TEST Yamaha YZ450F și YZ250F 2020: performanță supremă, la îndemâna (aproape) oricui

Yamaha a lansat noua gamă de modele de motocros pentru 2020, continuând o tradiție foarte îndelungată în domeniu. Japonezii au o mulțime de titluri acumulate în competiții prestigioase de nivel mondial și național și reînnoiesc în fiecare an modelele de competiție ale gamei. Am testat noile YZ450F și YZ250F pe circuitul clubului Top Cross TCS de la Ciolpani și am stat de vorbă și cu Adi Răduță, multiplu campion național și balcanic, și cu Brian Jorgensen, fost pilot în Mondialul de motocros, actualmente antrenor de nivel înalt, despre noile modele Yamaha.

foto: Andrei Mosloc/icsPhoto

În competițiile pe două roți, evoluția nu se oprește niciodată. De aceea, principalii producători care participă în Campionatul Mondial de Motocros (MXGP) vin cu un model nou în fiecare an, în căutarea următorului nivel de performanță și de exploatabilitate. Pe principiul „Dacă nu o faci tu, o fac alții”, evoluția este absolut necesară pentru a ține pasul cu concurența. Evident, de aici au de câștigat clienții de rând, cei care cumpără motociclete de motocros pentru utilizare în regim amator și care beneficiază în fiecare an de un model perfect comparabil cu cele folosite în Campionatul Mondial. De fapt, în motocros și în enduro, unde pilotul contează foarte mult (mai mult chiar decât în MotoGP), motocicletele de serie, care se vând în showroom, sunt mult mai apropiate de cele de uzină, folosite în competiții mondiale, decât în oricare altă disciplină de motorsport pe două (sau pe patru) roți. E ca și cum ai putea cumpăra din showroom-ul Yamaha o YZR-M1 care arată exact ca a lui Rossi și care este doar cu două-trei secunde pe tur mai lentă, în mâinile aceluiași pilot. Și asta la un preț mai mult decât acceptabil.

Apropiindu-mă de circuitul de la Ciolpani, aveam o oarecare emoție la gândul de a forja o motocicletă de top de 450 cmc pe un circuit de cros, după ce nu m-am mai dat demult pe astfel de utilaje și în condițiile în care niciodată nu am fost un as al off-road-ului. În mod normal, un „patru-jumate” de motocros este un vehicul care impune respect oricărui rider care înțelege ce înseamnă. Are multă putere, de obicei mult mai multă decât poate folosi un amator, și, dacă nu știi ce faci, e foarte ușor să dai de necaz, eventual chiar să faci o vizită pe la urgențe.

Conform celor de la Yamaha, noua YZ450F 2020 este chiar și mai ușoară și mai puternică decât înainte, lucruri care nu aveau menirea de a mă liniști, căci îmi aduc aminte cum îmi smulgea mâinile de la loc un „patru-jumate” acum câțiva ani, tot la Ciolpani. Controlam atât de puțin acea motocicletă, încât o treime din tur eram mai degrabă pasager, decât pilot.

Pe de altă parte, Yamaha promite un caracter mai facil și mai controlabil în același timp. Masele sunt centralizate mai bine decât la modelul precedent, motorul cu cilindrul inversat (o caracteristică Yamaha – cilindrul are admisia în față și evacuarea în spate) este rotit înspre înapoi în acest scop, iar cadrul are grinzile laterale mai subțiri. Motocicleta este mai îngustă, iar transmisia cu cinci trepte este mai robustă. Electronica este la un nivel peste oricare concurent, aplicația Power Tuner pentru Android și iOS fiind un mod foarte facil de a regla caracteristica de cuplu a motorului. Tot din aplicație poți preseta mai multe hărți, pe care le poți schimba ulterior în mers, de pe un buton de la ghidon. Pornirea se face exclusiv electric, cu un electromotor alimentat de o baterie Li-Ion ușoară.

Yamaha YZ250F, motocicleta de clasă MX2, este la același nivel cu modelul 2019, folosind același cilindru inversat pentru admisie optimă, aplicația Power Tuner și două hărți selectabile de la ghidon, starter electric și suspensii performante KYB. Ambele modele au un set complet nou de grafice, la fel ca toată gama de motocros Yamaha, care începe de la foarte micul și deja clasicul PW50, apoi continuă cu YZ65 (apărut în premieră în 2019), YZ85, YZ125, YZ250, YZ250F și YZ450F.

Am început sesiunea de test pe circuitul scurt, fără săritoare, cu modelul mai mic, YZ250F, pentru reacomodarea cu stilul de pilotaj necesar la motocros. Ca și modelele anterioare de 250F, crosserul Yamaha de MX2 mi se pare foarte controlabil, deși simt în orice moment că ar putea face mult mai mult decât reușesc eu, cu abilitățile mele sub-mediocre de pilotaj în motocros. Motocicleta este ușoară, promptă, precisă, dar te ajută atunci când eziți, îți transmite încredere în aderența roții față și te îndeamnă să tragi tare de gaz la ieșirea din viraje. După două ture de acomodare, deja încep să mă simt  în largul meu și să zâmbesc.

Apoi am trecut pe YZ450F, cu oarecare emoție accentuată și de faptul că Adi Răduță ne-a amintit tuturor jurnaliștilor să avem grijă cu gazul, că ne poate surprinde. Motocicleta pare compactă și îngustă și singurul lucru care îți amintește că e un „patru-jumate” atunci când mergi încet este cuplul zdravăn, chiar și la ture joase, cu gazul abia deschis, plus o oarecare tendință a pistonului de a transmite mici șocuri în lanț, ca și cum ar încerca să-ți spună: „Hei, prințeso, hai să deschidem gazul, nu suntem la plimbare aici!” Și când deschizi gazul, te trezești că ajungi la următorul viraj înainte să apuci să te fi pregătit mental pentru el. Cel puțin dacă ești un amator fără antrenament, ca mine. Dar situația este mult mai controlabilă decât mă așteptam. Simt că e multă putere, dar vine lin, treptat și, dacă am un minimum de atenție la felul în care gestionez gazul, nu e deloc o problemă, pentru că folosesc exact cât îmi trebuie mie (evident, mult mai puțin decât are motocicleta).

După câteva ture, deja încep să mă distrez și deschid gazul tare de tot. Imediat îmi aduc aminte că nu sunt vreun Stefan Everts, căci motocicleta ajunge la următorul viraj complet de-a latul. Încă o controlez, dar sunt mai mult pasager în secundele acestea.

Performanța motocicletei devine evidentă doar atunci când îl văd pe Adi Răduță în șaua ei. Maestrul zboară literalmente, legând secțiunile tehnice cu cele spectaculoase ale circuitului mare cu o grație și o lejeritate uluitoare. Și se declară ultra-încântat de YZ450F 2020:

„Întotdeauna când testez un model nou, sincer îți spun, nu știu de unde mai găsesc să mai aducă îmbunătățiri. Când testam modelele precedente, nu îmi imaginam cât de mult ar putea îmbunătăți anul viitor sau peste doi ani. Mi-e greu să găsesc lucruri pe care le-ar putea îmbunătăți, dar întotdeauna se găsesc. Am testat acum doi ani modelul 2018, când a primit prima dată electromotor și cu o geometrie complet schimbată… a fost uau. Acum, de la modelul 2019, direct pe 2020, mi s-a părut din prima tură… uau! E o motocicletă care se adaptează foarte ușor pilotului, mai ales că ai posibilitatea să intri pe aplicația Yamaha GYTR și să-ți adaptezi motorul după placul tău: unde vrei să tragă mai tare, unde vrei cuplu mai mare… asta creează o legătură foarte strânsă între pilot și motocicletă.
Faptul că nu au renunțat la suspensia pe arc, cum au făcut alte mărci, cred că este un mare avantaj. Suspensia pe aer nu este încă destul de evoluată și, în funcție de temperatura la care ajunge uleiul dinăuntru, se schimbă presiunea în cartuș și furca devine mai moale sau mai tare.”

Anul ăsta a fost în pauză de competiții, așa că profit de ocazie și îl întreb dacă noua YZ450F 2020 nu i-a trezit pofta de a alerga anul viitor. Și Adi îmi spune: „Îmi doresc foarte tare să mă dau la anul, dar anul acesta am fost super prins cu școala, cu drumurile la competiții și am nevoie de o pauză de două luni ca să-mi rezolv problemele pe care le am la genunchi și singura șansă să fac asta este acum, în iarnă. Așa că voi încerca undeva la începutul lunii decembrie să fac această operație, astfel încât în primăvară să pot participa din nou la curse.”

Brian Jorgensen, fost pilot în Mondialul de cros, actualmente antrenor, a participat și el la eveniment, invitat fiind de Adi pentru a-i antrena pe piloții Top Cross. Și el s-a declarat încântat de noua YZ450F, care, spune el, are două laturi: una facilă, exploatabilă de rideri obișnuiți, și una foarte performantă, care le permite riderilor de top să tragă tare, cu un minimum de efort și de riscuri.

Vă reamintim articolele noastre de anul asta, pentru mai multe informații despre Adi Răduță, ambasador al mărcii Yamaha în România, și despre RAMS MX School, școala lui de motocros, susținută de Yamaha.

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account