Mol
Mol
Mol

Honda brevetează ambreiajul acționat electronic

Honda a brevetat un ambreiaj acționat electronic „by wire”, eliminând legătura directă (mecanică sau hidraulică) dintre manetă și ambreiaj. Sistemul folosește numeroase informații furnizate de senzorii motocicletei și permite funcționarea mai rafinată a sistemelor electronice de control.

Poate cea mai mare diferență dintre motocicletele moderne și cele de acum două decenii este reprezentată de electronica prezentă din ce în ce mai mult. Sistemele de control din ce în ce mai sofisticate sunt posibile datorită accelerației ride-by-wire, care elimină controlul direct (prin cablu) între manșonul drept și clapetele de accelerație, înlocuindu-l cu un cablu electric care transmite informațiile unei centrale electronice, care gestionează toți parametrii motorului. Această tehnologie a avut succes și pentru că senzația pe care o ai când răsucești manșonul de accelerație este aproape aceeași. Yamaha, cu modelul R6 din 2006, a fost primul producător din lume care a urmat acest drum, iar astăzi rar mai găsești o motocicletă nouă fără ride-by-wire.

Acum, folosind același concept, Honda a brevetat un ambreiaj „by wire”, adică un ambreiaj acționat electronic. Brevetul Honda pornește de la ideea unui ambreiaj acționat hidraulic, printr-o manetă de pe ghidon, dar elimină legătura directă între manetă și motor. Poziția manetei este monitorizată electronic de un procesor, care trimite informații unei unități de control a presiunii hidraulice, care, la rândul său, cuplează sau decuplează ambreiajul. Spre deosebire de un ambreiaj convențional, care permite cuplarea dintre transmisie și motor în starea sa de repaus, decuplând doar atunci când se trage maneta, sistemul Honda trece automat în starea decuplat. Atunci când se eliberează maneta de ambreiaj, un motor electric mișcă pistonul din cilindrul principal al ambreiajului, aplicând presiune hidraulică în cilindrul secundar pentru a acționa ambreiajul. Asta înseamnă că instalația este gândită pentru a elimina erorile grave și, în cel mai rău caz, unitatea va fi decuplată, în loc să fie imposibil de decuplat (cum ar fi cazul unui ambreiaj convențional atunci când se rupe cablul, de exemplu).

Unitatea principală de control analizează și informații precum poziția manșonului de accelerație, treapta de viteză, viteza motocicletei, turația motorului și mișcarea pedalei schimbătorului, pentru a se asigura că fiecare acționare a ambreiajului este perfectă. Cu atâtea informații în plus gestionate de sistem, posibilitățile de configurare sunt destul de multe. De exemplu, motocicleta ar putea acționa ambreiajul complet automat în anumite situații sau moduri preselectate de la ghidon, sau ar putea lucra în armonie cu un quickshifter pentru a asigura schimbări de treaptă line și rapide, fără ca pilotul să-și bată capul cu acționarea ambreiajului. În plus, acest sistem creează posibilitatea rafinării suplimentare a tuturor sistemelor electronice ale motocicletei.

Desigur, Honda nu a uitat faptul că motocicliștii se așteaptă la o senzație familiară la manetă, chiar și cu un ambreiaj controlat parțial de către centrala electronică. Din acest motiv, brevetul include și un „dispozitiv de generare de forță”, care acționează asupra manetei, dându-i pilotului același feedback cu care este obișnuit la o manetă de ambreiaj. În plus, sistemul poate să știe și când se pornește de pe loc sau când motocicleta e oprit, cuplând sau decuplând foarte lin ambreiajul. Astfel, acele jenante opriri ale motorului la pornire ar trebui să devină istorie.

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account