Un sfert de secol de Yamaha R1: tot ce trebuie să știi despre legendara vitezană!

Anul acesta, Yamaha Racing Experience (YRE) va avea loc pe legendarul circuit Mugello din Italia, pe 21 și 22 iulie, va reuni unele dintre cele mai mari vedete și entuziaști ai Yamaha și va avea ca temă principală modelul R1.

Încă de la lansare, Yamaha R1 a redefinit standardele de performanță și de inovație ale industriei moto. Cei 25 de ani de evoluție sunt o dovadă a devotamentului Yamaha față de excelența inginerească, care a cimentat R1 ca un simbol al vitezei, puterii și tehnologiei de ultimă oră.

R1 și-a făcut marea intrare în 1998, cu un motor de 998 cmc și patru cilindri, inovator, compact și ușor, răcit cu lichid, cu arbore cu came dublu, care avea o chiulasă cu cinci supape pe cilindru.

Adevărata inovație a avut loc prin decizia ingenioasă a liderului de proiect, Kunihiko Miwa, de a crea prima cutie de viteze stivuită vertical din lume pentru o motocicletă de producție. Aceasta a permis producerea unui motor mai ușor și mai scurt, montarea unei bascule mai lungi, îmbunătățind tracțiunea dar menținând și ampatamentul scurt, specific unei motociclete sport.

Pe lângă grupul său propulsor inovator, modelul R1 1998 a introdus un șasiu Deltabox II din aluminiu, complet nou, o basculă dintr-un aliaj cu ranforsări puternice, un amortizor Yamaha Monoshock și o furcă inversată de 41 mm dezvoltată în colaborare cu Öhlins.

Acest șasiu compact inspirat de lumea curselor Grand Prix a oferit o manevrabilitate de neegalat, stabilind un nou punct de referință pentru motocicletele sport moderne. R1 producea o putere uimitoare de 150 CP și cântărea doar 177 kg.

Succesul la curse al lui R1 a fost la fel de remarcabil.

La prestigiosul Isle of Man TT, R1 a intrat în istorie în 1999, atunci când David Jefferies a câștigat cursele  Senior și Production TT, stabilind și un tur record de 121.235 mph.

Yamaha a continuat să perfecționeze și să îmbunătățească R1.

Modelul 2000 a fost lansat cu revizuiri la peste 250 de piese, inclusiv îmbunătățiri ale motorului și șasiului, o caroserie mai aerodinamică și o nouă toba de eșapament din titan.

Doi ani mai târziu, în 2002, Yamaha a introdus următoarea generație de R1, condusă de liderul de proiect Yoshikazu Koike. Modelul propunea un sistem revoluționar de injecție de combustibil controlat prin vid, care a furnizat o putere mai rafinată și un nou cadru Deltabox III, mai ușor și totuși cu 30% mai rezistent la torsiune.

Anul 2004 a marcat sosirea celei de-a patra generații R1: un nou motor cu alezaj mai mare și cursă mai scurtă și design cu punte închisă pentru cilindri, precum și biele cu fracturare (FS), admisie de aer RAM, o nouă evacuare sub șa, o geometrie revizuită a șasiului și un design mai ascuțit al caroseriei. Pentru prima dată, o motocicletă de producție atingea raportul putere/greutate 1:1, datorită celor 180 CP furnizați de trenul propulsor complet nou!

Modelul R1 dezvăluit în 2007 se lăuda cu sistemul inovator de accelerație YCC-T de la Yamaha și pâlniile de admisie a aerului controlate electronic (YCC-I). Liderul de proiect Makato Shimamoto a introdus un nou motor cu patru supape, un ambreiaj cu patinare, un cadru Deltabox îmbunătățit, precum și frâne și suspensii îmbunătățite.

Yamaha a lansat următoarea generație R1 în 2009, având un motor revoluționar cu un arbore cotit derivat direct din prototipul MotoGP M1. 

Acest design unic a redus forțele de inerție și a furnizat o conexiune mai liniară accelerației. Pe lângă aceasta, liderul de proiect, Toyoshi Nishida, a introdus injectoare duble de combustibil, un nou cadru ușor din aluminiu Deltabox, un subcadru din magneziu turnat și sisteme electronice de ultimă oră.

Acest model a stabilit noi standarde de manevrabilitate și performanță în lumea curselor. Americanul Ben Spies a obținut 14 victorii în 28 de curse pentru a câștiga titlul în 2009 în WorldSBK. În același an, echipa YART Yamaha EWC a fost încoronată campioană mondială de anduranță, în timp ce Leon Camier a câștigat 19 din 26 de curse în British Superbike iar Katsuyuki Nakasuga a câștigat primul său titlu în campionatul japonez de Superbike.

Căutând constant să inoveze, modelul 2012 al R1 încorpora un sistem de control al tracțiunii ce funcționa în corelație cu momentul aprinderii, admisia de combustibil și deschiderea clapetei de accelerație.

GMT94 Yamaha Team – YZF-R1, 2015

În 2015 motorul lui R1 ajungea la 200 CP, aceasta fiind și prima motocicletă de producție echipată cu o unitate de măsurare inerțială (IMU) cu șase axe și sisteme electronice de suport – dezvoltate și testate în MotoGP. Cu o greutate de 179 kg la gol și o serie de caracteristici de curse, modelul  2015 a făcut senzație.  Șeful de proiect Hideki Fujiwara a prezentat și R1M, o ediție limitată, care includea suspensie controlată electronic, carenaj din fibră de carbon și un data logger la bord pentru a răspunde nevoilor adepților serioși ai pilotajului sportiv.

Modelul 2018 oferea riderilor o gamă și mai extinsă de sisteme electronice, iar adăugarea unui sistem Quick Shift (QSS) cu o funcție blipper pentru schimbarea vitezei fără ambreiaj a dus performanța lui R1 și R1M pe stradă și pe circuit la un alt nivel… Manevrabilitatea a fost îmbunătățită cu o mapare mai progresivă a sistemului de control al ridicării supapelor precum și cu setări revizuite ale suspensiei. Suspensia electronică de curse Öhlins de pe R1M s-a bucurat de o interfață revizuită pentru o setare mai facilă.

Pentru 2020, R1 dispunea de un motor CP4 cu noua chiulasă, arbori cu came și sistem de injecție – în timp ce sistemele electronice de asistență au fost rafinate pentru a asigura niveluri și mai mari de control. Un nou EBM (Engine Brake Management) i-a permis pilotului să aleagă dintre trei niveluri diferite de frână de motor, iar noul sistem de control al frânelor oferea un plus de încredere și de control pe viraje. Cu supape de amortizare revizuite și arcuri mai progresive, furcile KYB de 43 mm ale lui R1 ofereau acum feedback sporit pentru o senzație de manevrabilitate mai naturală. Pentru un plus de performanță a șasiului și timpi mai mici pe tura de circuit, R1M a fost echipat cu un nou amortizor spate și furcă cu gaz sub presiune Öhlins ERS NPX.

În ultimii ani, R1 și R1M au continuat să evolueze și să rămână o forță dominantă pe scena curselor, Toprak Razgatlıoğlu de la echipa oficială WorldSBK Pata Yamaha Prometeon și Andrea Locatelli au condus mult timp bătălia la vârf în Campionatul Mondial Superbike.

Punctul culminant a fost sezonul câștigător al lui Razgatlıoğlu din 2021, pilotul turc acumulând 13 victorii și alte 16 podiumuri în drumul său către titlu.  În plus, R1 și-a demonstrat calitățile în întreaga lume, echipa Yamaha Factory Racing câștigând cursa istorică de anduranță Suzuka 8 Hours de patru ori la rând între 2015-2018. Cameron Beaubier (2015, 2016, 2018, 2019, 2020) și Jake Gagne (2021, 2022) au obținut șapte din ultimele opt titluri AMA Superbike. În 2021, Nakasuga avea să își treacă în palmares un incredibil al zecelea campionat japonez de Superbike, iar Tommy Hill (2011), Josh Brookes (2015), Tarran Mackenzie (2021) și Bradley Ray (2022) au fost cu toții încoronați campioni britanici la Superbike pe R1.

2023 R1 GYTR 

Pe măsură ce moștenirea lui R1 continuă să crească, Yamaha își menține angajamentul să depășească limitele inovației prin introducerea R1 GYTR.

GYTR (Genuine Yamaha Technology Racing) este, de peste 40 de ani, divizia de componente de curse a Yamaha. Conceput special pentru piloți și amatori de track-days, modelul 2023 R1 GYTR este mai rapid și mai precis ca niciodată. Respectând reglementările FIM Stock 1000, această motocicletă oferă atât piloților individuali cât și echipelor, pânza supremă pentru a-și crea propria lor superbike unică. R1 GYTR este echipat cu peste 25 de componente GYTR cu specificații de cursă, inclusiv un sistem de evacuare de curse Akrapovic, ECU racing, cablaj, piese de șasiu GYTR, transmisie racing, carenaj racing pregătit cu grund alb și multe altele. R1 GYTR este disponibil exclusiv de la GYTR PRO SHOPS.

Yamaha Racing Experience Mugello este cea care se va ocupa de activitățile festive pentru R1. Circuitul din Toscana este renumit pentru caracterul său rapid și provocator. De obicei, evenimentul este dedicat exclusiv clienților R1M, cu toate acestea, YRE 2023 va fi deschis pentru prima dată proprietarilor de R1, care au la dispoziție două opțiuni diferite pentru a participa. Există 25 de locuri disponibile pentru proprietarii de R1 pentru întregul program de două zile.

Astfel, oricine are un R1 se poate bucura complet de Yamaha Racing Experience împreună cu clienții R1M: sesiuni de pistă în ambele zile, posibilitatea de a obține sfaturi de la tehnicienii de curse Yamaha pentru a seta în mod optim motocicleta personală, vizite exclusive în boxa Pata Yamaha Prometeon WorldSBK și multe altele.  Poți da click aici pentru a afla mai multe și pentru a te înregistra pentru întreaga experiență de două zile YRE. Există și o opțiune pentru posesorii de R1 pentru a participa doar sâmbătă, cu două intrări gratuite pe circuit și o vizită în culise în garajul Pata Yamaha Prometeon. Pentru mai multe informații despre această opțiune și pentru a te înscrie pentru a participa doar sâmbătă, click aici.

Sesiunile de pistă de la YRE permit întâlnirea cu vedetele Yamaha din WorldSBK, inclusiv pilotii Pata Yamaha Prometon WorldSBKm Toprak Razgatlıoğlu și Andrea Locatelli, duoul GYTR GRT Yamaha WorldSBK Team format din Remy Gardner și Dominique Aegerter , Lorenzo Baldassari de la GMT94 Yamaha WorldSBK Team, Bradley Ray de la Yamaha Motoxracing WorldSBK Team, plus Niccolò Canepa de la YART Yamaha Official EWC Team.

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account