Aprilia continuă tradiția motocicletelor sportive cu ghidon înalt, cu un naked gândit pentru utilizarea zilnică, neapărat într-un registru distractiv. Intră în scenă Tuono 457.
Designul Tuono 457 a plecat de la o foaie albă.
Pentru prima dată pe un Tuono, farul este minimalist, demn de o motocicletă naked. Din acest punct de vedere, acesta este cel mai rebel Tuono de până acum, păstrând însă ADN-ul gamei. Farul LED păstrează farul clusterul triplu caracteristic Aprilia, interpretat într-o manieră inovatoare, cu un mic spoiler inferior, o trimitere la Tuono 1000 R.
Rezervorul emană în mod evident sportivitate și are un design ergonomic. Este conceput special pentru a se potrivi cu ghidonul lat, pentru o experiență dinamică și distractivă. Micile carene laterale și codița sunt o altă noutate, iar motorul cu două cilindri cu funcție portantă este expus aproape complet vederii, la fel ca și cadrul din aluminiu cu două grinzi.
Evacuarea plasată sub motor contribuie la aspectul curat al motocicletei, oferind totodată o mai mare libertate în ceea ce privește poziționarea scărițelor pentru pasager. Șaua de 800 mm este scobită pe laterale pentru a ajuta pe cel sau cea din șa să pună picioarele pe sol. Există și un capac tip monopost în lista de accesorii.
Tuono 457 este propulsat de motorul bicilindric de 457 lansat pe RS 457.
Este un motor cu două cilindri paraleli, răcit cu lichid, cu distribuție dublă și patru supape pe cilindru, cu o putere maximă de 47,6 CP la 9.400 rpm, maximul posibil pentru A2.
82% din cuplul maxim de 43,5 Nm este disponibil la 3.000 rpm. Compact și ușor, propulsorul contribuie la atingerea unui raport putere/greutate record. Greutatea motocicletei fără lichide este de doar 159 kg. Tehnicienii Aprilia au lucrat din greu pentru optimiza gabaritul propulsorului care integrează complet circuitul de răcire și circuitul de recuperare a gazelor din motor, obținând o eliminare a conductelor externe. Carterul este împărțit orizontal în două părți, pentru a reduce și mai mult volumul și a face structura mai robustă.
Au fost folosite diverse soluții pentru a minimiza frecarea internă: cilindrii sunt decalați cu aproximativ 6,5 mm față de arborele cotit, reducând frecarea în timpul împingerii pistonului, contraarborele și pompa de apă funcționează pe rulmenți cu role în loc de bucșe, iar știfturile pistonului sunt supuse unui tratament de suprafață DLC (Diamond-like Carbon). Nu în ultimul rând, cutia de viteze folosește cuști cu role în loc de bucșe, la fel ca la motoarele V4 ale Aprilia, plus o nouă soluție patentată de lubrifiere, cu un sistem integrat în axele furcilor de schimbare.
Axele cu came ale sistemului de distribuție sunt goale și folosesc cupe calibrate pentru a deplasa supapele, reducând inerția. Ambreiajul multidisc cu baie de ulei este asistat si are un sistem anti-patinare. Spre deosebire de RS 457, transmisia finală a lui Tuono 457 este mai scurtă ca urmare a adoptării unei foi cu un dinte suplimentar.
Tuono 457 este singura motocicletă din segment cu un cadru din aluminiu.
Furca de 41 mm oferă o cursă de 120 mm, amortizorul oferă 130 mm, iar bascula asimetrică este fixată direct pe motor. Sistemul de frânare dispune de o pereche de etriere ByBre (cu montare radială pe față) care lucrează cu un disc de oțel de 320 mm în față și un disc 220 mm în spate. Maneta de frână de pe ghidon este reglabilă, frânarea fiind asistată de un sistem ABS cu două canale Bosch. Roata spate este de 150 mm, dimensiunea considerată de Aprilia cea mai potrivită pentru acest șasiu.
Nici electronica nu este de ignorat. Există Ride by Wire, cu trei moduri de pilotaj, Eco, Sport și Rain, Aprilia Traction Control, reglabil, opțiune pentru quickshifter și, un ecran TFT color de 5 inch, cu conectivitate smartphone și sistem infotainment.
Nu în ultimul rând, ținând cont că o Aprilia Tuono 660 are un preț recomandat de vânzare pentru România de 8.874 de euro plus TVA, ne putem aștepta ca Tuono 457 să coste semnificativ mai puțin.