în perioada testului, singurul loc unde eram cât de cât la adăpost de vântul puternic era în pădure. Motocicleta se arată stabilă și previzibilă în off-road, păstrând echilibrul acela natural, iar motorul te scoate din orice situație. Când începi să forțezi, limita o reprezintă aderența pneurilor (poate și puțin cam prea umflate) și garda la sol joasă, plus factorul psihologic al lipsei unui scut metalic sub motor (în traducere liberă: n-am dat cu burta, dar mi-era constant frică să nu se întâmple). Motorul trage tare, dar previzibil, ceea ce permite derapaje delicioase din gaz și motocicleta te ajută să ajungi la destinație pe drumuri forestiere fără să-ți ceară un nivel prea înalt de competență în off-road. Sigur, riderii care vor aventură de-aia „hardcore” vor dori mai mult – roată față de 21’’, suspensii cu cursă mai lungă și mai bine setate pentru scandal etc. Dar pentru asta există Tiger 900 Rally.

Splendoare în iarbă: Tiger 850 Sport arată bine oriunde. Rezervorul de 20 de litri asigură o autonomie impresionantă.

După peste 500 km în toate condițiile imaginabile (mulțumim primăverii dubioase pentru asta), m-am trezit că duc „tigrul” înapoi la Triumph România cu o oarecare părere de rău. Asta pentru că, mai presus de considerațiile obiective și reci (trage bine, e confortabil, controlabil, facil, acoperă distanțe mari repede), începusem să mă atașez de motocicletă. De sunet, de cuplu, de cât de bine și de sigur pe mine mă simțeam la ghidonul acestui Tiger 850 Sport. Și, chiar dacă n-ai fi impresionat de părțile obiective și măsurabile, doar senzația asta merită cei 10.990 de euro.

 

DATE TEHNICE

Motor   3 cilindri, DOHC, răcit cu lichid, 888 cmc

Putere  85 CP la 8.500 rpm

Cuplu 82 Nm la 6.500 rpm

Transmisie          cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, lanț

Suspensii             față furcă inversată cu jambe de 45 mm, spate monoamortizor reglabil la pretensionare

Frâne    față 2 discuri de 320 mm, etriere radiale monobloc, spate 1 disc de 255 mm, etrier cu 1 pistonaș, ABS

Masă la gol          192 kg

Preț       10.990 euro (Triumph România)

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account