Turism: Nordkapp – La capatul Europei

Amicul Ianachim nu face aventuri cu jumatati de masura. De aceea al sau R 1200 GS Adventure a acumulat 55.000 km la bord in doi ani. In 2013 a fost la Capul Nord, cu escala in Grecia. Iata o scurta relatare a calatoriei sale.

[wzslider]

foto: Ianachim

Il cunosc pe Ianachim de cativa ani. Tot de atunci il si invidiez intens. Omul a parcurs peste 250.000 km in saua motocicletei in ultimii 10 ani, traind aventuri la care eu si altii visam o viata. De fiecare data cand ne intalnim, are povesti care ma fascineaza si sunt hotarat sa fiu si eu ca el cand voi fi mare.

Anul acesta, omul nostru si-a indeplinit o fantezie mai veche, ajungand cu motocicleta in Norvegia, in cel mai nordic punct al Europei. Cum spune chiar el, „o calatorie de 14.000 km incepe cu un pas.”

Cum a inceput calatoria aceasta? Pe langa ca era un drum pe care voia sa-l faca demult, avea nevoie si de un „reset”. „Anul acesta chiar aveam nevoie sa evadez o luna”, imi spune. „O luna doar pentru mine, fara roaming, fara problemele de la joburi, fara ceas, fara sa-mi pese daca e luni sau joi, ca si cum as fi lasat un trecut in urma si nu ar trebui sa ma intorc niciodata.”

Tura pe care o gandise initial era de trei saptamani, trecand prin Gibraltar, Cabo da Roca si Nordkapp, cele mai indepartate trei puncte cardinale ale Europei, dar, cum „planul de pe hartie nu se pupa cu realitatea vietii”, adica nu a putut sa-si ia decat trei saptamani libere, ceea ce coincidea si cu posibilitatile tovarasului de calatorie, Iaro (zis si „Ungurul Bulan”), asa ca destinatia a ramas Nordkapp.

Temerarii nostri au amanat cu sapte zile plecarea programata pe 1 iunie din cauza vremii capricioase din tarile nordice, apoi s-au asezat la drum, cu unele dintre cele mai bune utilaje pentru asa ceva – Ianachim cu al sau R 1200 GS Adventure, cu 39.000 km la bord pe atunci si revizia proaspat facuta, si Iaro cu noul R 1200 GS 2013.

Ianachim hotarase ca de data aceasta sa mearga fara planuri, rezervari si alte chestii rationale. Singura oprire planificata urma sa se faca la Salzburg, unde Ungurul Bulan avea de rezolvat o problema. Singura regula: fara autostrazi, regula care urma sa fie incalcata o singura data, pe drumul Nadlac –Salzburg.

Traversarea Germaniei ocolind celebrele „autobahn” le-a oferit vederi pitoresti ale unei tari care tocmai fusese maturata de inundatii. „Noi am ajuns la momentul de retragere a apelor si de strangere a digurilor mobile. Navigonul setat pe «scenic route» ne-a dus prin zone impadurite si pe malurile Dunarii si mi-a aratat o alta fata a Germaniei fata de autobahn-ul pe care-l stiam. Rutele ocolitoare cauzate de inundatii ne-au afundat si mai mult in zonele rurale,” isi aminteste Ianachim.

In Danemarca, o tara cu case cochete si avangardiste, dar in care „singurele viraje erau cele la 90 de grade, din intersectii”, eroii nostri au profitat de ospitalitatea unor bikeri romani stabiliti acolo, la o ferma de vaci. Dupa un tur al fermei, tehnologia vazuta i-a facut pe calatori sa se simta „ca niste copii luati de la tara si pusi in fata calculatorului.” Au rasplatit primirea calduroasa facuta de gazde cu bere nemteasca la ceas de seara, iar a doua zi au plecat spre primul obiectiv al turei: podurile peste mare care leaga Danemarca de Malmo (Suedia) si Torsing Tower. In descrierea lui Ianachim se poate citi clar pasiunea pentru hoinarit si vizitat locuri noi si interesante: „Mi-am dorit sa «pasesc pe apa» cu anvelopele mele noi si sa ma bata vantul in timp ce admir cablurile de otel ce leagana structura de beton a podurilor. Senzatiile sunt foarte contrastante, caci ai vrea sa-i dai gaz la maximum si sa zbori, dar totodata ti-ai dori sa nu se termine asa de repede… seamana un pic cu sexul, nu?” Numai un biker muscat cu adevarat de virusul calatoriilor poate sa faca astfel de comparatii. Ajuns la Torsing Tower, Ianachim il descrie ca „o cladire in care chiar mi-as dori un apartament. Poate intr-o alta viata… Incredibil cum isi vad unii visurile realizate – ma refer cel putin la arhitectii care isi lasa imaginatia sa zburde. Arhitectura, nota 10, amplasament – nota 10, preturi pe masura.”

DSC03095

De aici spre nord cazarile devin din ce in ce mai scumpe si mai spartane. In prima seara, cu 40 de euro pe noapte cei doi primesc o casuta atat de mica incat nu puteau intra decat pe rand, caci nu puteau sta in picioare in acelasi timp. Pe drumurile laturalnice din Suedia, „ti se satura sufletul de verde si de albastru – paduri, lacuri, case cu mult bun gust… IKEA isi spune cuvantul: exact ce ai nevoie, dar fara… pamblici. Sute si mii de kilometri fara garduri. Sute de case despartite intre ele de un gazon impecabil pe care trona o mica terasa de lemn. Orase cu blocuri de patru etaje unde zeci de biciclete stateau nelegate in fata intrarilor…”

DSC03143

Un feribot ii aduce in Norvegia, unde intra prin Oslo, „un oras frumos, dar de vazut cu avionul, in bermude si cu o bere in mana, nu cu casca pe cap.”

Tot in Norvegia calatorii nostri fac cunostinta cu „ferry taxi”, care scurteaza drumurile de-a lungul tarmului, trecandu-te de pe un mal al fiordului pe celalalt, pentru 6-10 euro.

Drumurile prin munti si fiorduri sunt de vis, „sute de kilometri de Cheia, Transfagarasan si Transalpina, pe fasii de asfalt de doi metri latime, printre ghetari si lacuri glaciare, sub un cer albastru pictat cu nori albi”, cum le descrie Ianachim.

DSC03154

Aici, unde noaptea nu se lasa niciodata cu adevarat, cei doi rideri fac un eroism – nu se opresc sa doarma timp de 24 de ore, facand ultima bucata de drum catre Nordkapp in transa indusa de privarea de somn.

Dupa ce au bifat destinatia, s-au intors spre sud pe alta ruta, prin Finlanda si Suedia, bucurandu-se de alte locuri pitoresti. Odata ajuns in Germania, Ianachim ia trenul, cu motocicleta cu tot (e mai ieftin si mai odihnitor decat traversarea Germaniei pe autostrada), trece pe roti din Austria in Ungaria, apoi in Croatia, Serbia, Macedonia. Si, cand era pe cale sa vina direct spre casa, si-a adus aminte ca ar vrea sa manance ceva bun in Thassos. Nu a pregetat si a mers direct in insula elena, unde a mai petrecut o zi, apoi a venit inapoi in Romania pe cel mai scurt drum. 14.000 de kilometri, o revizie, o schimbare de pneuri, o calatorie de neuitat. O aventura.

DSC03861

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account