Ca preambul pentru noua gamă de modele cruiser/retro din familia Heritage, BMW a dat detaliile complete despre noul și giganticul „Big Boxer” cu doi cilindri, răcit cu aer și ulei, de 1.802 cmc.
BMW are o tradiție de aproape 100 de ani în materie de motoare boxer cu doi cilindri. Prima motocicletă produsă vreodată de bavarezi, renumita R 32, a apărut în 1923 și folosea un astfel de motor. Noul propulsor de 1,8 litri, supranumit de BMW „Big Boxer”, continuă tradiția și chiar se întoarce puțin în timp, folosind soluții tehnice clasice, combinate cu materiale și tehnologie modernă. Motorul urmează să echipeze gama de modele cruiser/retro de la BMW, denumită R 18, acestea urmând să apară anul viitor. Modelele au fost prevestite de R 18 Concept, prezentat anul acesta la Concorso d’Eleganza Villa d’Este și au fost ulterior prinse în câteva poze spion, care dezvăluie mai mult despre cum vor arăta variantele de serie.
Masiva unitate propulsoare este cel mai mare motor boxer cu doi cilindri produs vreodată în serie: are alezajul de 107 mm și cursa de 100 mm, pentru o cilindree de 1.802 cmc. Dar această uzină de forță nu a fost gândită strict pentru performanțe, ci mai degrabă pentru o curbă de cuplu impresionantă, turații joase și un caracter old-school. Răcirea cu aer și ulei este o soluție atipică pentru vremurile noastre, când normele de poluare din ce în ce mai stricte aproape că obligă producătorii să adopte anumite soluții tehnice, precum răcirea cu lichid. Răcirea cu aer și radiator de ulei a putut fi adoptată pentru că noul motor este unul de turație joasă, puterea maximă de 91 CP fiind obținută la 4.750 rpm. Cu siguranță, nu este o valoare care să sperie pe nimeni, dar cuplul maxim, care ajunge la 158 Nm la doar 3.000 rpm, va pune un zâmbet pe fața celui de la ghidonul motocicletei, fără îndoială. Mai ales că toată plaja de turație utilă va fi plină de cuplu, cu o valoare de cel puțin 150 Nm disponibilă între 2.000 și 4.000 rpm. Asta înseamnă mai mult decât dublul valorii maxime a unui naked de cilindree medie, pe mai mult de jumătate din plaja de turație utilă a motorului. Noul „Big Boxer” se va învârti la ralanti la 950 rpm și limitatorul va intra în acțiune la 5.750 rpm.
Noul propulsor a fost gândit și să arate foarte bine, ceea ce reușește, cu aripioarele sale de răcire pe cilindrii masivi. Cântărește 110,8 kg cu tot cu cutia de viteze (care este găzduită într-un carter separat, ca la vechile boxere BMW). Blocul motor este din aluminiu, iar arborele cotit are trei fusuri paliere, pentru a preveni vibrațiile nedorite. Cilindrii sunt tratați cu NiCaSil, pentru reducerea frecărilor. Ungerea este cu carter uscat.
Distribuția ne duce cu gândul la vechile modele bavareze, fiind inspirată de R 5 și R 51/2. Soluția folosită este cât se poate de „old-school” – arbori cu came în bloc, tije împingătoare și culbutori. Dar aici se oprește partea clasică și intervine cea modernă: culbutorii bifurcați acționează cele patru supape ale fiecărui cilindru. Tijele împingătoare, ale căror carcase cromate se văd deasupra cilindrilor, sunt scurte, pentru reducerea maselor în mișcare și a dilatărilor.
Tot ca pe vremuri, jocul supapelor se reglează foarte simplu, printr-un șurub de reglaj (nu prin înlocuirea de pastile sau prin elemente hidraulice), deși ne este greu să ne imaginăm că proprietarii de R 18 își vor face singuri distribuția în garaj, cum făceau mulți proprietari de boxere bavareze acum 40-50 de ani.
Cutia de viteze cu carter separat are șase trepte și ambreiaj monodisc uscat, ca la boxerele vechi BMW, răcite cu aer, de până în 2012. Ambreiajul are însă funcție anti-hopping, pentru a nu deranja ținuta de drum a motocicletei la retrogradările rapide de treaptă.
Transmisia se face prin arbore cu cardan (cum altfel?), dar acesta nu este încapsulat în basculă, ca la toate motocicletele BMW din zilele noastre (și din ultimii 60 de ani), ci este nichelat și la vedere.
Noul motor respectă normele Euro 5 și va echipa noua gamă R 18, pe care ar trebui s-o vedem în acțiune în vara anului viitor.