Directorul general al Ducati Corse confirma obiectivul: „Vrem sa castigam un GP. E un obiectiv ambitios, dar nu imposibil.” Pentru a reusi acest lucru, motocicleta s-a schimbat radical, pastrand insa partile bune ale versiunii GP14.3.
Intensitatea la sediul Ducati din Borgo Panigale se putea simti ieri, la lansarea echipei pentru sezonul 2015, inclusiv a noii motociclete. Claudio Domenicale, CEO Ducati, recunoaste: „Spiritul este cam ca in 2003, cand ne-am aruncat pentru prima data in MotoGP, cu putina inconstienta: ai senzatia ca participi la ceva special. Gigi Dall’Igna a facut ceva extraordinar pentru Ducati.”
Inginerul Gigi Dall’Igna nu este un om care se simte in largul sau cand este in mijlocul atentiei si in lumina reflectoarelor, dar nu ii e frica sa-si fixeze scopuri greu de atins.
„In 2014”, explica directorul general al Ducati Corse, „am reusit sa ajungem la 10 secunde de primul loc, pentru 2015 trebuie sa ajungem neaparat mai depart: obiectivul este sa castigam o cursa. Stim ca va fi foarte greu, e un obiectiv ambitios, dar nu imposibil.”
Ducati GP15 este o motocicleta complet diferita de versiunile precedente, iar diferentele sunt vizbile – incepand cu partea din fata, partea de jos a parbrizului, continuand cu cadrul si cu saua. „Dar diferentele cele mai mari nu sunt vizibile,” spune Andrea Dovizioso.
Domnule Dall’Igna, vorbim de evolutie sau revolutie?
„Ambele. Am spus mereu ca voi depune toate eforturile necesare ca sa pastrez ceea ce Ducati a facut bine in trecut. E o eroare grava pe care o fac proiectantii care arunca la gunoi tot ce s-a facut de predecesorii lor. Am incercat asadar sa pastrez toate aspectele pozitive ale lui GP14: in acest sens se poate vorbi de evolutie. Este adevarat insa ca sunt multe aspecte inovatoare, lucruri care nu au mai fost facute de Ducati si nici macar de mine: in acest sens, se poate spune ca e o revolutie.”
„Pentru a proiecta o motocicleta de MotoGP trebuie cam 18 luni, dar noi,” subliniaza Dall´Igna,„am facut primele planuri in aprilie-mai 2014, apoi am inceput sa facem desenele. Ca termen scadent ne-am fixat al doilea test de la Sepang (23-25 februarie n.r.): putem spune ca nu am terminat nici mai devreme, nici n-am intarziat.”
GP15 pastreaza si caracteristicile versiunii 14.2? Cu alte cuvinte: va asteptati sa puteti fi mai competitivi acolo unde ati mers bine anul trecut?
„Cred ca asta depinde foarte mult de piloti. Anul trecut Dovizioso a obtinut rezultate bune pe piste care ii placeau mai mult, dar acum il avem si pe Iannone, care are un stil complet diferit: si din acest punct de vedere, sa ai doi piloti atat de diferiti poate fi un avantaj.”
Procentual vorbind, cu cat e mai mic motorul de pe GP15?
„E dificil sa dau un procentaj care sa poata fi inteles. In ceea ce priveste dimensiunea liniara, diferenta este foarte mica, dar, per total, aceste numere care ar putea parea nesemnificative ne permit sa ajungem la un rezultat foarte diferit de ceea ce aveam pana acum. Dar este imposibil sa dau o cifra.”
La Sepang 2, la finalul testelor, GP15 va merge mai repede decat GP14.3?
„Nu pot sa stiu, dar este posibil sa nu fie asa. Obiectivul la Sepang 2 este sa dezvoltam ciclistica: de aceea vom pastra o marja de rezerva pentru motor, ca sa nu riscam si sa putem aduna cat mai multe date posibile si sa incheiem planul de lucru pe care ni l-am fixat. Desigur ca imi doresc sa mearga mai tare, dar nu acesta este principalul obiectiv al urmatoarelor teste. Eu sunt optimist de felul meu, dar stim faorte bine ca mai este inca multa munca de facut si vom avea cu siguranta si probleme, dar bazele de la care plecam stim ca sunt bune. Vom face teste comparative pentru a gasi punctele slabe, pentru ca apoi sa putem interveni, pastrand punctele bune.”
Se poate spune ca Ducati s-a „japonizat” acum?
„Nu. Noi am mers mai departe cu ideile noastre, chiar daca, desigur, ne uitam si la ce face concurenta. Am incercat sa urmam propriul nostru drum.”
Din cate am vazut la Sepang 1, Honda si Yamaha au evoluat si mai mult. Asta va face treaba si mai grea?
„E normal sa apara diferente dupa perioada de iarna, deoarece atat din motive de regulament (motoare limitate), cati si din cauza oportunitatilor limitate, un constructor testeaza cu greu toate versiunile, in timp ce in testele oficiale se pot face pasi importanti. Eu eram cam ingrijorat de acest aspect, nu stiam ce asi in maneca au concurentii nostri. Dar am reusit sa tinem pasul cu ei, ba chiar am evoluat putin mai mult. Asta imi da incredere.”
Este proiectul cel mai dificil de care v-ati ocupat vreodata?
„Nu stiu daca este chiar cel mai dificil, dar cu siguranta este unul dintre cele mai dificile, deoarece MotoGP este campionatul cel mai complicat, cu rivali foarte agresivi. Din acest punct de vedere, este cea mai dificila provocare pe care am infruntat-o pana acum.”
Motorul cantareste mai mult sau mai putin decat al versiunii 14.2?
„Motoarele sunt cam la fel de grele, deoarece obiectivul primar este sa dezvoltam ciclistica. De aceea nu am vrut sa ne asumam prea multe riscuri pe partea de motor, pentru a putea incerca sa dezvoltam cat mai mult motocicleta. Apoi, in cursul sezonului, vom aduce evolutii si la motor si ma astept ca la finele lui 2015 motorul V4 la 90 de grade sa cantareasca mult mai putin decat cel de pe GP14. Motorul a fost gandit de la inceput cu posibile locuri din care se mai poate pierde din greutate, dar ne vom asuma aceste riscuri cand va fi nevoie. Intai sa incepem sezonul, apoi o sa vedem in functie de rezultate. Trebuie sa gasim mereu combinatia ideala: obiectivul meu nu este sa avem cel mai puternic motor sau ciclistica cea mai buna. Nu m-am gandit niciodata sa castig o cursa pe dinamometru. E bine sa ai multi cai-putere, dar asta nu e totul.”
Despre cutia seamless ce ne puteti spune?
„Facusem deja un pas important sezonul trecut, cand am trecut de la patru la cinci trepte seamless. Actualmente doar trecerea din treapta a cincea intr-a sasea nu este seamless si, deocamdata, nu am prevazut alte evolutii.”
Sursa: moto.it.