Bautista de neoprit: încă trei victorii la Aragon!

Bautista de neoprit: încă trei victorii la Aragon!

Hegemonia lui Alvaro Bautista în acest început de sezon de World Superbike este ceva nemaiîntâlnit în acest campionat: cu cele trei victorii de la Aragon de weekendul trecut, spaniolul de la Ducati a ajuns la nouă victorii din nouă posibile!

Speranțele fanilor mondialului de Superbike erau că, odată ce campionatul va reveni în Europa, pe circuite familiare și „convenționale”, dominația binomului Bautista/Ducati Panigale V4R va fi întreruptă. Asta pentru că viteza de top ar fi fost ceva mai puțin importantă, iar schimbările rapide de direcție la viteze mici și medii – mai frecvente. În testele din extrasezon, la Jerez și la Portimao, Jonathan Rea a dominat așa cum făcea în ultimele patru sezoane. Dar la Motorland Aragon, pe teren propriu, Bautista nu le-a dat nicio șansă adversarilor. Desigur, avantajul lui în materie de viteză pe linia dreaptă din secțiunea finală a circuitului era destul de important, dar spaniolul a confirmat din nou că nu doar acolo câștigă, ci are un avantaj aproape peste tot.

Astfel, Bautista s-a calificat în pole-position și a câștigat cu aparentă ușurință toate cele trei curse, în ciuda condițiilor meteo schimbătoare și bizare (vânt și temperaturi scăzute). Jonathan Rea, în schimb, a avut parte de curse mult mai palpitante decât rivalul său de la Ducati, căci se pare că Alex Lowes și Chaz Davies au progresat suficient cât să se lupte cu arme egale cu nord-irlandezul de la Kawasaki. Chiar și așa, Rea a obținut din nou trei locuri doi, ajungând la nouă locuri secunde în nouă curse de la începutul sezonului încoace. Astfel, cvadruplul campion mondial se menține cât de cât în luptă în clasamentul general, deși dezavantajul lui este deja destul de mare: 39 de puncte îl despart de Alvaro Bautista. Pe de altă parte, Rea are un avantaj confortabil față de următorul clasat, Alex Lowes (Pata Yamaha): 47 de puncte.

Așadar, de ce domină Bautista în halul acesta și care ar fi speranțele rivalilor să îl ajungă din urmă, sau măcar să îl deranjeze cât de cât? Este clar că o parte a avantajului spaniolului vine de la puterea în plus a motocicletei sale Ducati Panigale V4R. Aceasta a fost gândită deja din varianta de serie ca fiind scumpă și ultraperformantă, devenind o bază mult mai potrivită pentru o motocicletă de competiție decât rivalele mai ieftine, care vând volum mai mare. Astfel, italienii beneficiază deocamdată de o limită de turație mult mai mare decât a rivalilor, la 16.350 rpm. Iată cum arată tabelul cu limite de turație actuale pentru WSBK. Acestea sunt calculate adăugând 3,3% la turația de putere maximă a modelului de serie.

Motocicletă                                  Limită de turație
Aprilia RSV4 RF 14700
BMW S 1000RR 14900
Ducati 1199 Panigale R 12400
Ducati Panigale V4R 16350
Honda CBR1000RR 14550
Kawasaki ZX 10 RR 2019 14600
MV Agusta F4 RR 14950
Suzuki GSX R 1000RR 14900
Yamaha YZF-R1 14700

Regulamentul spune, însă, că la fiecare trei etape aceste limite pot fi revizuite în plus sau în minus, în funcție de rezultatele obținute de piloții care folosesc motocicletele respective. Astfel, dacă un anumit producător monopolizează victoriile și podiumurile, se subînțelege că are un avantaj tehnic și, conform unui algoritm de calcul foarte complex care nu a fost publicat, turația maximă a motocicletei respective poate fi limitată în trepte de câte 250 rpm.

Problema este că, dintre piloții Ducati, doar Bautista pare să strălucească. În rest, Davies, Laverty și Rinaldi s-au luptat din greu pentru locuri în top 10 în primele două etape. De-abia la Aragon, o pistă preferată pentru Davies, galezul a urcat de două ori pe podium în cele trei curse. Deci, la o analiză sumară a rezultatelor, rezultatele lui Bautista par să se datoreze în cel puțin egală măsură abilităților sale și performanțelor motocicletei. Așadar, la revizuirea performanțelor de după aceste trei etape, este foarte probabil să nu se ia decizia scăderii turației maxime pentru bolidul din Borgo Panigale.

În plus, chiar dacă ar scădea turația maximă într-o primă fază cu 250 rpm, motocicleta din Bologna ar avea încă un avantaj enorm, căci tot s-ar tura peste 16.000 rpm, adică cu peste 1.000 rpm mai mult decât oricare dintre rivali. Se zvonește prin padoc că italienii au coborât deja voluntar turația maximă pentru un plus de durabilitate și în preîntâmpinarea situației în care ar fi obligați s-o facă.

Așadar, deocamdată dominația lui Bautista nu pare să se încheie prea curând. Și avantajul acestuia pare să fie o combinație între o motocicletă foarte performantă, care se cere pilotată în stil MotoGP, și un pilot în vârf de formă, proaspăt venit din MotoGP unde deja impresiona pe o motocicletă destul de similară. Bautista este și foarte mic ca gabarit, ceea ce ajută la accelerație și la viteza maximă (unde are un avantaj notabil și față de coechipierul Davies, care folosește aceeași motocicletă, dar are 1,83 m și 70 kg). În ciuda tuturor eforturilor, Jonathan Rea nu s-a putut apropia de rivalul spaniol deocamdată. Weekendul acesta urmează însă etapa de la Assen, un circuit preferat pentru Rea și o pistă pe care viteza maximă nu contează aproape deloc, ci mai degrabă agilitatea motocicletei la schimbările de direcție la viteză mare.

Dacă până acum Bautista nu a fost deranjat deloc în dominația sa, prevăd că la Assen se va da o luptă serioasă pe care piloți precum Rea, Lowes și van der Mark au toate șansele s-o câștige. Problema pentru aceștia este că Bautista, la avantajul pe care și l-a construit deja, își permite să aibă momente în care termină la marginea podiumului fără să piardă prea mult în clasament. Dar, în următoarele patru etape (Assen, Imola, Jerez, Misano), vom vedea ce poate cu adevărat spaniolul atunci când este provocat intens.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account