Test Harley-Davidson Road King Special – Călărind tunetul

Test Harley-Davidson Road King Special – Călărind tunetul

Harley-Davidson a prezentat noul Road King Special, cu motorul Milwaukee Eight, anul acesta. L-am testat pe plaiurile autohtone într-o zi capricioasă de primăvară și ne-a fermecat cu stilul său pur și atemporal.

Când te uiți la noul Harley-Davidson Road King Special, te transpui parcă direct în America anilor ’50, când veterani de război trecuți prin multe puneau bazele primelor MC-uri din șaua motocicletelor Harley-Davidson simple, negre și gălăgioase.

Pe vremea aceea, acest tip de motocicletă nu se numea cruiser, era pur și simplu o motocicletă; încă nu apăruseră prea multe tipuri diferite de vehicule motorizate pe două roți și vremurile erau mult mai simple din acest punct de vedere. Pe atunci, dacă voiai să străbați țara, nu îți cumpărai un tourer, ci găseai un mod de a-ți lega bagajele pe motocicletă și plecai. Dacă îți plăceau virajele, nu căutai o carenată de 200 CP, ci treceai la ghidonul aceleiași motociclete și mergeai pe un drum plin de curbe. Idem pentru off-road, adventure sau banala navetă prin oraș.

Noul Road King Special aduce aminte de acele vremuri, când motocicletele erau pure și plăcerea de a le conduce era legată strict de sentimentul pe care ți-l transmiteau, nu de artificii estetice, găselnițe tehnologice sau performanțe de domeniul științifico-fantasticului. Motocicleta are un aer clasic și o eleganță atemporală. Cumva, ești sigur că estetica lui Road King Special va fi apreciată și peste un secol.

Suprafețele cromate atât de dragi americanilor de la H-D au fost înlocuite în mare parte de un negru lucios și profund, atât în partea frontală (furcă, ghidon), cât și pe motorul propriu-zis, care mai păstrează doar câteva accente de crom. În felul acesta este înlăturată orice urmă de stridență și motocicleta are un farmec aparte.

Când te așezi în șaua bine capitonată, aflată foarte aproape de sol, ai în față un rezervor mare, de formă tradițională, un bord minimalist și un ghidon larg. Următorul lucru pe care vrei să-l ai în față este un drum cât mai lung, căci te simți foarte bine la ghidonul cruiserului american. Poziția este destul de confortabilă, căci Road King are un stil convențional din punctul acesta de vedere; picioarele nu se întind prea mult în față către plăcile metalice mai înguste decât la Street Glide, iar ghidonul este la înălțimea și la distanța față de șa ideale pentru o poziție lejeră, dar în același timp activă. Când străbați străzile orașului la pas călare pe Road King, te bucuri din plin de acea senzație tipică de locomotivă masivă și impunătoare care străbate o gară pustie la miezul nopții. Motocicleta emană forță și personalitate la fiecare pas și acesta este unul dintre motivele principale pentru care o cumperi.

Dar vestea bună este că achiziția unui Road King Special nu trebuie neapărat să se facă doar cu inima. Noul motor Milwaukee Eight de 1.745 cmc este un mare pas înainte în materie de tehnologie pentru producătorul american. Are câte patru supape și două bujii pentru fiecare cilindru, un plus de 10% în materie de cuplu maxim și o reducere semnificativă atât a consumului, cât și a vibrațiilor. Asta nu înseamnă că motocicletele americane își pierd caracterul. Vibrațiile tipice bicilindrului în V la 45 de grade încă se simt, dar sunt suficient de atenuate încât să nu-i deranjeze pe cei mai pretențioși în materie de confort la drum lung. Sunetul motorului este acum mai profund, dar zgomotele de funcționare sunt atenuate, iar motorul este îmbunătățit mult și la capitolul ergonomie: carterele și transmisia au fost reproiectate pentru a incomoda mai puțin picioarele riderului.

Rezultatul tuturor acestor modificări este că te simți mai în largul tău decât oricând la ghidonul unui Road King. Poți strânge bine rezervorul între genunchi și poți pilota activ, ajutat și de propulsorul care acum are și performanțe pe măsura caracterului inimitabil. Cuplul pare suficient ca să tractezi un camion încărcat la deal și reprizele în treptele a doua și a treia sunt fulminante, comparabile cu ale unor motociclete cu pretenții sportive. Coloana sonoră este și ea impresionantă, mai ales când tragi tare de gaz, la regimuri medii. Sunetul sacadat, tipic H-D, s-a păstrat, dar acum are o notă sportivă distinctă.

Suspensiile lucrează bine, chiar dacă spatele coborât implică o cursă a suspensiei spate destul de redusă. Atâta timp cât eviți denivelările mari, nu vei avea probleme. Și aici s-a înregistrat un progres notabil, interiorul furcii fiind complet schimbat; aceasta lucrează semnificativ mai bine decât înainte, mai ales pe denivelări mici și repetate.

Comportamentul rutier este și el la un nivel la care nu te-ai aștepta de la un cruiser american de peste 300 kg; centrul de greutate jos și echilibrul foarte bun al motocicletei înseamnă că aceasta se poate controla destul de ușor și de precis, mai ales odată ce a acumulat niște viteză (de la treapta a doua în sus). Aș îndrăzni chiar să afirm că noul Road King Special se poate pilota sportiv pe viraje, atâta timp cât virajele respective sunt bine asfaltate și nu sunt exagerat de strânse (motocicleta are, totuși, aproape 2,5 metri lungime). Aici contribuie și libertatea de înclinare surprinzător de mare pentru acest gen de motocicletă; Road King se poate înclina 32 de grade pe dreapta și 31 pe stânga, dar mai poți „fura” câteva grade dacă nu te deranjează să polizezi marginile plăcuțelor pe care ții piciorul. Dar mai mult decât înclinarea propriu-zisă, te încântă felul în care motocicleta de 355 kg urmează trasa impusă și schimbă direcția. Și nici nu ai nevoie să înclini foarte mult utilajul: dacă îți planifici bine trasele, poți intra în viraje cu o viteză potrivită, apoi să ieși fulminant, folosindu-te de cuplul monstruos de 150 Nm  la 3.250 rpm al motorului V2.

Dacă ajungi astfel la viteze nu tocmai legale sau sănătoase, poți decelera foarte repede apelând la frânele zdravăn dimensionate. Trei discuri de 300 mm (două pe față, cu etriere cu patru pistonașe, unul pe spate), secondate de un sistem ABS modern, te asigură că vei opri în siguranță. Aici contribuie foarte mult și stabilitatea tipică acestui gen de motocicletă, care îți dă încredere să frânezi tare fără stres. Frânele sunt și destul de modulabile, dar, dacă vrei putere serioasă de decelerare, va trebui să apeși destul de tare pe manetă. Pedala frânei spate este mai sensibilă.

La drum lung, protecția aerodinamică practic inexistentă înseamnă că, dacă vrei să susții o viteză medie ridicată, ai nevoie de mușchi puternici în zona gâtului și abdomenului; poziția în șa deschide brațele destul de mult, bustul este drept, așa că întreaga parte de sus a corpului riderului devine o velă în bătaia vântului. Viteze de până la 110 km/h se pot susține fără probleme, apoi, pentru un ritm mai rapid de croazieră, intervine nivelul de obișnuință al riderului cu un astfel de tratament. Cei mai sensibili vor capitula repede, dar Road King Special nu este o motocicletă pentru sensibili. Chiar dacă poate, în mod normal, ai ceda sau te-ai plânge, motocicleta americană, cu aerul său dur, tăiat dintr-o bucată, îți împrumută parcă din forța ei și devii mult mai stoic decât de obicei. Desigur, cei care chiar vor să acopere distanțe serioase la viteze susținute pot apela la catalogul de accesorii Harley-Davidson, care conține cu siguranță parbrize pentru toate gusturile. Dar, cel puțin în cazul variantei „Special”, eu aș lăsa-o așa și m-aș obișnui cu vântul; parcă are mai mult farmec așa.

O modificare pe care aș face-o în calitate de posesor al acestui model (și al cam oricărui Harley în general) ar fi montarea unei perechi de tobe melodioase. Nu că motorul n-ar suna destul de plăcut, ba dimpotrivă. Dar la ralanti și la turații joase aș vrea un sunet care să se potrivească la fix cu aspectul, să fie la o intensitate echivalentă.

Harley-Davidson Road King Special pornește de la 25.883 euro, cu aproape 1.000 de euro mai mult decât varianta de bază a lui Road King. Desigur, suma nu este deloc mică, dar motocicleta te atinge într-un fel inimitabil și are calități care sunt mai presus de caracteristici concrete, măsurabile. Combină modernul cu trecutul într-un fel ideal și captează perfect esența unui Harley-Davidson pur și autentic. Și pe asta nu se poate pune un preț.

DATE TEHNICE

Motor  V2, 1.745 cmc, răcit cu aer

Putere  nc

Cuplu  150 Nm la 3.250 rpm

Transmisie       cutie de viteze cu 6 trepte, finală prin curea dințată

Suspensii         față furcă Showa cu jambe de 48 mm, spate monoamortizor

Frâne   față 2 discuri de 300 mm, spate disc de 300 mm

Masă proprie   355 kg la gol

Preț      25.883 euro (www.harley-davidson-bucuresti.ro)

Text: Marius Băcilă

foto: Dragoș Savu

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Conectează-te folosind datele de autentificare

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account