BMW F 900 R – Rațiunea care te face să zâmbești

Cu o ergonomie rafinată, componente premium și o echipare corectă încă din versiunea de bază, BMW F 900 R îmbracă haine noi în 2025 și se dovedește a fi una dintre cele mai echilibrate motociclete naked de clasă medie. Nici extravagantă, nici extremă – dar capabilă să facă aproape orice, cu o naturalețe care îți câștigă respectul, nu doar simpatia.

O alegere lucidă, într-o piață a exceselor: Trăim într-o eră a motocicletelor supradimensionate: naked-uri cu puteri de peste 150 CP, electronice sofisticate până la epuizare, spec-sheet-uri gândite mai degrabă pentru marketing decât pentru șosea. În acest context, BMW F 900 R rămâne una dintre puținele motociclete care se adresează frontal rațiunii. Nu caută să te seducă cu artificii, ci cu un pachet complet, bine echilibrat, modern și funcțional.

Iar cifrele o susțin. În 2024, pe piața sa de origine – Germania – F 900 R s-a clasat pe locul 3 în topul celor mai bine vândute modele BMW, fiind depășită doar de noul R 1300 GS și R 1250 GS aflat la sfârșit de carieră. Mai mult decât atât, a ocupat locul 9 în clasamentul general al celor mai vândute motociclete din Germania, ceea ce spune mult despre impactul său pe piață: o motocicletă accesibilă, care reușește să își găsească locul într-o țară bine dezvoltată, cu un public cu o putere de cumpărare peste media europeană – începi să înțelegi cu adevărat ce înseamnă raportul corect între preț, performanță și caracter.

Îmbunătățiri reale în 2025: Modelul 2025 aduce o serie de modificări concrete, nu doar de vitrină. Începem cu partea vizibilă: un design mai coerent, cu linii mai clare și detalii de finisare atent revizuite, inclusiv un far frontal redesenat. Stopul spate este integrat în semnalizatoare, oferind un aer ușor sportiv părții posterioare.

Apoi continuăm cu aspectele funcționale: jante noi, mai ușoare (împrumutate de pe modelul S 1000 R), o furcă față de 43 mm complet ajustabilă, senzor de înclinare inclus în echiparea standard și un set extins de opțiuni de personalizare, inclusiv șei cu înălțimi variabile între 760 și 865 mm, înălțimea șeii standard fiind la 815 mm. Sub șa nu încape mare lucru, iar trusa de scule standard e simbolică. Dar acestea sunt compromisuri minore, ușor de gestionat pentru orice rider cu ceva experiență.

Motocicleta testată a fost în versiunea de culoare Sport – o combinație tricoloră vibrantă, cu jante roșii, care i-a conferit un aer ludic, aproape de jucărie Hot Wheels. Dotările opționale au inclus cricul central (util și foarte apreciat de cei ce preferă să meșterească din când în când la motocicletă), Dynamic ESA cu amortizor sport pe spate reglabil electronic, Keyless Ride, cruise control, spoiler motor pentru un caracter sport mai accentuat și oglinzi bar-end – oglinzi care s-au dovedit surprinzător de funcționale. Nu reduc vizibilitatea și, poate mai important, nu încurcă deloc în traficul aglomerat – un detaliu deloc neglijabil pentru cei care o vor folosi și pentru commuting.

Ergonomie naturală, pilotaj accesibil: poziția în șa este acum mai ușor înclinată spre față, dar fără a forța încheieturile sau zona lombară – perfectă pentru navetă zilnică sau sesiuni de viraje. Este o motocicletă ușor de controlat chiar și pentru riderii mai scunzi – eu am 1,70 m și ajung destul de bine cu picioarele jos, iar manevrele în loc au fost efectuate cu destul de multă lejeritate. Geometria motocicletei este neutră, iar aceasta se simte intuitivă încă de la primii kilometri.

Indiferent dacă ești la început de drum sau faci upgrade de la o cilindree mai mică, F 900 R nu te va pune în dificultate. Din contră – este genul de motocicletă care permite un stil de pilotaj mai relaxat fără să te penalizeze dur, dar care te și încurajează să devii mai bun, odată ce i-ai înțeles caracterul.

Motorul: rafinament mai degrabă decât dramatism

Bicilindrul paralel de 895 cm³ produce 105 CP și 93 Nm, dar ceea ce contează cu adevărat nu e cifra de top, ci felul în care livrarea se întâmplă: linear, fluid și cu un cuplu generos disponibil devreme. Nu e un motor care îți dă pumni în plex, dar e genul care îți permite să mergi repede fără efort și care rămâne prietenos chiar și când forțezi ritmul. F 900 R este disponibil și într-o versiune pentru categoria A2, cu 35 kW (48 CP) la 5.500 rpm, ideală pentru riderii aflați la început de drum care vor o motocicletă ușor de gestionat.

În oraș, consumul nu a depășit 6 L/100 km, iar la mers constant, în afara localităților, dacă ești suficient de atent cu încheietura dreaptă, valorile consumului de carburant coboară spre 5. Chiar dacă rezervorul are doar 13 litri, autonomia reală e peste 200 km, cu rezerve confortabile. Totuși, eu nu am reușit să alimentez cu mai mult de 10 L odată, chiar dacă nu am mers foarte mult pe rezervă.


Unul dintre upgrade-urile cele mai plăcute este quickshifterul bidirecțional (disponibil opțional), care, împreună cu modul Dynamic, face ca schimbările de treaptă să fie rapide, precise și aproape instinctive – atâta timp cât se lucrează cu motorul în zona de cuplu.

Dinamism fără pretenții exagerate

Combinația mod Dynamic + quickshifter bidirecțional transformă motocicleta într-un instrument sportiv autentic. Transmisia funcționează ideal când motorul e în cuplu, iar schimbările sunt precise și rapide. În abordări sportive, fața motocicletei oferă stabilitate excelentă, se înclină progresiv și inspiră încredere. Însă ceva totuși nu mi-a plăcut la cutia de viteze: neutrul este un pic mai greu de găsit, lucru observat și la geamănul XR – o posibilă cauză ar putea fi că motocicleta luată la test avea sub 200 de kilometri parcurși și încă nu avea rodajul complet.

Pachetul ciclistic este completat de cauciucurile Michelin Power 5, cu aderență ridicată și feedback foarte bun în condiții normale de asfalt. Frânele nu au fost ignorate: două discuri flotante față de 320 mm, etriere radiale Brembo cu patru pistoane și un disc spate de 265 mm cu etrier flotant, toate gestionate de sistemele ABS Pro și DBC. Puterea de frânare este excelent dozată, cu mențiunea că ABS-ul spate tinde să intervină mai devreme decât ai vrea, dacă îți place să te joci mai mult cu frâna spate.

Funcționalitate modernă, personalizare amplă

Chiar și fără pachete adiționale, F 900 R vine în dotarea standard cu un echipament complet: moduri de rulare (Rain, Road, Dynamic), ABS Pro, controlul tracțiunii DTC, senzor de înclinare, bord TFT color de 6,5”, conectivitate cu aplicația BMW Motorrad, iluminare full LED.
Pentru touring, există opțiuni precum parbriz, genți laterale, suporturi, priză USB și quickshifter. Fiecare motocicletă poate fi configurată astfel încât să răspundă exact nevoilor tale, fie că vrei confort urban, sportivitate sau funcționalitate la drum lung.

Că a venit vorba de drum lung: chiar dacă rezervele de putere sunt destul de consistente și motocicleta are niște sprinturi care te pot lăsa foarte ușor fără permis de conducere atât în oraș, cât și în afara lui, după 130 km/h nu mai este distractiv – F 900 R este totuși un naked și vântul începe să fie deranjant.

Verdict

BMW F 900 R 2025 este o motocicletă care nu promite stele, dar îți oferă o planetă stabilă. Este o alegere matură, funcțională și extrem de echilibrată, într-o clasă în care mulți producători concurează mai degrabă în exces decât în eficiență. Este motocicleta care îți oferă tot ce ai nevoie, fără compromisuri semnificative.

Într-o lume în care emoția dictează alegerile, F 900 R este dovada că rațiunea încă are sens – și loc – în garaj. Iar asta o face, paradoxal, și mai simpatică.

Motocicleta testată a fost împrumutată de la Automobile Bavaria București, iar dacă vrei să o testezi și tu, nu ezita să te înscrii pentru un ride test. Poți să îți configurezi modelul dorit direct pe site-ul BMW Motorrad România și să afli toate detaliile despre opțiunile și posibilitățile de finanțare disponibile. Fă pasul și descoperă de ce F 900 R ar putea fi motocicleta perfectă pentru tine!

Pe mine m-a convins în cele câteva sute de kilometri petrecuți împreună, iar dacă cei cu care împart șaua și stau pe locul pasagerului nu erau atât de cârcotași, acum aș fi dat deja avansul pentru una. Parol!

text și foto: Claudiu Ionescu

BMW Motorrad

Comentarii

comentarii

©2014 Motobikes.Toate drepturile rezervate!

RL GLOBAL ACTIV SERVICES. J40/16964/21.10.2008 RO 16864852 Adresa: Str. Dr. Taberei, nr 109, Bl. A7, Sc C, Ap. 33, Bucuresti.

MOTOBIKES aparține grupului de presă RL GLOBAL ACTIV SERVICES.

Log in with your credentials

sau    

Ați uitat datele dvs.?

Create Account