Prezentare second hand: Yamaha FZ1 & FZ1 Fazer, „Laser, frate!”

Putere, agilitate, aspect impunător, caracter practic, confort, și lista ar putea continua lejer. Și cine nu și-ar dori asta de la o motocicleta?

Iar acum, este timpul să ne aducem aminte de cuvintele regretatului jurnalist moto Dan Năstase, atunci când a venit vorba despre această motocicletă: „Fazer, frate!”. Pentru că „Laser, frate” nu era doar o reclamă la modă în anii în care Yamaha FZ1 Fazer se putea cumpăra de la dealeri. Ea a primit, în 2014, premiul de cea mai bună reclamă românească din ultimii zece ani, iar expresia „Laser, frate” ajunsese să fie utilizată de către români, ca dovadă a satisfacției.

Cam așa e și cu motocicleta din povestea noastră, dacă te-ai săturat să îți povestească alții filmele, poate că e timpul să îți găsești un Fazer, mai ales acum, când prețurile pentru un exemplar second în foarte bună stare se învârt în jurul a 5.000 de euro.

Produse între 2006 și 2015, FZ1 și FZ1 Fazer (varianta semi-carenată) aveau ca și propulsor cvadricilindrul de 998 de cmc și 150 de cai putere de pe generația 2004 – 2006 a YZF-R1, desigur, modificat pentru a produce mai mult cuplu la turații mijlocii. Acesta era folosit ca și element sub stress mecanic într-un cadru tip diamant, din aluminiu, prelucrat prin turnare, cu 9 kilograme mai ușor, decât al predecesorului, FZS1000 Fazer. Dar și mai îngust, cu 89 mm, plasând pilotul mai mult către roata față, pentru un caracter agil, în timp ce bascula din aluminiu, mai lungă cu 45 mm decât cea a „vechiului” Fazer, avea de grijă de stabilitate și tracțiune.

Yamaha FZ1: cât de ușor i-a fost Fazerului să se lepede de carene, de mânere penru pasager și să meargă în direcția unui muscle-bike autentic! În ciuda „mușchilor”, FZ1 este de fapt cu 5 kilograme mai ușoară comparativ cu FZ1 Fazer, care are o greutate la gol de aproximativ 204 kilograme. În „epocă”, am dat o tură cu un FZ1, exact în această schemă de culoare și a fost o experiență de care îmi aduc aminte și acum.

 

Revenind la propulsorul DOHC cu 20 de supape, deși acesta are 22 de cai putere mai puțin comparativ cu R1, cuplul este aproximativ același, în jurul a 90 Nm. Greautatea arboreului cotit a fost crescută cu 40%, pentru mai multă inerție, iar arborii cu came înlocuiți, cursa supapelor și timpii de deschidere/închidere scurtați, pentru ca motorul să tragă de jos. Totodată, ultimele două trepte ale cutiei de viteze au fost lungite, pentru o senzație relaxată atunci deplasarea se face constant, la viteze de autostradă.

De menționat în acest moment că pentru modele din 2006, injecția se făcea destul de „abrupt”, acest lucru fiind resimțit de pilot la 5.000 – 6.000 rpm. Din cauza necesității de a respecta normele de emisii, dacă maneta de accelerație era menținută într-un punct corespunzător acestei valori, exista o scurtă întrerupere a alimentării. Situația se putea remedia printr-un power commander sau o vizită la un stand Dyno, cu o evacuare aftermarket în „buzunar”, iar pentru modelele produse începând cu 2007, s-a intervenit „oficial”, din partea Yamaha. Dar, în epocă, această scăpare a făcut suficientă vâlvâ, pentru a umbri CV-ul unei motociclete extraordinare…

La capitolul frâne, FZ1 Fazer a fot mereu lăudat, cele două discuri față de 320 mm provin de pe R1. Fanii modelului și-ar fi dorit și etrierii radiali care găzduiesc cele patru pistonașe, dar în acest caz ei trebuie să se mulțumească cu cei montați axial.

Trecând la capitolul suspensii, furca de 43 mm „împarte” compresia pentru jamba stângă și rebound-ul pentru jamba dreaptă, cu reglaje pentru arcurile din fiecare, scopul fiind o creștere a performanțelor. Dacă introducem în această ecuație și un ghidon lat, „vânătorii de viraje” primesc rapid un motiv de satisfacție. Iar dacă ești un motociclist de „școală veche”, așa cum credem că încă mai sunt destui, dacă ne uităm la capitolul sisteme electronice, trebuie să menționăm sistemul ABS a început să fie oferit opțional, pe modelul FZ1 Fazer, din 2007. În rest, atenție, nu există alte imixtiuni din partea electronicii.

Clasic: turometru analog și bord cu afișaj digital. Imobilizator oferit standard și un indicator de treaptă de viteză montat de către proprietar. 

Ceea ce i-a făcut pe mulți dintre motocicliștii menționați mai sus să afirme, nu fără oarecare satisfacție, că acest all-rounder de 150 de cai, practic te obligă să fii… motociclist!

Problemele de fiabilitate sunt rare în cazul FZ1 și FZ1 Fazer, iar accesoriile after-market, sunt ușor de găsit: parbrize, genți soft sau hard, protecții de cadru, ba chiar și elemente de carenaj, cum ar fi belly pans. Sau, după cum se poate observa, poți găsi suficiente exemplare cu fel de fel de dotări. Prietenii noștri de la Motomus au – la momentul redactării materialului – nu mai puțin de patru exemplare FZ1 Fazer, toate produse după 2007.

Iar acestea ilustrează polivalența modelului. Cel gri este păstrat standard, varianta pregătită pentru touring cu parbriz, topcase, genți laterale, cric central, este prezentată în deschiderea materialului, iar mai jos îți prezentăm și cum se „transformă” FZ1 Fazer, cu ajutorul unei evacuări sport de la Arrow, manșoane Barracuda, manete sport reglabile, furtune sport și crash-pads.

Astfel, această motocicletă poate fi folosită cam pentru tot spectrul motociclismului, de la dat pe viraje, la motocicletă de uz cotidian sau chiar și pentru ture lungi, chit că pentru așa ceva trebuie să fii tolerant cu șaua relativ îngustă și o autonomie mai redusă, oferită de rezervorul de 18 litri.

Ca și detaliu, FZ1 și FZ1 Fazer veneau cu jambele furcii anodizate fie negru fie auriu. 

Indiferent ce model ai alege, trebuie să știi că, la fel ca în cazul oricărei motociclete second hand achiziționată de la MotoMus, aceasta beneficiază de garanție de 12 luni. Totodată, dacă nu te împaci cu motocicleta, în termen de zece zile calendaristice de la data achiziței sau în limita parcurgerii a 300 de kilometri, poți cere  înlocuirea motocicletei cu alta de aceeași valoare sau mai scumpă.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account