Despre combinezoane, fermoare și penalizări: radiografia unui scandal

Fabio Quartararo era pe cale să termine pe podium cursa de la Barcelona de weekendul trecut până ce a început să plouă cu penalizări: prima pentru că a „tăiat” circuitul după ce a ratat intrarea în primul viraj, a doua pentru că a făcut ultimele patru tururi cu combinezonul complet descheiat și cu pieptul gol. El zice că o merita pe a doua, dar nu pe prima. Are dreptate?

Mai întâi, datele problemei: Fabio Quartararo, marele favorit pentru victorie în cursa de MotoGP de la Barcelona de alaltăieri, ajunsese să se lupte pentru locul trei cu Jack Miller. Francezul ratează frânarea de la primul viraj și iese larg, o ia pe breteaua de asfalt paralelă cu pista și revine, pierzând în mod evident ceva timp. Apoi, cu câteva tururi înainte de final, pare că își umblă la combinezon, scoate protecția pentru piept și o aruncă pe pistă, continuând apoi cursa cu combinezonul complet desfăcut. Asta în timp ce pe linia dreaptă de la Montmelo se ating peste 330 km/h.

Imediat după finalul cursei, Quartararo află că a pierdut poziția a treia pe care terminase, primind o penalizare de trei secunde pentru că a ieșit de pe pistă, dar a revenit prea repede și, aparent, nu a pierdut destul timp.

Apoi, la ceva vreme după, comisarii de cursă anunță încă o penalizare de trei secunde pentru francez, pentru că a mers cu combinezonul descheiat. Astfel, Quartararo, din marele favorit la victorie, ia doar cele 10 puncte aferente locului 6.

Inițial, într-un story pe Instagram, Quartararo se declară scandalizat de ambele penalizări. În legătură cu incidentul foarte neobișnuit cu combinezonul, spune că s-a trezit pur și simplu cu el desfăcut, nu știe cum. Alpinestars, producătorul combinezonului, declară că a examinat echipamentul după cursă și n-a găsit absolut nimic în neregulă, totul funcționa perfect.

Nu se vede în niciun unghi al filmării ce s-a întâmplat de fapt și cum a ajuns combinezonul lui Fabio să se deschidă larg cu câteva tururi înainte de finalul cursei. Dar deschiderea accidentală e foarte puțin probabilă. O teorie ar fi că francezul însuși a vrut să-și rearanjeze protecția de piept, deschizându-și combinezonul și aruncând-o în cele din urmă, apoi nereușind să închidă la loc combinezonul (pentru asta ar trebui să stai cât se poate de drept, or la 330 km/h e cam complicat să faci asta). Apoi, în disperarea de a nu pierde locuri și, implicit, puncte, a continuat așa până la finiș, sperând să nu fie luat prea tare la ochi.

De ce ar fi avut nevoie tocmai Quartararo de acea rearanjare în mijlocul cursei, deși toți piloții poartă același gen de combinezon și de protecție pentru piept? Un motiv ar putea fi faptul că francezul aleargă mereu cu combinezonul direct pe piele, fără acel „undersuit” care absoarbe transpirația și face combinezonul să alunece mai facil la îmbrăcare și dezbrăcare. Protecția de piept va aluneca foarte ușor pe pielea transpirată a riderului, ajungând într-o poziție incomodă. Tot Fabio este cel care stă pe grilă cu combinezonul desfăcut și pieptul dezgolit (în cel mai pur stil de „băiat” din Nisa, nu că am judeca sau ceva) și își pune în ultimul moment protecția de piept, închide combinezonul, apoi casca și mănușile. Mai multe lucruri de făcut în ultimele momente înainte de start înseamnă mai multe probleme care pot apărea dacă nu le faci bine (protecția de piept pusă greșit, combinezonul închis incomplet etc.).

După ce s-a calmat, Fabio a căzut și el de acord că ar fi meritat steagul negru, adică eliminarea instantanee din cursă, după pocinogul cu fermoarul desfăcut. Și cam toți piloții au spus la fel. Regulamentul spune că piloții trebuie să poarte corect echipamentul pe toată durata cursei. Importanța acestei reguli este foarte mare, pentru că se referă la siguranță. Francezul a declarat că steagul negru se impunea, „mai ales după ce s-a întâmplat săptămâna trecută”, referindu-se la moartea lui Jason Dupasquier. Cert este că, dacă Fabio ar fi căzut în acele ultime tururi (ceva foarte probabil, la cât de intens se lupta cu Miller pentru locul 3), ar fi fost în mare pericol. Nu doar pentru că nu ar mai fi avut protecțiile în zona pieptului, ci și pentru că un combinezon care flutură, desfăcut, se va deplasa în toate direcțiile atunci când va fi supus forțelor unui impact. Mai mult de atât, airbag-ul din costum nu s-ar declanșa dacă costumul nu e închis.

Sigur, unii pot spune „da, dar riscul era al lui”. Sigur, dar nimeni nu are dreptul să-și asume acest risc de unul singur, împotriva regulamentului și minimei rațiuni. Cum am văzut sâmbăta trecută, la Mugello, acest sport este deja destul de periculos și când toate măsurile de siguranță funcționează, nu e nevoie să fie „condimentat” cu riscuri în plus.

Cât despre penalizarea pentru tăierea pistei, aici tind să fiu de acord cu Fabio. S-a constatat că a pierdut doar 7 zecimi de secundă cu acea ieșire în decor, în loc de minimum o secundă, așa că a primit penalizarea de trei secunde. Dar un pilot nu are cum să evalueze acea pierdere, nu la zecimi de secundă, oricum. A fost clar că francezul a pierdut timp cu acea ieșire, deci nu cred că se impunea o penalizare ulterioară. Sigur, un argument ar fi că acele bretele asfaltate au un rol de siguranță, astfel încât riderii să nu cadă în pietriș imediat ce au ieșit de pe pistă. Faptul că ele sunt acolo le dă un plus de siguranță piloților să încerce manevre mai hazardate, pentru că nu au atât de mult de pierdut. Și tocmai de aceea ar trebui ca regulamentul să le impună o pierdere minimă acceptabilă pentru o astfel de ieșire, pentru a-i descuraja de la a încerca acele manevre hazardate care îi fac să ajungă acolo.

Dar, în situația de față, cred că nu se impunea penalizarea. Cert este că Fabio a ieșit pe plus, căci a evitat până la urmă descalificarea cu steag negru (și zero puncte în cursă), probabil pentru că acei comisari de cursă au fost prea uimiți de imaginile cu pieptul gol al lui „El Diablo” ca să mai reacționeze. Și, până să-și dea seama ce au de făcut, s-a terminat cursa. Dar, dacă tot au greșit-o, puteau s-o lase așa. Pentru că acea penalizare de trei secunde venită ulterior e prea puțin, prea târziu ca să mai conteze cu adevărat și prea lejeră pentru gravitatea situației.

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account