Nici motocicletele de oraș nu mai sunt ce erau odată. Yamaha MT-03 are un motor cu doi cilindri, de 321 cmc și 42 CP, pentru o greutate de 168 kg la plin. Totul combinat cu o ciclistică hiper-agilă, frâne bune și ABS la serie. Cu totul altceva față de caii de povară de odinioară, cu frâne de lemn și componente ieftine.
foto: Dragoș Savu

Yamaha MT-03 arată bine, mai ales în schema coloristică a modelului testat, preluată de la frații mai mari, MT-07, MT-09 și MT-10.
Yamaha MT-03 este propunerea casei din Iwata ca naked de categoria A2. Este, de fapt, o Yamaha YZF-R3 fără carene, cu ghidonul mai lat, mai înalt și mai apropiat de bustul riderului. Și cu un stil agresiv și simplist care o încadrează perfect în categoria MT. De altfel, motto-ul celor de la Yamaha pentru MT-03 este: „Îmbrățișează întunericul.” Unul destul de nimerit, am putea spune, atunci când ne uităm la estetica naked-ului de cilindree mică.
Dar micul MT nu este doar o motocicletă „cool”, ci oferă suficient spațiu în postul său de pilotaj pentru rideri de toate dimensiunile, inclusiv pentru cei mai înalți, care în mod normal ar sta înghesuiți la ghidonul unei astfel de motociclete. Astfel, la 1,84 m, mă simțeam foarte în largul meu în șaua lui MT-03.
Bordul are un aspect destul de simplu, dar oferă informații pe care nu le găsim nici la motociclete de cilindree mare (cu preț pe măsură). Astfel, avem indicator al treptei de viteză, consum mediu și instantaneu, două jurnaliere, nivelul benzinei din rezervor, temperatura motorului și lista ar putea continua.
Când pornești de pe loc, prima senzație este cea de facilitate supremă. Așa ar și trebui să fie în cazul unei motociclete compacte, ușoare, gândită pentru începători și pentru oraș. Motocicleta este îngustă, scurtă, pare să încapă oriunde și comenzile sunt foarte ușor și intuitiv de acționat. Ambreiajul, acționat prin cablu, se dozează perfect și nu necesită un antebraț lucrat la sală, iar accelerația are cursă lungă și este foarte ușor de dozat de către cineva fără experiență.
În oraș, MT-03 este în elementul ei. Îl ajută pe riderul novice și îl face să zâmbească pe cel experimentat. Asta pentru că îți permite libertăți pe care pur și simplu nu le ai cu o motocicletă de cilindree mai mare și nici măcar cu un scuter. Asta pentru că poziția de pilotaj de pe un scuter nu este una care încurajează un stil dinamic și folosirea corpului, în timp ce MT-03 pare făcută anume pentru a face slalom rapid prin locuri înguste. Este foarte bine echilibrată, suspensiile lucrează bine și te face să mergi ca un mic huligan prin trafic. Și, când gluma se îngroașă, ai la dispoziție niște frâne puternice, cu ABS în echiparea de serie.
Când ieși la drum întins, ca în cazul oricărei motociclete cu motor sub 500 cmc, simți că micul naked din Iwata nu a fost făcut pentru touring, dar confortul este mai mult decât decent pentru această categorie. Fiind vorba de un bicilindru, vibrațiile sunt aproape absente și, la 130 km/h, turația motorului în ultima treaptă este de aproximativ 8.000 rpm. Adică mai ai încă 4.500 rpm la dispoziție pentru accelerat.
Și trebuie spus că motorul de 321 cmc accelerează surprinzător de bine, mai ales când treci de pragul de 8.000 rpm. La turații mici, reprizele se fac fără proteste încă de la 2.000 rpm (inclusiv în ultima treaptă), dar valul de cuplu apare mai târziu decât la concurentele cu un cilindru. Avantajul acestui bicilindru, cum era de așteptat, este plaja mai largă de turație utilă în fiecare treaptă, plus vibrațiile reduse.
Pe viraje, MT-03 se descurcă de minune, pentru că este ușoară, îngustă și are o ciclistică echilibrată. Pneurile Michelin Pilot Street sunt înguste și ele (110 pe față și 140 pe față, pe jante de 17’’), lucru care contribuie la obținerea unor viteze incredibile în apexul virajelor, dar performanța absolută nu este punctul lor forte. Frânele sunt mai mult decât suficient de puternice și foarte ușor de dozat, dar, dacă vrei să fii rapid pe secțiunile virajate, trebuie să le folosești cât mai puțin, pentru că punctul forte al oricărei motociclete mici, sportive și ușoare este felul în care pot menține viteza pe viraj. Astfel, cu Yamaha MT-03, majoritatea virajelor pe care le întâlnești pe un drum național sunt de treapta a cincea sau a șasea a cutiei de viteze.

Motocicleta este atât de distractivă că, uneori, vezi o mică bordură și nu te poți abține s-o folosești pe post de rampă.
Dar, pe cât de plăcută este de pilotat în orice situație, pe atât de polivalentă și utilă se dovedește mica Yamaha. Consumă puțin (chiar sub 4 l/100 km în oraș), e suficient de confortabilă și poate găzdui un pasager de dimensiuni normale, care se poate ține de o pereche de mânere solide și bine finisate. De altfel, calitatea fabricației și finisările sunt la nivelul la care ne-am obișnuit din partea producătorului din Iwata, adică ireproșabil. La 5.300 de euro, Yamaha MT-03 nu este cea mai ieftină motocicletă din acest segment, dar încântă printr-o ciclistică agilă și echilibrată, un motor prompt, căruia îi place să se tureze, și un stil cât se poate de cool. Plus o latură practică pronunțată.
DATE TEHNICE
Motor 2 cilindri, 321 cmc, DOHC, 4 supape pe cilindru, răcit cu lichid
Putere 42 CP la 10.750 rpm
Cuplu 29,6 Nm la 9.000 rpm
Transmisie cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, finală prin lanț
Suspensii față furcă telescopică, jambe de 41 mm, cursă 130 mm, spate monoamortizor, cursă 125 mm
Frâne față 1 disc de 298 mm, spate 1 disc de 220 mm
Masă proprie 168 kg cu plinurile făcute
Preț 5.300 euro (www.yamaha-motor.ro)