Industria auto-moto ar fi avut timp să se pregătească, încă din 2017, atunci când renunțarea la utilizarea cromului hexavalent a fost inclusă în directiva REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of Chemicals) a Uniuniii Europene. Întrebarea care se pune este dacă a făcut-o cu adevărat.
Dar, parcă mai mult decât niciodată, elementele cromate se regăsesc din abundență pe mașini și motociclete. Această realitate s-ar putea schimba și, chiar începând din acest an pentru vehiculele noi.
Uzul cromului hexavalent are potențial cancerigen, în cazul operatorilor implicați în procesul de producție. Nu doar industria europeană este vizată ci și cea americană, California Air Resources Board (CARB) având aceleași intenții prohibitive din 2027.
Desigur, vestea nu este una deloc plăcută atât pentru amatorii de accesorii cromate cât și pentru sumedenia de producători.
Am investigat alternativele. Există sisteme de tip spray de aplicare a cromului, care folosesc un strat de argint veritabl sigilat ermetic între două sau mai multe straturi uretan. Acestea sunt și mai ieftine, dar dificil de aplicat la scala industrială. În imaginea de mai sus poți observa un astfel de kit, propus de compania Future Chrome. Producătorii auto au început să folosească elemente matritațe gata colorate, așa cum face Renault, care a experimentat, de dragul unui look premium și cu materiale precum pluta sau ardezia.
Poate că în cazul automobilelor o lipsă a pieselor cromate ar fi mai ușor de digerat de către public, dar ținând cont că elementele cromate definesc motocicletele clasice, provocarea este una mare pentru industria moto.