Cariera lui BMW R 1200 GS, cel mai vândut enduro-tourer din lume, tocmai s-a încheiat, căci a apărut noul R 1250 GS, al cărui test o să-l publicăm cât de curând. Dar anul acesta am avut la dispoziție un R 1200 GS Exclusive de la dealerul Grup West Premium din Oradea. Ce am constatat după 6.000 km? Cât este de confortabil, de fiabil și de polivalent în utilizarea cotidiană?
Cariera pe care am ales-o are ea dezavantajele ei, dar nu mă pot plânge de lipsă de motociclete cu care să fac kilometri. Sezonul acesta, pe lângă multitudinea de motociclete testate, am avut la dispoziție un BMW R 1200 GS Exclusive 2018, nou-nouț. Cum așa? Păi, fiind instructor la Rider Academy, în virtutea parteneriatului dintre noi și Grup West Premium, dealerul BMW din Oradea, am utilizat GS-ul pentru variatele noastre cursuri.

R 1200 GS excelează pe drumuri de munte de calitate îndoielnică. Îți transmite încredere, în ciuda suprafețelor denivelate și nu tocmai aderente.
Asta înseamnă că motocicleta a văzut și trafic ultra-aglomerat de București, și drum întins, circuit, serpentine, drumuri de calitate variată… ce să mai, cam tot ce poți face cu o motocicletă, noi am făcut vara aceasta cu exemplarul de R 1200 GS pe care ni l-au încredințat prietenii de la Grup West Premium.
Așadar, cum s-a comportat motocicleta? În oraș, echilibrul natural și facilitatea cu care se controlează te ajută să te strecori prin spații imposibile, să urci și să cobori borduri și alte obstacole mai mult sau mai puțin naturale și, în general, să ajungi rapid și fără bătaie de cap la destinație, indiferent de rută și de trafic. Motorul boxer lat incomodează mult mai puțin decât ai crede, dar, ce-i drept, câteodată rămâi blocat în spații foarte înguste, acolo unde al meu F 800 GS încape, la limită. Motorul nu se încălzește foarte tare niciodată și nu-ți transmite aproape deloc căldură, un lucru important în trafic aglomerat, în zile caniculare de vară.
La drum întins, acoperi kilometrii rapid și în condiții depline de confort. Motorul are cuplu, trage bine de tot de la 3.000 rpm în sus, iar motocicleta este stabilă și confortabilă peste denivelările din asfalt. Parbrizul stock protejează fix cât am eu nevoie. Nu e protecția absolută a unui parbriz de tourer, dar e suficient cât să menții viteze de croazieră destul de ridicate fără să te deranjeze nimic. Frânele, secondate de sistemul ABS Pro (care funcționează în funcție de înclinarea motocicletei), sunt ireproșabile, iar suspensia față Telelever ajută la stabilitatea excelentă pe frânare. Dar nu este totul chiar roz. Motocicleta vibrează cam mult la anumite regimuri de turație (pentru clasa de cilindree și de preț în care se află) și motorul pare să stea cam turat în treapta a șasea pentru drumurile lungi, la viteze de croazieră ridicate. La 5.000 rpm în treapta a șasea, motocicleta rulează la 140 km/h, viteză la care se simt ceva vibrații și motorul parcă e prea zgomotos. Evident, aceste observații trebuie luate în context. Adică vibrațiile nu sunt niciodată atât de deranjante încât să te enerveze de-a dreptul, dar cei mai pretențioși le vor observa cu siguranță.

Pe circuit, scărițele care ating te anunță că te apropii de niște limite. Dar chiar și atunci, încrederea pe care ți-o transmite GS-ul este totală. Ar fi fost și mai bine cu alte gume decât Michelin Anakee III.
Pe viraje, R 1200 GS este o armă redutabilă, odată ce te obișnuiești cu lipsa de senzații tipică a suspensiei față Telelever. Adică atâta timp cât ai încredere în motocicletă, o înclini cu spor la orice viteză, pe orice fel de suprafață, și urmezi cu precizie trasa dorită. Pe anumite trasee, GS-ul este, probabil, cea mai rapidă motocicletă posibilă. Adică acolo unde asfaltul nu este tocmai perfect, și are zone umede, pline de praf și denivelate, marele GS îți transmite încredere totală și treci pe acolo ca expresul prin gară.
Am tras puțin de GS-ul nostru și pe circuit, cu ocazia câtorva sesiuni de cursuri pe pistă. Este surprinzător de rapid pe circuit, pentru o motocicletă înaltă, care cântărește aproape 250 kg și care este echipată cu pneuri de touring Michelin Anakee III. Frânează puternic, are cuplu la ieșirile din viraj și poți menține viteze mai mult decât respectabile în apex. Evident, în cele din urmă te limitează scărițele, care ating asfaltul, și lipsa de feedback „normal” din partea suspensiei față. Adică, fiind motocicleta prietenilor noștri de la Oradea, nu m-am încumetat să trec de un anumit prag al bunului simț pe pistă. Dar am reușit să mă țin după piloți cu o oarecare experiență pe supersportive de 600 cmc, ceea ce nu e lucru mic pentru un enduro-tourer de dimensiuni mari.
În off-road, din nou, marele GS îți transmite încredere totală. Treci peste obstacole fără probleme, iar aderența mecanică pe care o dezvoltă ciclistica este incredibilă. Poți urca pante abrupte cu pneuri de stradă fără probleme, poți trece prin șleauri și poți urca și coborî trepte măricele, totul aparent fără efort. Nici în off-road nu am vrut să exagerez, având în vedere lipsa de protecții a motocicletei noastre, dar am urcat pe forestiere nu tocmai ușoare până la peste 2.000 de metri altitudine, fără să simt că am depus cine știe ce efort.
Referitor la dotările motocicletei pe care am folosit-o, le-am cam avut pe toate. În primul rând, bordul cu display TFT de 6,5 inci: foarte ușor de urmărit, indiferent de lumina din mediul ambiant, oferă o mulțime de informații, arată bine și se poate conecta la telefon și la cască. Foarte util și destul de rezistent. Dar, ce-i drept, tinde să rămână pătat uneori, după spălare sau pur și simplu de la stat în ploaie și trecut prin praf. Dar am aflat că există folii pentru protecția ecranului, astfel încât să nu se mai păteze.
Manșoanele încălzite valorează greutatea lor în aur, în momentele potrivite. Ne-au prins bine pe Transfăgărășan și pe Transalpina, la 7-8 grade, pe ploaie.
Quickshifter-ul denumit de BMW Shift Assist Pro este minunat pe circuit sau pe viraje, sau chiar și la drum întins. Dar nu-mi place în oraș. La turații joase și deschideri mici ale gazului, schimbările sunt destul de brutale. Una peste alta, eu, unul, mi-aș configura GS-ul fără quickshifter, deși recunosc că îmi place și mi-e util în anumite momente.
ABS-ul funcționează impecabil și este ușor de decuplat. La fel și controlul tracțiunii, deși la acesta din urmă este clară calibrarea axată pe siguranță, nu pe performanță. Adică, atunci când intră, o face destul de brutal.
Farul pe timp de zi cu LED este excelent în oraș. Te văd șoferii în oglinzi, dar nu-i deranjezi foarte tare, cum ai face-o dacă ai merge cu faza lungă cuplată (ceea ce eu nu fac niciodată, tocmai din acest motiv). Pe timp de noapte, farul luminează excelent.
Modurile de pilotaj s-au dovedit utile, dar nu pot să spun că este o caracteristică pe care o folosesc prea des. Prefer să utilizez modul Road peste tot. Se simte diferența de calibrare între moduri, dar eu, unul, prefer un răspuns constant la accelerare.
Suspensia ESA s-a comportat exemplar. Pe Road absoarbe orice denivelare, dar motocicleta este „moale” și tinde să se unduiască la schimbările de direcție rapide, pe Dynamic devine mai fermă și mai precisă, dar nu inconfortabilă. Reglarea automată a pretensionării este o idee excelentă. Practic, nu trebuie să-ți mai bați capul deloc cu reglarea arcului în funcție de greutatea pe care o pui pe motocicletă, căci se face automat. Superb!
Și acum, un subiect foarte controversat pentru mulți, mai ales când vine vorba de motociclete BMW de ultimă generație: fiabilitatea. Pot spune că am exploatat din plin exemplarul nostru de R 1200 GS. Asfalt, off-road, drumuri execrabile, circuit, wheelie-uri, stoppie-uri, derapaje, cam tot ce se poate face cu o motocicletă în niște limite foarte largi ale bunului-simț. Am avut emoții în off-road cu jantele de aluminiu, dar n-a fost absolut nicio problemă. Am tras de motorul boxer, dar doar după ce s-a încălzit în prealabil. Nicio problemă nici acolo. Motocicleta a funcționat perfect: nici urmă de atât de temutele probleme de electronică despre care am mai citit pe net. Cu atât mai puțin probleme de ordin mecanic. Deși am muncit din plin GS-ul nostru, ne-a servit impecabil.
Dacă ar fi să-i reproșăm niște lucruri boxerului bavarez, acestea ar fi legate în primul rând de relativa lisă de rafinament. Motorul trage excelent, dar se aude prea mult, face diverse zgomote și țăcănituri, care se aud destul de tare la viteze mici. Dacă te-ai dat jos de pe japoneze, ți se pare că e o defecțiune pe undeva. Aceeași lipsă de cizelare se simte câteodată la cuplarea treptelor și la anumite regimuri, când se transmit puțin cam prea multe vibrații.
Nu ne-au plăcut nici gumele Michelin Anakee III. Au destulă aderență în cam toate situațiile și par foarte durabile, dar nu îți transmit încredere totală atunci când tragi un pic de motocicletă, fie pe asfalt, fie în off-road. Le-aș schimba în orice moment cu o pereche de Pirelli Scorpion Trail II sau de Metzeler Tourance Next.
Apoi, dar aici e o problemă de gusturi, putem spune că GS-ul este o unealtă excelentă, dar nu te face să te atașezi de el. Parcă nu are caracter distinct. Și nici nu este vreo frumusețe. Dar, de la ghidon, nu contează cum arată motocicleta, ci cum merge. ȘI R 1200 GS merge, nu glumă.
Încă o observație care contează pentru cine dă aproape 20.000 de euro pe o motocicletă: relația cu dealerul. În cazul nostru, oamenii de la Grup West Premium s-au comportat exemplar. Mereu la dispoziția noastră pentru orice întrebare, punctuali, serioși, prietenoși. Am ajuns la Oradea la 13:00, la 16:00 revizia era gata și am pornit din nou la drum. Asta în condițiile în care le-am cam picat pe cap fără programare.
Concluzia: din ce am încercat noi BMW R 1200 GS 2018 este o unealtă universală: drumuri lungi, off-road, viraje, oraș – faci de toate la un nivel foarte ridicat. Se spune că se cam strică, dar nouă nu ni s-a întâmplat. Se spune că dealerii te tratează nu tocmai corect, la noi experiența a fost complet opusă. Mi-aș cumpăra un BMW R 1200 GS? Fără ezitare.
Și, că tot a venit vorba, exemplarul testat de noi de-a lungul acestui sezon este de vânzare. Aproape 6.000 km la bord, arată și merge impecabil. Costă 16.000 de euro. Dacă vă face cu ochiul, contactați-l pe Zsolt Kiss de la Grup West Premium BMW Motorrad, la numărul 0747234064.