Honda NX650 Dominator este o motocicletă care a scris istorie în anii `90.

foto: Sebastian Berceanu
Este foarte posibil ca acest nume să nu îți sune necunoscut, chiar dacă te-ai apucat mai recent de motociclism. Este foarte posibil și ca unii dintre cititorii noștri chiar să se fi dat pe o Honda Dominator. Fără a căuta să inventăm lucruri din pix sau din tastatură, zilele trecute am văzut o Honda Dominator pe șoselele patriei.
Honda Dominator a fost produsă între anii 1988 și 2003, fiind propulsată de un monocilindru de 644 cmc, răcit cu aer, care poate depăși lejer 100.000 de kilometri. Cei 44 de cai putere sunt livrați la 6.000 rpm, iar cuplul este omniprezent. Acest lucru, combinat cu o poziție de pilotaj foarte „înfiptă”, cu trunchiul drept, fără a deveni incomodă la drum lung, a făcut ca motocicleta să se vândă bine, mai ales în Europa. NX650 Dominator se descurca cu brio atât în oraș, cât și în ieșirile tip soft-enduro, lucru pe care l-am testat personal timp îndelungat.
Ți-aș putea povesti multe despre Honda Dominator și cred că am să o fac, la momentul potrivit, într-un articol separat.
Până atunci, trebuie însă să știi că Honda a depus cereri de înregistrare în Uniunea Europeană dar și în Noua Zeelandă a denumirilor „NX” și „NX500”. Aceasta nu poate însemna decât că trebuie să ne așteptăm la o motocicletă adventure de talie mai mică.
Din păcate, nostalgicii care își doresc un monocilindru nu par a avea câștig de cauză, întrucât cel mai la îndemână candidat pentru NX500 este propulsorul cu doi cilindri paraleli de 471 cmc, instalat pe gama CB500. Posibil o variantă mai spartană a CB500X, cu roată față de 21 de inch, așa cum avea si Dominator? Am spus spartan, dar nu și simplist, atenție…
Din păcate, Honda nu va putea apela la denumirea „Dominator”, întrucât Norton deține dreptul de uz comercial a acesteia, trademark-ul Honda fiind anulat în Europa, în 2019, din cauza inutilizării. Însă, literele NX sunt suficient de încărcate de istorie pentru Honda, întrucât japonezii au câștigat între anii 1986 și 1989 raliul Dakar, cu prototipurile NXR750V și NXR800V, modele ce pot fi considerate părinții spirituali și nu doar, ai Africa Twin.

Honda Dominator, într-o versiune scrambler în viziunea românului Nelu Chesaru. Ar fi complicat pentru Honda să producă așa ceva? Observând apetența pentru scramblere, răspunsul poate fi de ce nu?
Iar un NX500 cu tentă retro, care capitalizează pe baza aspectului Africa Twin, ar fi o motocicletă care și-ar găsi locul azi pe piață. Ba chiar, ar putea fi pentru unii cumpărători opțiunea mai light în față altor modele cu multă istorie în spate, precum noua Aprilia Tuareg 660 sau desigur, Yamaha Ténéré 700.
Și, la fel cum NX Dominator era disponibiliă într-o sumedenie de variante, de la 125 la 500 cmc, trebuie spus că Honda a înregistrat încă de anul trecut denumirile „NX150” – în Indonezia, „NX200” în India și „NX400” în Singapore. Este clar, se pregătește ceva.