Test Second-Hand: Yamaha FZ6

Cei care vor o motocicleta destul de ieftina de cumparat si de intretinut, fiabila, care sa se preteze atat utilizarii in oras cat si turelor in forta pe serpentine, poate ocazional si pe pista, ar trebui sa ia in considerare o Yamaha FZ6.

[wzslider]

foto: Dragos Savu

Yamaha FZ6, in variantele naked, FZ6N, si Fazer (semicarenata), a aparut in 2004, ca urmas al apreciatei FZS600 Fazer. Cadrul era acum de aluminiu, mai rigid, iar motorul alimentat cu injectie era derivat din cel al supersportivei R6. Aspectul este cat se poate de actual si in zilele noastre, cu silueta eleganta, compacta si cu cele doua evacuari amplasate sub sa.

Cu un parbriz (sau in varianta Fazer, cu semicarena), FZ6 poate fi un tourer destul de competent, in timp ce dimensiunile reduse si agilitatea o fac ideala pentru naveta in oras. Motorul puternic, avid de turatie, plus manevrabilitatea excelenta inseamna ca riderul de FZ6 nu se va face deloc de rusine pe serpentine, ba chiar dimpotriva. Si, atata timp cat nu vrem sa batem recorduri pe tur, naked-ul din Iwata ne poate distra pe cinste si pe circuit, mai ales daca pista nu este una de viteza mare.

IMG_3948

Motor & transmisie

Propulsorul cu patru cilindri in linie este, de fapt, unul de R6, a carui putere maxima a fost redusa, obtinand in acelasi timp un plus de cuplu la turatii joase si medii. Cel putin, asa zic cei de la Yamaha. Caci motorul nu impresioneaza deloc prin felul in care trage de jos, necesitand biciuirea serioasa a celor 98 de cai-putere ca sa simti ca se intampla ceva. Ce-i drept, atunci cand tragi de gaz cu nadejde, motorul nu este zgarcit cu senzatiile tari. Sunetul cvadricilindricului devine salbatic si peisajul incepe sa se deruleze cu repeziciune pe langa rider.

Sistemul de injectie nu este reglat grozav, astfel incat motorul smuceste putin la deschiderea initiala a gazului, o problema rezolvata odata cu aparitia variantei S2, in 2007. Acceleratia cu o cursa moarta cam prea mare nu ajuta nici ea la acest capitol

Schimbatorul de viteze este destul de rigid, necesitand o apasare sanatoasa pentru a cupla, fara ca aceasta sa devina vreodata o problema majora. Ambreiajul multidisc in baie de ulei, actionat mecanic, este putin cam greu de actionat, dar si peste asta se trece repede cu putina obisnuinta.

Suspensii & frane

Suspensiile naked-ului din Iwata sunt destul de bine puse la punct, desi posibilitatile lor de reglaj sunt limitate. Sunt gandite mai degraba pentru utilizarea sportiva decat pentru confort, dar nu se poate spune ca sunt prea rigide. In pilotajul sportiv, suspensiile se descurca admirabil in mediul stradal si chiar si pe pista, pana la un anumit nivel. Odata ce se forteaza peste acest nivel, FZ6 te anunta prin unduiri si pierderi usoare ale aderentei ca este cazul sa o lasi mai usor. Dar se poate ajunge la un ritm destul de ridicat.

Franele, derivate din cele de R6, au mai mult decat suficienta putere si sunt destul de usor de dozat, dar trebuie intretinute. Daca maneta da o senzatie „lemnoasa” la franare puternica, e semn ca trebuie schimbat lichidul de frana si curatate etrierele. Un set de furtune imbracate in tesatura metalica nu ar strica, daca iti place pilotajul sportiv.

Comportament dinamic

Yamaha FZ6 exceleaza prin agilitate si precizie, desi stabilitatea la viteze mari, pe suprafete cu denivelari, poate lasa de dorit. La viteze mici, geometria ciclisticii axata pe manevrabilitate face ca ghidonul sa tinda sa cada spre interiorul virajului, innodand fata. Aceasta caracteristica necesita ceva obisnuinta si o mana sigura la manevrele executate din scurt. Odata ce se controleaza bine in aceasta faza, naked-ul japonez devine o arma excelenta pentru strecurarea in spatiile stranse din trafic.

IMG_3930

Caracter practic

Spatiul sub sa este semnificativ mai mic decat al predecesorului, FZS600, din cauza evacuarii amplasate sub sa. In rest, pozitia este destul de confortabila (desi eu personal as fi preferat un ghidon ceva mai lat), protectia aerodinamica e suficienta pentru 130-140 km/h constanti daca ai un parbriz aftermarket si ai la dispozitie mai multe moduri de a fixa bagaje. Pasagerul sta destul de bine daca nu este masiv sau foarte inalt.

Consumul este mai mult decat rezonabil daca se merge lejer (5 – 5,5 l/100 km) si nu prea trece de 6,5 – 7 l/100 km oricat ai forta. Rezervorul de 19 l asigura o autonomie mai mult decat suficienta.

Estetica, finisari si fiabilitate

Yamaha FZ6 arata bine si la 11 ani de la lansare, iar calitatea fabricatiei este foarte buna. Cu toate acestea, majoritatea elementelor vizbile la exterior necesita ingrijire permanenta, altfel coroziunea incepe sa-si faca aparitia.

Fiabilitatea este ireprosabila. FZ6 este genul de motocicleta care continua sa functioneze decent chiar daca proprietarul este axat mai mult pe forja decat pe intretinerea minutioasa. Acestea fiind zise, suspensiile isi pierd semnificativ din eficienta daca revizia lor este neglijata mai mult de doua sezoane.

IMG_3964

Echipare

Bordul lui FZ6 nu abunda in informatii. Varianta naked nu prea are cu se se lauda in materie de echipare, in afara de evacuarea sub sa. Cricul central a fost inclus in echiparea de serie a versiunii Fazer, dar era optional pentru FZ6. Pentru aceasta din urma, un parbriz aftermarket este o investitie buna. Versiunile S2, incepand cu 2007, au primit ABS ca optional. Existenta ABS-ului se reflecta si in preturile exemplarelor pe piata second-hand.

Pret

Cei care cauta un FZ6 de vanzare au de unde alege, iar preturile incep de la circa 2.000 de euro pentru exemplare muncite, din 2004-2005, si ajung la aproximativ 4.000 de euro pentru modele mai recente (varianta S2, cu cateva imbunatatiri, aparuta dupa 2007), in stare perfecta. Daca va permiteti, va recomandam sa optati pentru un S2.

 

NE PLACE

– Manevrabilitate. Caracter sportiv.

– Polivalenta. Agilitate in oras.

– Performante. Motor puternic.

NU NE PLACE

– Cuplu la turatii joase. Acceleratie care smuceste.

– Directie care tinde sa se inchida la viteze mici.

– Vibratii la turatii mari.

 

DATE TEHNICE

Motor       4 cilindri in linie, racit cu lichid, 600 cmc

Putere     98 CP la 12.000 rpm

Cuplu      63 Nm la 10.000 rpm

Transmisie   cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc in baie de ulei

Suspensii    fata furca cu jambe de 43 mm, cursa 130 mm, spate monoamortizor, cursa 130 mm

Masa proprie  192 kg la gol

 

 

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account