TEST Yamaha MT-07: Buturuga mică

Yamaha are, probabil, cea mai puternică și mai completă de gamă de naked-uri în seria MT. Acestea merg de la micuța MT-125 până la bestia MT-10. În această gamă, Yamaha MT-07 se află exact la mijloc și anul trecut a fost puțin revizuită. Am dat câteva ture cu ea, ca să vedem ce-i poate pielea.

foto: Cristina Udrescu

Nu e un secret că Yamaha MT-07 este una dintre motocicletele mele preferate. Deși nu sunt un fan al categoriei naked-urilor entry-level de cilindree medie, din care face parte roadster-ul din Iwata, MT-07 are câteva calități care o fac mai mult decât suma componentelor sale. Yamaha a venit cu seria MT acum câțiva ani, contrazicând complet curentul de opinie care spune că naked-urile japoneze sunt eficiente, dar n-au personalitate. MT-07 este compactă, cool și are combinații de culori foarte interesante. Nu concurează cu vreo MV Agusta în concursuri de frumusețe, dar este o motocicletă interesantă. Partea cea mai incitantă este însă mecanica. Motorul Crossplane cu doi cilindri paraleli, de 689 cmc, pare să aibă o viață proprie, având o caracteristică de cuplu peste orice te-ai aștepta de la o motocicletă din această clasă. Deși are cilindrii paraleli, sunetul este unul de V2, căci manetoanele arborelui cotit Crossplane sunt decalate la 270 de grade. Propulsorul este împachetat într-un cadru simplu, de tip grilă din țeavă de oțel, iar motocicleta este atât de mică și de îngustă încât, dacă nu ai vedea pneul spate de 180, ai spune că face parte dintr-o categorie de cilindree inferioară. Greutatea la gol este de doar 164 de kilograme și acest lucru, combinat cu șaua joasă (805 mm), face motocicleta ideală pentru riderii fără experiență și cu picioare nu tocmai lungi.

Pentru 2018, motocicleta arată ceva mai bine după modificările la partea estetică, dar este și ceva mai eficientă ergonomic: postul de pilotaj este mai primitor cu riderii mai înalți, lucru pe care îl apreciez, căci în trecut mă simțeam puțin cam înghesuit la ghidonul roadster-ului nipon. Șaua se prelungește până pe rezervor, ceea ce permite o libertate de mișcare mai mare riderului. De asemenea, suspensiile (un alt punct nevralgic al lui MT-07) au fost revizuite anul trecut: japonezii promit un confort sporit și, mai ales, o furcă mai fermă, care transmite senzații mai bune celui (sau celei) de la ghidon.

cof

Cum se traduc toate aceste îmbunătățiri în pilotaj? În primul rând, la 1,84 m, mă simt mai bine primit la ghidon, dar motocicleta pare în continuare foarte compactă, părând aproape o jucărie pentru riderii mai masivi. Ghidonul este relativ îngust pentru un roadster, dar asta facilitează strecurarea prin spațiile mici din trafic și nu jenează prea mult controlul, căci motocicleta este foarte ușoară și agilă și nu necesită o pârghie foarte mare pentru a-i schimba direcția, indiferent de viteză.

În oraș, MT-07 este unul dintre vehiculele ideale pentru trafic aglomerat. Mică, manevrabilă, facil de pilotat – are toate atuurile pentru a face din cele mai aglomerate rute o plăcere. Suspensiile absorb bine toate denivelările întâlnite în oraș și motorul te propulsează în spațiile libere cu mare promptitudine.

Bordul digital este simplu și ușor de urmărit, oferind destul de multe informații.

Când ieși din traficul aglomerat al orașului, motocicleta rămâne plăcută, dar confortul scade pe măsură ce crește viteza. Asta pentru că protecția la vânt este, practic, inexistentă, iar trunchiul și capul riderului, în poziție verticală, sunt expuse direct curentului de aer. Chiar și așa, se pot susține viteze constante de 120-130 km/h, odată ce te obișnuiești. Motorul bicilindric se face apreciat cu adevărat atunci când îl lași să respire la turații mai mari. Depășirile se fac cu ușurință, indiferent de treapta de viteză și MT-07 pare o motocicletă de categorie superioară din punctul de vedere al cuplului disponibil.

Pe viraje, motocicleta este atât de joasă și de ușoară încât se mișcă cu mare ușurință și precizie, cel puțin atâta timp cât mersul se menține într-un ritm civilizat. Dacă ești tentat să depășești anumite limite în pilotajul sportiv, suspensia, deși clar mai bună decât în trecut, pompează puțin pe schimbările rapide de direcție și te anunță că nu este cazul să te crezi Valentino Rossi, chiar dacă ești la ghidonul unei motociclete Yamaha. Palpatoarele din capetele scărițelor sunt în continuare cam lungi pentru puțin cam prea multă precauție, astfel încât zgârie asfaltul și la înclinări relativ modeste. Odată ce te obișnuiești cu setările de vehicul urban polivalent, însă, te poți mișca foarte eficient pe viraje.

Partea mea preferată la Yamaha MT-07, însă, este latura de huligan incredibil de pronunțată pentru un naked prietenos, destinat în principal riderilor fără experiență. Motorul Crossplane face din MT-07 un stunt-bike ideal, combinat desigur cu greutatea redusă și cu dimensiunile compacte. Dacă vrei să înveți să faci wheelie-uri, MT-07 este o motocicletă excelentă pentru asemenea plăceri vinovate (Evident, nu vă îndemn să faceți așa ceva. Fiți cuminți, copii!). Cuplul prezent din plin încă de la 3.000 rpm, combinat cu ampatamentul scurt și centrul de greutate plasat exact unde trebuie, face din MT-07 un vehicul care parcă a fost făcut să meargă pe o roată cu aceeași lejeritate cu care merge pe două.

Încă un avantaj al micului și distractivului naked din Iwata este raportul preț/calitate excelent. Având în vedere prețul de doar 6.850 de euro (ABS-ul este în echiparea de serie), te-ai aștepta să vezi mici scăpări la materialele folosite, la vopsea sau la îmbinări. Dar nici vorbă de așa ceva: motocicleta este finisată exemplar și nu se vede că s-ar fi făcut vreun rabat în ceea ce privește calitatea. Dacă ar fi să-i mai găsesc un nod în papură, acesta ar fi legat de motorul acestei noi versiuni, care respectă normele Euro 4 și se aude mai pașnic, simțindu-se puțin „gâtuit” față de primul model. Este în continuare o uzină de distracție, dar parcă a pierdut foarte puțin din verva pe care o avea până acum. În rest, Yamaha MT-07 este, cu siguranță, una dintre cele mai atrăgătoare oferte în categoria naked-urilor entry-level. Este disponibilă și în varianta limitată pentru categoria A2 și este ideală atât pentru începători și începătoare de toate dimensiunile corporale, cât și ca vehicul de oraș și de distracție pentru riderii cu experiență, care vor să aibă un zâmbet pe buze de fiecare dată când se dau jos din șa, după un drum banal până la birou.

 

DATE TEHNICE
Motor   2 cilindri paraleli, răcit cu apă, DOHC, 689 cmc

Putere  75 CP la 9.000 rpm

Cuplu    68 Nm la 6.500 rpm

Transmisie          finală cu lanț, cutie de viteze cu 6 trepte, ambreiaj multidisc în baie de ulei, acționat mecanic

Suspensii             față furcă telescopică, spate monoamortizor

Frâne    față 2 discuri de 282 mm, spate 1 disc de 245 mm, ABS

Masă proprie     164 kg la gol, 182 kg cu plinurile făcute

Preț       6.850 de euro (Motodynamics România, importator oficial)

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă IN MOTION MEDIA.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account