Progresele în studiul aerodinamicii din MotoGP își găsesc loc și pe stradă

Aerodinamica din MotoGP se face din ce în ce mai întâlnită și în motociclismul stradal.

aerodinamica motogp

Dintâi au fost wingleturile, menite să sporească forța de apăsare a roții față. Aceasta pentru că la viteze foarte mari, motocicletele aveau tendița să se ridice pe o roată, iar sistemul anti-wheelie, gestionând doar motorul, nu avea cum să facă față. Apoi, modele precum Ducati Panigale V4 sau RS660, Tuono 660 sau RSV4 au adoptat această soluție, care le ajută să devină mai stabile nu doar la viteze mari ci și pe frânare.

aerodinamica motogp

Atenția s-a mutat acum asupra furcii, fiecare producător care aleargă în MotoGP încercând diferite soluții pentru o aerodinamică optimizată. S-ar putea spune că este vorba despre câștiguri marginale, dar nu neapărat, întrucât aerul turbulent care se forează în spatele furcii este tocmai cel care ajunge la radiatoare. Ducati, producătorii care se „joacă” probabil cel mai mult cu aerodinamica, a ales să acopere tuburile superioare ale furcii, Suzuki a „încapsulat” tot ce a găsit în partea inferioară a furcii, iar Yamaha are un patent interesant.

aerodinamica motogp

Cele două piese alunecă una peste cealaltă, spațiul dintre ele având rolul de a disipa apa, fără a permite acumularea de reziduri.

Dacă îl studiem, observăm că în prima fază, inginerii Casei din Iwata s-au gândit să acopere brațele furcii cu un carenaj în forma clasică de lacrimă, ideală pentru a elimina turbulențele. Singura problema e că aceasta ar funcționa precum o cârmă sau pentru a folosi un termen din aviație, precum direcția unui avion. Desigur, atunci când furca se rotește în ax. Soluția găsită e una simplă și anume, „retezarea” cozii precum în imaginea din stânga, așa după s-a gândit încă din anii `30, specialistul german în aerodinamică, Wunibald Kamm. Astăzi, o formă precum cea din patentul Yamaha este denumită o coadă Kamm.

Yamaha are un întreg kit aerodinamic pentru M1. Posibil ca în viitor să găsim așa ceva și în cataloagele aftermarket, nu doar parbrize și carene racing…

Ce e și mai interesant, este că un astfel de design și-a găsit pentru scurt timp locul pe o motocicletă de cross, și anume Suzuki RM250. Se întâmpla în 1996, iar pe atunci inginerii nu se gândeau atât la aerodinamică, ci la cum să facă această motocicletă cât mai „cool”, inclusiv în ce privește designul. Pentru că ea s-a bucurat de foarte mult succes în epocă, dar asta e o altă poveste.

So Nineties! Iar în șa este nimeni altul decât Roger de Coster!

Desigur, poate părea că s-a intrat prea mult în detalii și pe motociclistul obișnuit nu îl vor interesa niciodată astfel de mărunțișuri. Însă, pentru motorul termic, un flux de aer lipsit de turbulențe în spatele furcii înseamnă un radiator și prize de aer mai mici și mai ușoare.

Adevărata miză este însă în domeniul motocicletelor electrice, spre care toți producătorii se îndreaptă. Aici, orice mică îmbunătățire adusă aerodinamicii se transformă în kilometri extra de autonomie. Este cunoscut patentul Piaggio, care propune wingleturi pe un scuter MP3. Iar acestea nu sunt acolo doar pentru efectele deja discutate ci ele s-ar și mișca în viraje de o manieră asemănătoare cu cea a eleroanelor unui avion. Iar la care, în MotoGP se putea doar visa, pentru că astfel de sisteme sunt interzise. Astfel, în abordarea unui viraj eleroanele își vor schimba poziția, în jos sau în sus, generând apăsare aerodinamică acolo unde este nevoie: pe interiorul virajului la intrare, pe ambele părți odată scuterul stabilizat pe viraj și pe exterior la ieșire.

Deși pare extrem de complicat, platformele IMU regăsite pe majoritatea motocicletelor de top actuale, dar și centralele electronice au deja capacitatea de calcul pentru a gestiona și această sarcină. Așadar, iată, deși enervantă pentru unii, electrificarea poate avea și părți interesante.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account