Germanul Manuel Lettenbichler (KTM) a devenit cel mai tânăr pilot victorios în Red Bull Romaniacs, la doar 21 de ani, la exact 10 ani după ce tatăl său, Andreas Lettenbichler, câștiga ediția din 2009.
La 10 ani după ce Andreas Lettenbichler câștiga Red Bull Romaniacs, Manuel, fiul său, reușește să aibă un ritm incredibil și să țină piept asaltului venit din partea lui Alfredo Gomez și a lui Graham Jarvis. Bavarezul a stabilit timpul de referință în ziua a treia și asta a însemnat că a pornit primul pe traseul din ultima zi. După aproximativ 400 de km și trei zile de cursă petrecute prin Carpații Meridionali, Manuel avea un avans de doar 1 min și 7 secunde în fața lui Alfredo Gomez. De-a lungul zilei a patra șefia provizorie a clasamentului general a fost deținută atât de Gomez, cât și de Letti. Iar odată ce au coborât din Cindrel, unde în secțiunea ”Ventilator” (o urcare cu foarte multe zig-zaguri) Letti a reușit să se desprindă un pic, și ajungând pe traseul de pe dealul Gușteriței, de lângă Sibiu, totul s-a rezumat la cât de repede parcurg urcările trasate special pentru clasa Gold. Pe lângă celebra urcare aproape verticală, în configurația din acest an au mai fost introduse câteva urcări în trepte, care au devenit extrem de alunecoase din pricina ploii. Alfredo s-a chinuit foarte mult pe ultima dintre ele și avansul câștigat de Lettenbichler l-a făcut pe acesta din urmă să câștige raliul cu 2 min și 24 de secunde în fața riderului spaniol. Ritmul impus de cei doi a fost incredibil, iar Graham Jarvis își juca și el cartea care i-ar fi putut aduce cel de al 7-lea titlu, când pe unul dintre puținele paliere rapide din traseu a acvaplanat și în urma căzăturii și-a pierdut GPS-urile. Rămas fără posibilitatea de a naviga, pilotul britanic a fost nevoit să aștepte alți concurenți și să meargă după navigația lor.
Condițiile extreme din ultima zi a raliului i-au determinat pe organizatori să reducă din traseul inițial programat pentru clasa Gold, însă și așa totalul km parcurși de-a lungul celor patru zile de off-road a ajuns la 571 de km.
Letti și noul record
La cei 21 de ani, 3 luni și 4 zile, Manuel Lettenbichler a devenit cel mai tânăr rider care câștigă un titlu Red Bull Romaniacs, doborând recordul stabilit, în 2018, de Wade Young (Africa de Sud).
Mani Gyenes – finiș nr. 16
Pilotul român, Emanuel Gyenes a terminat cel de al 16-lea său Red Bull Romaniacs, fiind singurul rider din lume care a reușit să ajungă la sosirea tuturor edițiilor desfășurate până în prezent. Din păcate, problemele avute cu ventilatorul și răcirea motorului în ziua a treia l-au dus în imposibilitatea de a lupta pentru încă un podium, și în final a încheiat raliul cu al 4-lea timp la clasa Silver.
Prima femeie care urcă pe prima treaptă a podiumului
Nemțoaica Anna Schmölzl a câștigat clasa Iron și a devenit prima femeie care urcă pe prima treaptă a podiumului Red Bull Romaniacs.
Sandra Gomez, concurenta de la clasa Gold și prima femeie care s-a înhămat să parcurgă cel mai dificil dintre traseele raliului, a fost nevoită să se retragă în ziua a treia având probleme de sănătate.
Concluzii
Ediția 2019 a Red Bull Romaniacs demonstrează cel mai bine modul în care a evoluat enduro-ul extrem în ultimii ani. Dacă în trecut veteranul Graham Jarvis și alți rideri cu multă experiență (precum Andreas Lettenbichler) câștigau cursele de enduro extrem, acum lupii tineri au evoluat odată cu disciplina și devin din ce în ce mai greu de bătut. Piloți precum Wade Young și Manuel Lettenbichler s-au antrenat de foarte tineri în enduro extrem și au devenit adevărate mașinării, aducând cu ei și suflul tipic vârstei. Exemplu clasic: la Romaniacs, pe vremuri, exista o urcare unde Andreas Lettenbichler se chinuia timp de o oră, declarând-o aproape imposibilă cu peste 10 ani în urmă. Ei bine, fiul său, acum și el câștigător de Romaniacs, face acum aceeași urcare în 7 minute!
Ce au spus riderii după ce au terminat cel mai dificil raliu hard enduro din lume:
Manuel Lettenbichler #2 (KTM, Germania): „ Chiar nu pot să cred, pentru mine această victorie înseamnă enorm. Red Bull Romaniacs este cu adevărat special și să câștigi aici este uimitor. Evenimentul este atât de lung și atât de greu, se poate întâmpla orice, așa că sunt extrem de fericit. Au fost cinci zile incredibile și un traseu atât de groaznic, mai ales cu toată ploaia pe care am avut-o astăzi și cu o zi înainte. Unele dintre urcările care oricum ar fi fost dificile au devenit astăzi aproape imposibile. Unul dintre punctele culminante a fost când l-am depășit pe Alfredo pe dealul de la finalul zilei a treia, m-am simțit excelent și mi-a oferit un mare impuls de încredere pentru ultima zi. Au trecut 10 ani de când tatăl meu a câștigat Romaniacs, așa că este minunat, acum este o aventură de familie.”
Alfredo Gomez #5 (Husqvarna, Spania): „Ei bine, a fost atât de strâns duelul dintre mine și Mani astăzi, așa că sunt dezamăgit că am terminat pe doi. Dar a fost o cursă uimitoare și după aceste zile lungi, sunt fericit să urc pe podium. Prima zi nu a fost cea mai bună pentru mine, dar lucrurile s-au schimbat în a doua zi: am avut o senzație mai bună pe motocicletă și am câștigat. După cum am spus, evident că sunt dezamăgit că nu am câștigat, dar totuși este grozav să ajungi pe locul doi în general după o cursă atât de lungă și solicitantă. Promit că voi reveni și mai puternic anul viitor. ”
Graham Jarvis #15 (Husqvarna, Marea Britanie): „Astăzi a fost cu siguranță cea mai grea zi dintre toate și asta din cauza ploii abundente – a fost atât de alunecos pe dealuri și a trebuit să forțăm mult. Am fost bun până la Service Point, dar apoi am căzut și mi-am pierdut GPS-urile și atunci s-a terminat totul. A trebuit să mă bazez pe alți concurenți – a fost un dezastru să fiu sincer. Sunt fericit doar că am ajuns la finiș- a fost o bătălie foarte strânsă între Alfredo și Manuel până la sfârșit – amândoi au rulat foarte bine, așa că sunt fericit să îl felicit pe Mani pentru câștig. Sper să mă întorc anul viitor! ”
Top 10 clasa Gold
- Manuel Lettenbichler (Germania, Flatschingfast Factory Team): 20 h 39 min 51 sec
- Alfredo Gomez Cantero (Spania, Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing): 20 h 42 min 15 sec (+2m 24s)
- Graham Jarvis (UK, Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing): 20h 52m 12s (+12m 21s)
- Taddy Blazusiak (Polonia, Red Bull KTM Factory Racing): 21h 25m 36s (+45m 45s)
- Jonny Walker (UK, Red Bull KTM Factory Racing): 21h 30m 40s (+50m 49s)
- Billy Bolt (UK, Rockstar Energy Husqvarna Factory Racing): 23h 16m 34s (+2h 36m 43s)
- Mario Roman (Spania, Sherco Factory Racing Team): 23h 36m 25s (2h 56m 34s)
- David Cyprian (Cehia, JD Gunnex KTM): 23h 42m 30s (+4h 2m 39s)
- Pol Tarrés (Spania, TTR Officine Rigamonti Husqvarna): 25h 8m 26s (4h +28m 35s)
- Josep Garcia Montana (Spania, Red Bull KTM Factory Racing): 25h 8m 26s (+4h 28m 35s)