Sistemele electronice ne duc înspre „minunata lume nouă”, în care ni se pare că deja nu ne mai putem descurca fără ele. Cert este că atât siguranța, cât și facilitatea pilotajului, au fost îmbunătățite semnificativ datorită sistemelor electronice. Vă vom prezenta în continuare un DEX al electronicii pe motocicletă.
Mod de pilotaj – Opțiuni (de obicei selectabile de la ghidon) legate de felul în care motorul dezvoltă puterea. Afectează răspunsul motorului la accelerare și performanțele motocicletei.
Ride-by-wire – Sistem electronic care înlocuiește clasicul cablu de accelerație cu o legătură electronică. Astfel, riderul răsucește manșonul de accelerație, viteza și unghiul acestuia sunt măsurate de un computer, apoi „creierul” motocicletei decide cât de mult să deschidă clapetele.
IMU – I se mai spune și centrală de măsură inerțială. Este o unitate electronică formată din senzori care detectează mișcarea pe mai multe axe. Astfel, creierul electronic al motocicletei știe în orice mooment cât de mult este înclinată motocicleta, cât de repede se înclină, cât de tare frânează, accelerează, dacă se ridică pe o roată etc. și acționează în consecință.
Controlul tracțiunii – Sistem care ajustează livrarea puterii atunci când constată că roata spate patinează sau este pe cale să patineze pe accelerare. Cele mai simple sistem taie brutal accelerația și/sau aprinderea, cele mai complexe iau în considerare și înclinarea motocicletei, viteza, turația motorului etc. și sunt setabile pe mai multe niveluri de intervenție.
Anti-wheelie – Dacă ești stunt rider, acest sistem e Anticristul. Prin senzorii IMU, acest sistem detectează momentul când motocicleta se ridică pe o roată și taie ușor aprinderea sau chiar accelerația, astfel încât să nu se ridice prea mult și să oblige pilotul să închidă gazul (ceea ce duce la pierdere de timp pe circuit).
Quickshifter – sistem care permite schimbarea în treaptă superioară fără să închizi gazul, pentru economie de timp și de efort. De câțiva ani există și quickshifter pentru schimbare în treaptă inferioară, care te scutește de acționarea ambreiajului.