Turism moto – Turcia: La granita dintre lumi

Multi dintre amatorii de calatorii epocale se pierd in visuri cu Australia, America de Sud sau Africa. E foarte usor sa uiti ca unele dintre cele mai interesante calatorii pe care le poti face cu motocicleta sunt mult mai la indemana decat expeditiile transoceanice inspirate de diverse filme. Cei cinci calatori din acest articol au ales ca destinatie Turcia. Si nu au regretat nicio secunda.

[wzslider]

foto: Dragos Borcanea

Lucrurile au inceput simplu, cum se intampla de obicei: cinci prieteni motociclisti aveau 12 zile la dispozitie pentru o calatorie in vara anului 2013. Prea mult ca sa mergi doar in tara, prea putin ca sa ajungi in Siberia si inapoi. Traseul s-a facut aproape de la sine: un tur al Turciei, trecand de la malul Marii Mediterane pana la litoralul Marii Negre, prin Podisul Anatoliei. Oameni cu spirit de aventura, eroii nostri nu si-au facut un traseu amanuntit, nu au facut rezervari, ci au ales o directie generala si au lasat restul in voia sortii. O calatorie e mult mai interesanta atunci cand nu ai deadline-uri si trasee fixe de respectat.

Zis si facut: cei cinci, calare pe motociclete foarte diferite intre ele (BMW K 1300 R, Ducati Monster, BMW R 1200 RT, Honda VFR1200 si BMW K 1200 S) au plecat intr-o dimineata de vara din Macin, locul lor de bastina, cu destinatia Istanbul. Singurul lor deadline era sa ajunga in aceeasi zi si sa se cazeze in fostul Constantinopol, urmand a-l vizita a doua zi. Drumul nu a fost unul scurt, au pierdut destul de mult timp si in vama, dar au ajuns seara in Istanbul. Gasirea unui loc de cazare a durat mai mult decat s-au asteptat, in primul rand din cauza imensitatii orasului de la granita dintre continente, complicata de faptul ca traficul era infernal, aproape de miezul noptii. Asta si pentru ca Turcia era in plin Ramazan (asa se cheama sarbatoarea musulmana Ramadan in turca) si lumea incepea sa fie activa dupa lasarea noptii. Tot sarbatoarea musulmana a facut gasirea unei banale beri la ceas de seara un lucru problematic, dar care, in cele din urma, s-a rezolvat.

DSCF9229

Dupa ce au vizitat Istanbulul, un oras de-a dreptul uluitor, cu un trafic pe masura (Bucuresti pare Elvetia in ceea ce priveste respectarea regulilor rutiere), cei cinci calatori si-au continuat drumul, urmand conturul Marii Mediterane, in partea asiatica a Turciei, pe la Bursa, Izmir si Antalya. In Antalya au ales sa ocoleasca zona turistica, plina de hoteluri si de plaje amenajate, si sa viziteze in schimb orasul propriu-zis. Se asteptau la ceva in genul statiunii Mamaia, dar Antalya e un oras foarte mare, cam cat Constanta. Si, desi e un oras pe litoral, are doar doua plaje, situate la capetele opuse ale localitatii, eroii nostri fiind la un moment dat nevoiti sa ia autobuzul de la o plaja la alta (un drum de 3 ore!) intr-o stare avansata de foame. Tocmai ziua de relaxare la plaja s-a dovedit cea mai grea, in cele din urma.

Din Antalya, cei cinci calatori voiau sa ia un feribot spre Cipru, pentru a explora insula din Mediterana. Asa ca au pornit de-a lungul litoralului spre Tasucu, locul de unde te poti imbarca pe un astfel de feribot. Drumul pe malul marii este unul superb, cu un peisaj de vis si o suprafata foarte lisa si alunecoasa. Riderii romani au simtit pericolul si au mers cu grija, un sentiment strain, se pare, pentru eroii locali pe scutere Apache, care forjau pe acolo ca si cum ar fi fost in plina cursa de MotoGP. Stresul era si mai mare pentru Dragos, calare pe un K 1300 R nou-nout, caci pneul sau spate ajunsese aproape de limita de uzura.

DSCF9408

Tasucu este un sat pe malul Mediteranei de unde pleaca doua feriboturi spre Cipru, dar portul de unde se pleaca este izolat, ajungandu-se acolo pe un drum neasfaltat. Calatorii au avut ghinion, caci, tot din cauza sarbatorilor religioase din Turcia, feribotul nu circula timp de trei zile. Cei cinci au cautat un loc de cazare si au gasit un hotel mizerabil si infestat de furnici la 50 km departare. Au hotarat ca nu era un loc bun de innoptat si si-au continuat drumul, intalnindu-se la un moment dat cu o gasca de tineri turci pe calare pe mopede care mai de care mai bricolate si modificate, foarte incantati sa ii intalneasca pe calatorii nostri si pe ale lor motociclete.  Au ajuns intr-un orasel in mijlocul unei petreceri generale, au gasit loc de cazare si a doua zi au mers sa viziteze Tuz Gölü, un lac sarat care seaca aproape in intregime pe timp de vara, lasand un strat uniform de sare pe margini. Eroii nostri se asteptau la o suprafata ca la Bonneville, in Utah, unde se stabilesc recorduri de viteza, dar fundul uscat al lacului se crapa foarte usor si avea dedesubt un strat gros de noroi. Deci incercarile de doborare a vreunui record de viteza ieseau din discutie. Au intrat totusi cu motocicletele pe lac, pentru cateva poze. In soarele verii, apa lacului producea niste efecte vizuale stranii: dintr-o parte se vedea albastra, iar din cealalta roz.

DSCF9488

Continuandu-si calatoria spre nord, cei cinci rideri au ajuns la litoralul Marii Negre, care in Turcia nu este considerat o zona turistica importanta. In primul loc in care au intrebat de cazare, localnicii mai aveau putin si bufneau in ras. Nu exista niciun hotel acolo. GPS-ul i-a dus pana la o casa in varful unui deal, care parea luata din filme horror, dar acolo se pare ca era doar o gradinita. Au continuat drumul pana intr-un orasel de 12.000 de locuitori (in Turcia se specifica numarul de locuitori la intrare in localitate), care se pare ca iesisera toti in strada la o petrecere generalizata. Au gasit cazare intr-un hotel unde tocmai se termina un botez. De la un chiosc enorm au mancat cea mai buna mancare din toata calatoria, au baut cateva beri si s-au bucurat de spectacolul oferit de petrecerea localnicilor, care s-a terminat cu focuri de artificii. Dimineata, cand sa bea cafeaua, nu mai era absolut nimeni pe strada, in afara de un ins dubios, cam cherchelit, dar aparent prietenos, care, ca un fel de gluma (cred ei), a scos la un moment dat un pistol si l-a fluturat pe sub nasul riderilor, carora le cam inghetase zambetul pe fata.

Motociclistii si-au continuat drumul, ghidati de GPS, ajungand la un moment dat pe un drum neasfaltat care urca un deal si parea sa nu se mai termine. Dupa ce au urcat o ora pe un drum foarte dificil, au ajuns la un sat mic in varful dealului si la un drum (prost) asfaltat. Pe acel deal au avut parte de unele dintre cele mai frumoase privelisti din intreaga calatorie. Au ajuns la o benzinarie unde un alt client i-a intampinat ca pe niste rude pe care nu le mai vazuse demult, stand la taclale si fiind foarte prietenos.

DSCF9499

Ajungand la asfalt bun, prietenii nostri au tras de gaz cu simt de raspundere, o manevra pe care au facut-o destul de frecvent in Turcia, fara sa fie prinsi de vreun radar. De fapt, viteza lor de croaziera pe sectiunile rapide a fost atat de mare incat viteza medie de-a lungul celor 5.500 km ai intregii calatorii a fost 80 km/h, desi in multe zone au mers foarte incet (orase aglomerate, drumuri neasfaltate).

Cei cinci aventurieri au avut toti interfoane in casti, putand sa comunice in orice moment al calatoriei, fapt care, spun ei, a sporit placerea drumului, caci puteau sa comenteze orice eveniment chiar cand se intampla, nu peste cateva ore, la oprire.

Drumul de intoarcere a fost lipsit de evenimente si ceva mai putin vesel ca la dus, caci calatoria se apropia de sfarsit. Singurele depanari pe marginea drumului s-au intamplat pentru curatarea filtrului de aer la BMW K 1300 R si pentru rezolvarea unei mici scurgeri de ulei la Ducati Monster (care a ramas nerezolvata). Cei cinci rideri au trait momente placute si cateva clipe mai grele de-a lungul drumului, dar mi-au spus ca, pe termen lung, raman oricum doar cu amintirile placute.

Inca un motiv sa pleci in calatorie oricum, oricand.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account