Test BMW C 650 Sport – Sportiv la patru ace

Test BMW C 650 Sport – Sportiv la patru ace

BMW C 650 Sport este cea mai nouă versiune a maxiscuterului sportiv bavarez, care ne întâmpină cu o transmisie îmbunătățită, ABS și controlul tracțiunii, plus un look mai dinamic și multe dotări practice.

Acum, varianta sportivă a maxiscuterului german nu se mai numește C 600 Sport, ci C 650 Sport, numărul reprezentând exact cilindreea motorului cu doi cilindri, la fel ca la fratele mai luxos, C 650 GT. Motivul? Conform mai-marilor de la BMW, „acum nu mai există necesitatea diferențierii între cele două modele, cum era cazul când au fost lansate pentru prima dată, acum diferențele sunt clare.”

Într-adevăr, deși C 650 Sport și C 650 GT împart motorul și ciclistica, diferențele între cele două modele nu sunt puține. În timp ce C 650 GT este un tourer în toată puterea cuvântului, cu parbriz reglabil electric și carenaj amplu, C 650 Sport, versiunea testată de noi, este mai îngust, are un aspect mai agresiv și mai redus la esență și se bazează, după cum îi spune și numele, mai mult pe latura sportivă decât pe cea a confortului la drum întins.

Când mă apropii pentru prima dată de C 650 Sport, în parcare, observ modificările de ordin estetic care au făcut maxiscuterul mai atrăgător. Acum arată mai agresiv și reprezintă mai bine potențialul său dinamic: până la urmă, avem de-a face cu unul dintre cele mai performante maxiscutere ale momentului. Liniile fluide și silueta fusiformă maschează destul de bine și gabaritul important al vehiculului: ampatament de 1.591 mm (mai mare decât unele cruisere și tourere de cilindree mare) și greutate de 249 kg cu plinul făcut (aproape cât un R 1200 GS Adventure).

Poziția la ghidon este încăpătoare și naturală, iar șaua este suficient de joasă cât să nu fie o problemă. Doar cei mai scunzi vor avea probleme în a pune talpa jos, dar asta mai degrabă din cauza lățimii scuterului, decât din a înălțimii șeii. Exemplarul testat de noi era dotat cu șa încălzită în două trepte, atât pentru pilot, cât și pentru pasager (cu comandă separată). La temperaturile de sub 10 grade, această opțiune s-a dovedit a fi mană cerească.

Motorul, echipat cu un nou traseu de evacuare din oțel inoxidabil și o tobă complet nouă, are un sunet mai agresiv, care se potrivește de minune cu caracterul propulsorului și cu atitudinea generală a scuterului. Astfel, fiecare răsucire a manșonului de accelerație este însoțită de un fel de mârâit grav care se aude dinspre tobă. Noul C 650 Sport accelerează mai prompt la plecarea de pe loc, grație modificărilor aduse transmisiei. Una dintre criticile cele mai frecvente la adresa generației trecute era întârzierea de cuplare a transmisiei la pornirea de pe loc. Această problemă a fost rezolvată complet cu noul ambreiaj și cu rapoartele modificate ale cutie de viteze cu variație continuă. Imediat ce accelerezi, C 650 țâșnește spre orizont și, dacă insiști, viteza maximă de 180 km/h este atinsă destul de repede (pe autostrăzile din Germania, desigur).

La viteze mari, protecția oferită de parbrizul reglabil manual nu este ideală, vântul scuturând umerii și casca riderului. Dar această problemă se rezolvă foarte rapid prin aplecarea în spatele parbrizului, unde există un spațiu de serenitate pură. Viteze de croazieră de peste 130 km/h se pot susține totuși fără a fi nevoie să te adăpostești de fluxul de aer.

Suspensia era deja unul dintre punctele forte ale ambelor maxiscutere bavareze, dar acum a fost modificată pentru un plus de confort, fără a sacrifica ținuta de drum. Rezultatul se simte: C 650 Sport poate trece peste denivelări mai bine decât multe motociclete cu pretenții. Asta și pentru că modelul german adoptă o soluție tehnică mai rar întâlnită la scutere: motorul și transmisia sunt montate pe cadru (de fapt, motorul este chiar portant), nu pe basculă, astfel încât masa neamortizată este mult mai mică și suspensia poate lucra mai eficient. Scuterul trece peste denivelări ca un Rolls-Royce, dar, când forțezi ritmul pe viraje sau pe frânări puternice, suspensia nu protestează deloc, ci dimpotrivă, te ajută. Frânele, că tot veni vorba, sunt foarte puternice, dar maneta frânei spate ar putea fi ceva mai dozabilă. Pe exemplarul nostru de test, se simțea cam spongioasă și sistemul ABS parcă intra în acțiune puțin cam repede.

Pe viraje, C 650 Sport se dovedește foarte precis și plăcut de pilotat, în ciuda ampatamentului kilometric și a greutății deloc neglijabile. Merit al centrului de greutate jos, al suspensiilor bine reglate și al unei geometrii foarte nimerite a ciclisticii. Dacă insiști cu distracția pe curbe, să nu te miri când cricul central va zgâria asfaltul cu un zgomot specific. Nu trebuie să te stresezi prea tare, dar nici să nu încerci mai mult de atât, căci lucrurile pot deveni periculoase.

Deci, dacă până acum am stabilit că maxiscuterul bavarez se descurcă foarte bine pe post de motocicletă, să vedem cum face față atunci când îi analizăm latura practică, un aspect foarte important la un astfel de vehicul folosi predominant în oraș. Spațiul de sub șa este foarte încăpător, mai ales când se folosește sistemul FlexCase, care permite mărirea portbagajului de sub șa prin rabatarea secțiunii inferioare înspre roata spate atunci când scuterul este oprit. Astfel, spațiul este suficient pentru două căști integrale. Mai există spații de depozitare destul de încăpătoare în stânga și în dreapta ghidonului. Acestea se pot încuia. Parbrizul este reglabil manual pe trei poziții. Manșoanele sunt încălzite, la fel ca șaua. Sistemul ABS este prezent în echiparea de serie, secondat la această ultimă generație și de controlul tracțiunii ASC, foarte util la un scuter atât de puternic precum C 650 Sport. ASC-ul nu este decuplabil și mi s-a părut cam sensibil, mai ales pe suprafețe umede, dar, până la urmă, acest maxiscuter nu este făcut pentru circuit sau pentru stunt-riding, deci faptul că nu se poate decupla controlul tracțiunii nu ar trebui să fie o mare problemă.

Când tragem linie, constatăm că BMW C 650 Sport bifează foarte multe căsuțe pe care ar trebui să le bifeze un maxiscuter sportiv premium: confort în orice situație, motor prompt și accelerații puternice, ținută de drum sigură și pilotaj plăcut, caracter practic și o anumită prezență scenică (să te poți mândri când îl parchezi la terasă în centrul orașului). Minusuri? Greutatea nu tocmai neglijabilă, o ușoară vibrație la cuplarea ambreiajului centrifugal și o protecție aerodinamică perfectibilă. Nici prețul nu îl face tocmai un chilipir: 10.940 de euro. Dar, dacă vrei un vehicul de oraș puternic, confortabil și foarte convenabil de folosit în orice situație, care să te și distreze la ocazionalele ieșiri de week-end, nu vei da greș cu un C 650 GT.

text: Marius Băcilă

foto: Andrei Barbu

BMW

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account